• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilen står mest i carporten

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
I april brukade vi dra iväg söderut. Spännande resor genom Tyskland, in i Italien, Venedig, de tre långa sjöarna. Nu, då man närmar sig 80, blir det för jobbigt att köra så långt. Gränskontroller och skit gör också att vårt intresse av att åka på kontinenten har upphört.

Då upptäcker man något oväntat. Glädjen med husbilen är inte densamma. Det var utlandsresorna som gjorde husbilslivet så fantastiskt. Redan efter danska gränsen började man känna friheten och att man lämnade det svenska vädret bakom sig. Gräset längs vägkanterna blev grönare och grönare och efter ett par dygn ställde man bilen under en palm.

Att åka på det sättet i Sverige utan något särskilt mål är inte lika spännande. Då lågtrycksvandringen har börjat får man räkna med att sitta i bilen och titta på regnet som rinner över rutorna. Man måste åka till något ställe som är intressant och som ger någon upplevelse. (Dock inte Ullared).

Då man besöker släkt och vänner som har plats för en husbil är husbilslivet dock fantastiskt. Att slippa resväskor och bäddutrustning är toppen. Man har sitt rullande hem med sig.

:mcride:
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen står mest i carporten

Din analys och reflektion låter verkligen heltigenom sund. Det intressanta vore
möjligen att utforska om din nästa utmaning kan ligga i att locka med dig
likasinnade och personer med likartad fysisk kapacitet och nyfikenhet som du
själv till att utforska Sverige och Norden.

Lätt att bli hemmablind och tro att gräset alltid är grönare på andra sidan gränsen.
Finns verkligen massor att uppleva runt omkring oss. Låt inte nyfikenheten ta slut !
 
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Husbilen står mest i carporten

ja det gör ju faktiskt vår också. har två tonåringar som sommarjobbar som vi inte kan lämna hemma.samt en 14-åring som tror att han kan allt så det får väl vara för denna gången. är väl kanske lite nojigt men känner att de inte funkar för vår del, eftersom vi är familjehem.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen står mest i carporten

Livet har olika faser... Vi är så tacksamma att vi har passerat ett antal och fortfarande kan glädja oss åt de som återstår! Lite anpassar vi oss, åldern tar ut sin rätt.

Men vi är ju så oändligt mycket visare, kunnigare, tålmodigare, tolerantare och gladare. Låt din nyfikenhet göra nya upptäckter!
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen står mest i carporten

Jag kan förstå dig Alve, men kör lite kortare dagsturer och gör lite stopp då och då. Gränskontrollerna märker man inte något av, vi var nere på kontinenten i slutet av maj och stod still kanske en minut efter Öresundsbron till övriga länder var det baraxlat köra. Packa bilen och ta en tur, ni kommer inte ta ångra er.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen står mest i carporten

Inga problem med gränsen. Koll av passet vid biljettluckan på väg ut och in. Det påminner om hur det var innan EU. Enkelt! Det är nog mest i massmedia som det är problem.
Alve, du får väl annars göra som många andra - kör till närmaste ställplats och titta på andra husbilar eller varför inte besöka ett ställe för "riktiga grabbar:twitcy:"
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Husbilen står mest i carporten

Det går ju i faser som någon skrev tidigare. Ibland försvinner lustan för nästan allting och man ser mörkt på samtiden och medmänniskor. Helt normalt enl. samtliga psykologi böcker vad gäller åldrandet.

Sedan detta med det omedvetna sökandet efter repriser. Jag har för min del har kommit fram att när vi gjort en oplanerad resa utan förväntningar, så har det blivit bra. Nästa år söker vi dit igen osv tills det börjar smaka trä. Alltså nya mål utan förväntningar.

Jag tycker också att resan börjar först i Danmark - närmare bestämt i den första smörgåsbutiken - och sedan rullar det på. 20 år sedan jag var i Italien, då jag scannat östeuropa under senare tid. Mycket givande och annorlunda. Jag har också förstått till fullo att temperaturer över 25 grader är inte behagliga för mig. Inte heller folksträngsel eller tingel-tangel. Annat var det förr. Kunde inte få nog av värmen. Undras om man överhuvudtaget kunde tänka då, utan man följde allmänna dogmer vad som anses vara bra. Numera, om jag alls planerar, så tänker jag mig Norska fjodrar under högsommarvärmen och syd europa under vintern. Vår och höst blir Polen & tyskland och kanske osteuropa.

Frågan är mer numera om man kommer loss från hemmet. Finns alltid något man borde gjort eller skall göras. För att inte tala om alla dessa relationer som slukar tid, inte minst hemma katten....
 

