• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Märkligt elproblem.

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
På vår Westfalia Amundsen 541 så tänds en lampa vid toaletten, som ska tala om att den är på väg att bli full, så fort man slår på vattenpumpen. (Jodå, det är kollat, den är tom). Någon som har en idé om vad som hänt och hur man kan fixa till problemet. Det finns ju värre problem här i världen, men lite irriterande är det trots allt.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Märkligt elproblem.

Sitter kassetten i ordentligt?
Kolla kassetten så att den lilla magnetpendeln kan röra sig fritt inne i kassetten?
Har du skakat den för hårt när du tömt den så kan den lilla magnetpendeln ha lossnat.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Märkligt elproblem.

Är det en Thetford C250? I så fall verkar det vara ett ganska vanligt problem. I tanken sitter en flottör med en magnet. På utsidan, längst in i kassettutrymmet sitter en avkännare som skall känna när magneten flutit upp till en viss nivå.

Vad som går fel här är jag osäker på men jag drabbades av problemet för något år sedan (efter ca sju års användning). Jag löste det ganska enkelt genom att ta loss manöverpanelen och tejpa en bit svart isoleringsband över den röda lysdioden. Nu syns inte det röda ljuset. Det går minst lika bra att kika ner i hålet och göra en skattning när det är dags att tömma.

Hela anordningen verkar vara en skrivbordsprodukt som är tänkt att se bra ut vid försäljning av bil med denna toalett. En sådan här enkel konstruktion i en svår miljö gör risken överhängande att det hela går sönder förr eller senare. Ju fler "finesser" desto fler saker som kan då sönder!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Märkligt elproblem.

Det är kanske något sådant fel, får kolla. Men hur kommer det sig att lampan tänds/släcks av att man slår på vattenpumpen och inget annat?

Toan fungerar inte om inte vattenpumpen är aktiverad. De är ofta kopplade till samma krets.
Logiskt om man tänker efter.
Det är nog som Håkan J säger, du har förmodligen skakat kassetten för häftigt så något hoppat loss. Enl instruktionerna skall man bara skvalpa den försiktigt fram och tillbaka.
Det blir nog till att ta bort locket och rätta till flottören.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Märkligt elproblem.

Har uppfattat det som ett vanligt fel att toan visar rött trots pottan är tömd.

I vår husbil fick vi samma problem, provade med att kolla flottören och magnetkontakten, inget hjälpte så enda möjligheten skulle vara att byta ut elektroniken.

Tyckte det inte var någon mening att kosta på reparation eftersom man lika bra kan se i pottan när det är dags att tömma.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Märkligt elproblem.

Hej.

När vi har råkat ut för detta så har felet varit att toapapper har fastnat på nivågivaren i tanken så att den inte kan röra sig som den ska. I ett fall berodde det på att jag skakat tanken för kraftigt vid sköljning och då skakat loss nivågivaren inne i tanken.

Mvh / Roland
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Märkligt elproblem

Detta har jag svarat på många gånger under åren
Vi har råkat ut för detta på i stort sett alla husbilar vi ägt med detta system!
Åtgärder;

Se till att flottören löper lätt, ta bort inspektionsluckan och se till att tanken är ren invändigt. Detta rengöring gör jag efter varje tur och tar fem minuter!

Om inte det hjälper så sitter det ett litet kretskort längst in som känner mgneten inne i flottören.....kolla mycket försiktigt att kabelanslutningarna är rena och fina för de ärgar lätt därinne i skumrasket

Sen är det bara en sak kvar att göra och det är att lägga mycket försiktigt en bit skumgummi eller liknande bakom kretskortet så det kommer närmare spilltanken och därmed flottören inne i tanken!

Alla dessa tre saker har jag haft fel på....i olika bilar, och alla gånger har det hjälpt med någon av dessa åtgärder
 
Toppen