• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svårt att ställa in temperatur (kompressorkyl)

F

F.d. 29603

Guest
Hej, har en Boxstar med orginalmonterat kompressorkylskåp.
Det är svårt att få kylskåpet till att hålla rätt temperatur när man gör inställningen på effektvredet. Antingen så blir det lite för varmt eller så närmar man sig nästan fryspunkten under natten. Det verkar inte som att den har någon termostat utan att det bara är effekten på kompressorn som man ställer?
Är det någon som vet nåt om detta?
Jag funderar lite på om man skulle kunna montera dit nån typ av termostat i serie med det som sitter där? Gärna en digital variant.
Någon som vet om nåt lämpligt?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Svårt att ställa in temperatur (kompressorkyl)

Problemet med Boxstar och kompressorkyl kan vara att det är dålig ventilation bakom. DAgtid blir det för varmt och kompressorn går då hela tiden. Detta enligt kastenwagenforum.de

Kanske värt att kolla först!?!?
 
B

Bengt & Gunni

Guest
Sv: Svårt att ställa in temperatur (kompressorkyl)

Vi har också en Boxstar med kompressorkyl.Vi har monterat 2 st datorfläktar bakom det övre gallret.Förbättrar ventilationen avsevärt.Har kopplat dom så att man kan köra en eller båda efter behov.Har också märkt att det kyler bättre om man tar bort plasten under frysfacket.

// Bengt
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Svårt att ställa in temperatur (kompressorkyl)

Håller med om att termostaten verkar sitta på fel plats. Kanske är det samma med kylskåpet hemma, det har jag inte kollat, men om det är en het sommardag=sätt fullt ös på kompressorn (om man vill ha+8grader), kall natt=risk för frost i kylskåpet. Alltså, lägg in ölen på natten!
Jag har Dometic/Waeco
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Svårt att ställa in temperatur (kompressorkyl)

Problemet med Boxstar och kompressorkyl kan vara att det är dålig ventilation bakom. DAgtid blir det för varmt och kompressorn går då hela tiden. Detta enligt kastenwagenforum.de

Kanske värt att kolla först!?!?

Ja jag har misstänkt detta också, skiljer ju mycket om det är varmt eller kallt i bilen.
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Svårt att ställa in temperatur (kompressorkyl)

Vi har också en Boxstar med kompressorkyl.Vi har monterat 2 st datorfläktar bakom det övre gallret.Förbättrar ventilationen avsevärt.Har kopplat dom så att man kan köra en eller båda efter behov.Har också märkt att det kyler bättre om man tar bort plasten under frysfacket.

// Bengt

Ska kika lite på detta. Menar du att du har tagit bort droppskyddet? Blir det inte blött nere i kylskåpet då?
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Svårt att ställa in temperatur (kompressorkyl)

Håller med om att termostaten verkar sitta på fel plats. Kanske är det samma med kylskåpet hemma, det har jag inte kollat, men om det är en het sommardag=sätt fullt ös på kompressorn (om man vill ha+8grader), kall natt=risk för frost i kylskåpet. Alltså, lägg in ölen på natten!
Jag har Dometic/Waeco

Ja problemet verkar ju vara att det inte är någon riktig termostat utan mer en effektväljare på dessa skåp. Nyare har ju en riktig termostat så som man har hemma.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Svårt att ställa in temperatur (kompressorkyl)

Det verkar märkligt om det inte finns en ordentligt temperatur sensor som styr kompressorn. Är det en avlång historia av aluminium ca 5mm tjock och 7 - 8 cm lång som har en 2 mm kapillärrör som försvinner bakom skåpet? I så fall är det riktiga grejjer. Då får man kolla hur den är fastsatt och att kapillärröret inte är skadat. Annars får man göra som du beskrev det, att montera dit någon annan typ av sensor som styr kompressorn. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara en scroll kompressor, utan den beprövade kolvkompressor av fabrikatet Danfoss. Dessa fungerar som så att kompressorn går med full ös tills kylan når det inställda värdet och då stannar kompressorn. Har man en dålig ventilation bakom skåpet, så märker man det främst att kompressorn går länge och oftare, men kylan i skåpet är alltid den inställda.
 