Gabbe

HBK Medlem
Inlägg
646
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13024
Medlemskap
2024
Sv: Husbilen står mest i carporten

Hej Alve. Vet inte vart i vårt avlånga land du har varit ute och rest med husbilen, men kanske några tips är välkomna.
-Hela vägen utmed Göta kanal är fantastiskt vackert.
-En tur ner till Skåne och Österlen gör heller inte ont i själen, så mycket fint att titta på. Alla gamla slott och herresäten och tar man sedan en guidad tur så får man mycket historia med sig.
-En liten resa till de blå bergen i Närke kan få de flesta att må gott.
- Dalarna har mycket gott att bjuda på, Falu koppargruva är en frestande historia man tar del av en guidad tur.
- Varför inte en liten tur till Ljusfallshammars lantbruksmuseum, eller Motala motormuseum.

Vi gör ofta så att vi tittar på vädret sen åker vi dit där det verkar bli soligt.
Ha det gott och kika efter det som du inte tänkt från början. Trevlig Sommar
Gabbe//
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Husbilen står mest i carporten

Frågan är mer numera om man kommer loss från hemmet. Finns alltid något man borde gjort eller skall göras. För att inte tala om alla dessa relationer som slukar tid, inte minst hemma katten....

På kornet!

"Utslängd av käringa" när jag låg på sjukhus med en inte alltför föraktfull cancer så har jag förstått att vissa relationer kan vara oerhört (förskönande omskrivning av jävligt) värdefulla, t.ex min relation till min katt "Millan", 14 år men i prima form. Jag försöker nu på alla vis få ihop stålar för att skaffa ett hem till Millan (hon kräver att avstånd på minst 300 meter till närmaste väg) och mig. Just nu bor jag i resebilen och har gjort så hela vintern vilket har krävt en viss stoisk insats av min ringa och gamla skröpliga kröpp. Vintern var svår men "I'm still alive!" Nu ser vi framtiden an, icke helt utan tillförsikt.

Hur snett kan det gå? Min absolut viktigaste relation idag har jag med en katt. Alla mänskliga relationer har försvunnit av olika anledningar. Nästan alla gamla kompisar har dött.

Jappe

PS. Hon som slängde ut mig tar väl hand om Millan (+) men det fattas något i mitt liv. Svårt att få jobb idag när man är 76 år gammal vorden! "Boka" ger ett skapligt bidrag men det behövs mera för att köpa ett hem till Millan!

Millan för 14 år sedan. Hon skulle "tas bort" men då reagerade jag och tog hand om "vilddjuret".

mi.jpg
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Husbilen står mest i carporten

Det var ju en förfärlig historia Jappe, om svek i livets svåra stunder, tycker jag.

Fy fan, om jag skall fatta mig kort. Jag tror att mannens viktigaste val i livet - om han överhuvudtaget väljer - är just val av livskamraten. Jag valde inte, men fick en "pojkflicka" med massor av peppar. Det blir aldrig goddag yxskaft, eller "inte ett ont ord" men däremot absolut lojalitet som det verkar hittils. För en person som jag är skulle en standart B kvinna aldrig ha passat, en sådan där "Miss Pinpinett" som bara putsar sina fjädrar.

Djur däremot är människans bästa vän. En hund kan du köpa, men aldrig en katt. Min fru har en Siames som limmar på henne 24/7 och hon trivs med det. På min lott har fallit hemkatten Kalle som är en Maine Coon (14år) och han är omotbar och har genetik som är van att slåss om brödfödan med Isbjörnar. Han vill inte åka med husbil, vilket begränssar vårt åkande i tid. Man får ju numera inte lämna katten utan uppsyn fast man bor på landet. Djuren är riktiga vänner om man får kontakt med deras innersta väsen, av vilket de flesta inte begriper något.
"Den mångfasetterade människan" undrar man över och blir golvad. Ju äldre man blir, ju klarare man ser genom dogmernas dimridåer. Ingen vacker syn, men den är där. Sedan detta med ensamhet, som många ojjar sig över. De borde tänka några varv till och upptäcka att människan är alltid ensam, även i grupp. Ju tidigare man inser det, ju mer "hel människa" blir man. För din del, skulle jag satsa på skrivandet, din penna glider ju så lätt, och huvudsaken är inte (enl. mig) vad man skriver, utan hur....
Lite bilder om mina vänner....
 

Bilagor

  • IMG_3786.jpg
    IMG_3786.jpg
    208,7 KB · Visningar: 348
  • IMG_8842.JPG
    IMG_8842.JPG
    137,9 KB · Visningar: 346
Toppen