• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur spara undan bilder fr paddan?

F

F.d. 50609

Guest
Sv: Hur spara undan bilder fr paddan?

Lugn nu Jappe, när mina bilder blir värdefulla så är varken du eller jag kvar :D

Det finns inga fickor på den sista kostymen. ...!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur spara undan bilder fr paddan?

Vad är alternativet Jappe?

En dator som ger upp efter uppgradering, en hårdisk som slutar snurra där inte ens 5:56 hjälper eller förstörda prylar genom brand eller stöld.

Vem vet, närheten till molnen gör kanske att bilderna blir lättåtkomliga även efter döden (sin egen), om det nu är ovan där man hamnar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur spara undan bilder fr paddan?

Det finnes moln tjenester hvor en selv sitter på nøkkelen som er nødvendig for å kunne se det som er lagret. Admin for disse moln kan kopiere filer, men har ingen mulighet for dekoding. Google photo er ikke en av disse tjenester, og det er som regel svært lite gratis der sikkerheten er stor.

Google foto er fri for bilder opp til en viss størrelse og avtalen som en godkjenner er ok, google har ingen rettigheter til bildene. Det at de tester automatiske tjenester på bildematerialet er en annen sak, de får statistisk tilbakemelding om folk godtar de forbedrede bildene eller sletter dem. For meg er det kuleste resultat av dette et bilde fra en ridekonkuranse hvor samme hest og rytter finnes mange ganger i et panaorama av arenaen. Panoramaen er nesten perfekt laget.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur spara undan bilder fr paddan?

SSD (solid state disk, tror jag) är en hårddisk utan rörliga delar som är mycket tåligare än vanliga HDD. Jag knödde in en SSD på 500 gb i min gamla laptop alldeles själv. En extern SSD kan man lagra många bilder i.

Jappe
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Hur spara undan bilder fr paddan?

Det är givetvis en smaksak om man vill spara i molnet eller i egen pryl. I det senare fallet är det väl ändå så att USB-minnen är bekvämast att hantera.

Ser nu att Sandisk iXpand 2 har kommit ut efter att jag köpt utgåva 1. Tre goda förbättringar är:

Inget batteri som behöver laddas
Smäckrare format.
USB 3

Som Hianders tidigare erfarit, så passar dylika minnen enbart produkter med USB- respektive Lightningkontakter. Till äldre iPhones och iPads passar de alltså inte.

Prismässigt är lösa SSD-hårddiskar billigare per gigabyte men de är större samt går väl inte att koppla till iPhone och iPad?

Fantastisk hur mycket information man kan lagra på några kvmm kisel...

Thomas

https://www.kjell.com/se/sortiment/...usb-minne-med-lightning-kontakt-128-gb-p97047
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Hur spara undan bilder fr paddan?

Är man rädd om sina digitala bilder och vill behålla kontrollen av dem så är det en NAS med en lämplig RAID som gäller. Allt från några 100:-och uppåt.

Själv har jag en QNAP med 4 diskar à 3 TB och RAID 5. Samt backup på extern hårddisk. Storleksordning några 1000:-

Hängslen och livrem.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Hur spara undan bilder fr paddan?

Använder ett USB som heter Leef, kompatibel med iPad och vanligt USB. Man kan föra över bilder från o till...
Ladda ner appen Leef till den. Har alltid med den i fält. Räcker långt tills jag tankar över till ett större USB 1TB för arkivering.
 
H

hianders

Guest
Sv: Hur spara undan bilder fr paddan?

Hur funkar WiFi photo?

Eller ska jag satsa på Google Photo?

Så enkelt som möjligt. Vad ska man ladda ner?

Inger
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Hur spara undan bilder fr paddan?