J

janrobert

Guest
Sv: Svårt att ställa in temperatur (kompressorkyl)

Är det samma problem, med dom nyare kompressorkylskåpen,eller är det dom äldre det gäller. Har beställt en Malibu 600 med sådant skåp,lev. Till våren. Mvh Jan
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Svårt att ställa in temperatur (kompressorkyl)

Det som jag sett av 12V kompressorkyl, och de är många av skiftande fabrikat, är utrustade i styrmekanismen precis som kylen där hemma. Den äldsta jag har är 30 år gammal och den yngsta 4 år. Om de senaste påhitten vet jag inget. Möjligt att de har gett någon ekonom fria tyglar och då brukar det straffa sig i andra ändan.. Men varför ändra en vinnande väl fungerande konstruktion?
 
B

Bengt & Gunni

Guest
Sv: Svårt att ställa in temperatur (kompressorkyl)

Ska kika lite på detta. Menar du att du har tagit bort droppskyddet? Blir det inte blött nere i kylskåpet då?

Fungerar bra utan droppskydd.Sätter dit det vid avfrostning eller avstängning.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Svårt att ställa in temperatur (kompressorkyl)

Termostaten sitter i frysdelen.
En ny fundering: Vi har alla två galler på utsidan av bilen. Samma storlek!
Tittar man innanför dessa galler så har kylskåpets kylslingor bra mycket större yta. Min teori (just nu!) är att luftströmmen inte räcker, när det blir varma dagar. Visserligen har jag två fläktar i nedre gallret, det hjälper, men jag funderar på att installera ett par i övre fläktgallret som blåser ut varmluften. Gallren har ju myggnät också, som dämpar luftcirkulationen.
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Svårt att ställa in temperatur (kompressorkyl)

Esbjörn. Då har du inget kompressorkyl va? Jag har nämligen inga ventilationsluckor på utsidan på min bil så som gasolvarianterna brukar ha.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Svårt att ställa in temperatur (kompressorkyl)

Fysikens lagar övervinner vi aldrig ...

Oavsett kylprincip (absorption eller kompressor), så går det hela ut på att flytta värme från kylskåpets innerutrymmen till omgivningen.

Alltså behövs, i båda fallen, likvärdig värmefrånledning (=ventilation)mot utsidan.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Svårt att ställa in temperatur (kompressorkyl)

Fysikens lagar övervinner vi aldrig ...

Oavsett kylprincip (absorption eller kompressor), så går det hela ut på att flytta värme från kylskåpets innerutrymmen till omgivningen.

Alltså behövs, i båda fallen, likvärdig värmefrånledning (=ventilation)mot utsidan.

Eftersom kompressorkylskåp är betydligt effektivare än absorptionskylskåp så behöver det inte alls så mycket kylning. Problemet med Knaus lösning är att det inte finns några ventilationsöppning, varken utåt eller inåt.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Svårt att ställa in temperatur (kompressorkyl)

Fysikens lagar övervinner vi aldrig ...

För att avleda en viss värmemängd krävs en viss värmeavledning (ventilation), oavsett effektivitet hos kylapparaten.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Svårt att ställa in temperatur (kompressorkyl)

Kollade problemet på kastenwagenforum.de och det finns ventilationsöppningar inåt. Felet är att kylskåpet sitter så närma ytterväggen att luften inte kan cirkulera. En lösning som kan hjälpa något är att flytta ut kylskåpet några centimeter. En annan som provas är att göra ventilationshål på utsidan. Inga mer seriösa resultat om ändringarna hjälper finns.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Svårt att ställa in temperatur (kompressorkyl)

Jag förutsätter att ventilationen bak kylskåpet ska vara "utomhus", annars får man in värmen i bilen. Det kan visserligen va bra vintertid, men problemet kvarstår att luftcirkulationen måste vara så kraftig att kondensorn får kylning.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Svårt att ställa in temperatur (kompressorkyl)

Så här ser en Boxstar ut på "kylskåpssidan"

BoxStar Exterieur | Der moderne Kastenwagen von KNAUS.jpg
 
Toppen