• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elchema Fiat Ducato 2011

langron

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nordmaling
HBK-Nr
9510
Medlemskap
2024
Har hos flera fiatverkstäder försökt att få ett elchema på bildelen. Det förefaller omöjligt. Mitt problem är att jag vill veta om D+ som kommer till elblocket kommer direkt från bilens generator eller går via något annat. Tror att något är galet då batteriströmmen till kylskåpet bryts när jag stannar bilen men efter någon minut så slås batteriströmmen på igen, även fast gasledning är på. Om jag bryter d+ till kylen på elblocket så funkar kylen som den ska dvs gasen går igång alt 220v
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Elchema Fiat Ducato 2011

Om du sätter en voltmeter på D+ så ser du om spänningen går ner när generatorn inte laddar. I ditt fall verkar det som om spänningen kommer tillbaka efter en stund, vilket är fel (då är den kopplad till "något annat").
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elchema Fiat Ducato 2011

Endel elblock har selv generering av D+ da flere biler i dag mangler dette signalet. En kan se dynamoer uten signal kontakt da all elektronikk sitter inne i dynamoen og motorkontrollen styrer ladelampen via komunikasjonsnettet.

Om elblokkens D+ blir trigget med en for lav spenning får en ditt problem.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Elchema Fiat Ducato 2011

Så länge som bilens tändning är på kan man få en signal från D+ på eftersom datorn skickar ut en låg spänning till D+ för att magnetisera generatorn.

Men den spänningen bör försvinna när tändningen är avslagen.

Fortsätter den alltid att gå på batteridrift även efter avslagen tändning så är det nog som Knut säger, de simulerar D+ men har klantat till det på nåt sätt.

Generatorschema Ducato X250:
 

Bilagor

  • FIAT DUCATO X250 Alternator Wiring.pdf
    462 KB · Visningar: 365

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Elchema Fiat Ducato 2011

Det brukar vara den ström som går genom kontrollampan för laddning som magnetiserar rotorn.

Gäller de gamla laddningssytemen ja.

I de moderna datorstyrda systemen så är det datorn som styr laddningslampan beroende på laddspänningen den får från D+ när motorn går.

Läs längst ner i pdf:n jag bifogade tidigare.
 

langron

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nordmaling
HBK-Nr
9510
Medlemskap
2024
Sv: Elchema Fiat Ducato 2011

Va bra att få hjälp med någon sorts elchema. Skall försöka fördjupa mig i det trots min dåliga engelska. Förstår nu att d+inte kommer direkt från generatorn. När jag lossade kabeln på generatorn så lyste tändningslampan i alla fall.
Tack alla ni som är behjälplig med råd o synpunkter. Undrar var den möjliga datorn som styr sitter
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Elchema Fiat Ducato 2011

Problemet är nog inte Fiats fel, det är husbilstillverkaren som ställt till det.

Kanske det finns en typ av avskiljare kopplad mellan startbatteri och elblocket som hänger kvar så länge som startbatteriet ligger över en viss spänning eller skiljerelä som inte vill släppa.

Om den är ett begagnatköp så kanske nån tidigare ägare gjort nån " smart " grej.

Ett elschema från husbilstillverkaren kan nog vara till mer hjälp över hur elblocket är kopplat mot 12 volt systemet.
 

langron

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Nordmaling
HBK-Nr
9510
Medlemskap
2024
Sv: Elchema Fiat Ducato 2011

Elchemat på elblocket har jag både på engelska och franska vad jag förstår så finns inget på delen mellan elblocket och bilen så man kan se hur det är ihopkopplat och var. svårt att följa kablarna.
 
B

bragges

Guest
Sv: Elchema Fiat Ducato 2011

hej har du elschema på b002/m001 skulle behöva se nr på stiften på kontaktstycken.event hel elschema
Med vänlig hälsning
hans
 
Toppen