• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåpsproblem

F

F.d. 53056

Guest
Kyl/frys, Dometik, fungerar inte vid batteridrift när man kör. Kontrollapparat lyser rött. Det är en Detleffs 2009. Tips mottages med tacksamhet.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem

Har du fler larm/signaler samtidigt som den röda lampan lyser?

Det finns både ljudlarm och det kan vara blinkande batterisymbol. Om du har ljudlarm så mät hur många signaler du hör och med vilket tidsintervall.

I instruktionsboken till kylskåpet finns troligen ett antal "felkoder" beskrivna. Om du inte har någon instruktionsbok kan jag kolla i min (2014 års modell).

Hälsar Kjell
 
F

F.d. 53056

Guest
Sv: Kylskåpsproblem

Inga fler varningssignaler. Har ingen särskild instruktionsbok till kyl/frys.
Bara det som står i Detleffs häfte.
 
F

F.d. 53056

Guest
Sv: Kylskåpsproblem

Det enda som står i boken, är om lampan lyser rött är den inte i drift.Jag har kollat 20 amp/ säkringen, den är ok. Har kollat det som stod i manualen.
Åtgärder vid driftstörning, batteriet urladdat, batteriet är fulladdat. Sen står det att man ska starta motorn, det var då vi märkte det.
Får bli verkstan i morgon. Så tråkigt vi var på väg att åka på semester.
Tack så mycket för hjälpen i alla fall.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem

Om den fungerar på gasol så kan du ju köra på gasol och åtgärda problemet efter semestern. Kylen drar väldigt lite gasol. En flaska räcker i flera veckor.

Har själv haft samma problem att kylen inte fungerar på "batteridrift" under körning. Det var en trasig elpatron för 12V som var kass.

Om du är lite kunnig och har ett "mätinstrument" kan du mäta om du har 12V fram till kylskåpet när motorn går. Har visat i en annan tråd var man kan mäta bakom undre kylskåpsgallret. "Sök på kylskåp så hittar du tråden".

Hälsar Kjell
 

torill-troll

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norge
HBK-Nr
14273
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåpsproblem

Hej. Är på husbilsträff och har fått ett akut problem med kylskåpet!!!! Det verkar som om kylskåpet fungerer men det har kommet ett pipende ljud som kommer med ett par minutters mellanrum. Samtidigt blinker en blå lampa. Kanskje nån har haft samma problem och har ett förslag om vad vi kan göra. Hälsningar Torill
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem

Läs tråden "Kylen larmar för öppen dörr" så kanske du hittar en lösning. Annars finns det fler trådar som tar upp problemet.

Hälsar Kjell
 
Senast redigerad av en moderator:

torill-troll

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norge
HBK-Nr
14273
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåpsproblem

Tack för det men jag hittar inte just den tråden du menar. Dörren är stängd, men i sådana tillfällen så brukar det blinka rött, nu blinker det blått. Hälsningar Torill.
 

torill-troll

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norge
HBK-Nr
14273
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåpsproblem

Hej igen. Tror det är samma fel som är beskrivit i den tråden, men vågar inte "bryta" av plastlocket i fall det skulle gå sönder, som du skrev. Ser att det är kondens på innersiden. Det får bli en tur inom Bengt i Örkelljunga på måndag. Tack i allafall för tipset. Torill
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem

Läste i en annan tråd att någon lossat en ledning i den svarta kåpan som sitter baktill, bakom gallret, på kylskåpet. Kanske kan vara ett alternativ. Det är ju lite svårt att sova med det ständiga pipet.

Hälsar Kjell
 

torill-troll

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norge
HBK-Nr
14273
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåpsproblem

God morron!

Tanken var att använda en hårfön ettersom jag såg att det var kondens innanför glaset där ljuset är, men vi står inte på ström så.....

Men Igår kväld var vi borta i 4 timmar, och när vi kom hem kl 22, så var pipet borta och nattsömnen räddad!!!!


Hälsningar Torill
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåpsproblem

Vad bra!

Jag vill ju inte ha för mycket "smolk i bägaren" men pipet kan komma tillbaka. Det gjorde det för oss. Men vi hade ju fått oxid som hindrade strömmen att komma fram. Efter att oxiden togs bort har vi inte haft något problem.

Jag tror att en trolig orsak till kondensen och pipet är att vi stoppade in för mycket fuktiga grönsaker i kylen.

Hälsar Kjell
 
Senast ändrad:

torill-troll

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norge
HBK-Nr
14273
Medlemskap
2025
Sv: Kylskåpsproblem

Nej då, du gav mig ingen "smolk i bägaren". Vi blir glada bare det håller ut denna turen. När vi kommer hem om ett par veckor skall vi få det kollat av de som kan detta.

Du kanskje har rett i att det kan bero på alla grönsaker som man har i kylen, vi hade ganska mycket av den sorten.

Tackar för alla opplysningar!

Hälsningar Torill
 
Toppen