WiFi foto Transfer är en app som du laddar ner via App Store.
Sök på det namnet.
Du kan ladda ner den både i iPad och iPhone.
I t.ex. iPhone, klicka på WiFi foto.
Du får upp en bild med ett IP-nummer, ex:
http://192.168 osv.
Starta en webläsare, Edge, Crome, Safari t.ex.
På den rad där du brukar skriva ett hemsidanamn t.ex. husbilsklubben.se
där skriver du in IP-numret som visades i din iPhone.
I web-läsaren laddas nu ditt bildarkiv som finns i iPhone.
Resten framgår nog av bilden, t.ex. hur du överför bilder.
Hör av dig om det är några problem med ovan instruktion.
 
H

hianders

Guest
Sv: Hur spara undan bilder fr paddan?

Jag vill ju sen föra över bilderna t datorn.

Skall försöka göra wifi senare idag m hjälp av dina instruktioner Robert.

Önska mig lycka till.

Inger
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Hur spara undan bilder fr paddan?

för mej funkar Dropbox mycket bra bilderna laddas upp omedelbart efter de knäppts, kan efter någon sekund ses och hanteras i datorn :)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.255
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur spara undan bilder fr paddan?

Vad är det för fel på att använda en USB-kabel? Det verkar komplicerat att installera appar, koppla upp sig på wifi (om det råkar finnas i närheten) etc. En sladd har väl de flesta till att bland annat ladda paddan.

Hur gör ni när ni laddar upp direkt från kameran? Alla de där alternativexponeringarna som kanske inte blev så bra laddas ju då upp helt i onödan och belastar nätet och surfpotten (om man inte råkar ha obegränsad surf) och dessutom behövs väl tillgång till wifi som man kanske inte alltid har under resan.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Hur spara undan bilder fr paddan?

Vad...

Hur gör ni när ni laddar upp direkt från kameran? Alla de där alternativexponeringarna som kanske inte blev så bra laddas ju då upp helt i onödan och belastar nätet och surfpotten (om man inte råkar ha obegränsad surf) och dessutom behövs väl tillgång till wifi som man kanske inte alltid har under resan.

I Sverige är det inget problem för mej, satt begränsning att inte ladda upp filer över 25mb utan wifi.
(man kan ju på städa bland korten på kvällen innan uppladdning, ifall man inte villslösa med datatrafik och utrymmme)
På semestern i Tyskland fick jag vackert invänta wifi för uppladdning.
Jag har bara 12gb i min Dropbox, så jag får städa regelbundet, har även en NAS på 3tb hemma så den får ta en del också när jag kommer åt den, funkar för mej.
En annan fördel med camera uppload i Dropbox är att ifall man tappar bort eller blir bestulen eller mobilen dör så finns alltid bilderna kvar i molnet :)
 
H

hianders

Guest
Sv: Hur spara undan bilder fr paddan?

WiFi foto Transfer är en app som du laddar ner via App Store.
Sök på det namnet.
Du kan ladda ner den både i iPad och iPhone.
I t.ex. iPhone, klicka på WiFi foto.
Du får upp en bild med ett IP-nummer, ex:
http://192.168 osv.
Starta en webläsare, Edge, Crome, Safari t.ex.
På den rad där du brukar skriva ett hemsidanamn t.ex. husbilsklubben.se
där skriver du in IP-numret som visades i din iPhone.
I web-läsaren laddas nu ditt bildarkiv som finns i iPhone.
Resten framgår nog av bilden, t.ex. hur du överför bilder.
Hör av dig om det är några problem med ovan instruktion.

Har fått fram ip numret i paddan men när jag lägger in det i Safari så blir det stopp. Servern hittas inte.

Vet inte hur jag går vidare nu. Ringer kanske imorgon.

Inger
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur spara undan bilder fr paddan?

för mej funkar Dropbox mycket bra bilderna laddas upp omedelbart efter de knäppts, kan efter någon sekund ses och hanteras i datorn :)

Samma här även om mina laddas upp till Google Foto, både dåliga och bra.
Inga kablar, externa minnen eller datorer. Aldrig har det varit så enkelt att fotografera och spara sina bilder som idag.
 
Toppen