• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriet eller laddaren

ILoR

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
20915
Medlemskap
2024
Har precis fått ett nytt bodelsbatteri till vilket en kontrollerad laddare är monterad. Efter flera dagar med el, skall fricamping provas. Efter ca. 15 minuter går larmet och varnar för att det är för lite ström i bodelsbatteriet. Arbetet/kontrollen är utfört av auktoriserad firma, så jag förutsätter att dom vet hur det skall vara. Var ligger felet ?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Batteriet eller laddaren

Godmorgon. Det behövs mer info för att kunna svara. Kanske tar du ut för stor effekt, batteriet orkar inte med. Då går spänningslarmet ganska omgående. Vad är det för laddare? Typ av batteri o antal Ah? Vad är det du vill driva med batteriet? Undrar Björn
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Batteriet eller laddaren

Det är en prima laddare från Calira. Den skall funka bra.
Batteriet på 115 Ah är ett duktigt batteri, det skall funka fint. Många har dubbla batterier men många klarar sig utmärkt med ett.

Då handlar det förmodligen om vad du vill driva med batteriet. Du lastar på för mycket, troligen något du inte tänker på. Gör en lista på förbrukarna så får vi se vad som kan vara rimligt, hälsar Björn
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Batteriet eller laddaren

Känns som att det måste vara en stor förbrukare för att utlösa spänningslarmet om allt annat är OK.
Kolla så kylskåpet inte går på 12V när tändningen är av!

Vad har du för spänning på batteriet innan spänningslarmet bryter?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Batteriet eller laddaren

Hejsan, för att nytt batteri och att laddaren är kontrollerad så är det kanske ingen garanti för att allt i kedjan funkar.

Utan att gnälla på firman, nytt batteri och kontroll av laddaren har säkert skett, men om man i sammanhanget inte vet om och letar efter något fel så tror man säkert att allt är ok. och är nöjda.

Om en bil däremot lämnas in för nergånget och dålig prestanda i bobatteriet så händer det nog allt för ofta att bara batteriet byts ut och man antar att det är problemet utan att kolla och mäta något mer än just laddningen en kort stund för analys.

Bilen skulle ju även ha laddat bobatteriet när du kör med den så ditt batteri borde klara både TV, belysning och lite väme (fläkt eller pump) några kvällar utan att ge upp.

Svårt att gissa tyvärr men något i kedjan är galet.

M.v.h. JANKRO.
 

ILoR

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
20915
Medlemskap
2024
Sv: Batteriet eller laddaren

Nu har vi stått med ström i 24 timmar. Bodelen visade 14,0V. Jag tog bort elen och körde med gas, och larmet gick efter 30 min. vid 11,0V. Skall tilläggas: efter 15 min. stängdes även standbyströmmen till "Oysterlådan" av. När elen är tillbaka tystnar ju larmet och DÅ visar båda batterierna 14,0V. För övrigt finns bara standardgrejer som är 12 Volt.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Batteriet eller laddaren

115 Ah batteri urladdat till ca 80% på en halvtimme. Säg att du gjort åt ca 90 Ah på en halvtimme det ger en förbrukning på 180 A/h. Det blir en effekt på över 2000 W om jag räknat rätt.. Antingen är batteriet kass annars blir något MYCKET varmt och borde brunnit upp.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Batteriet eller laddaren

Det här är intressant. Något är verkligen fel. Själv tror jag nog fortfarande att något som du inte tänker på drar en massa ström... Fortsätt fundera åt det hållet. Men en Oystermottagare påverkar inte så mycket. Nästan en kortslutning enl Wizard ovan.

Du skriver att batteriet går ner till 11 volt, spänningslarmet går, när elen är tillbaka visar allt 14 volt... Det tyder på att batteriet inte laddar upp sig på normalt sätt. Att ladda up 115 Ah torde nästan ta ett dygn med din Calira.

Om du kan så koppla ur bodelsbatteriet helt. Låt det vila ett antal timmar. Mät polspänningen. Om den är över 11.8 volt så borde det gå att få igång batteriet. Du har i så fall haft några duktiga djupurladdningar. Är polspänningen lägre så är det troligt att något hänt i batteriets inre.

Du har rätt, något är galet. Låter nu som att en cell är bränd i batteriet men varför skedde det på ett nytt batteri? Sök hjälp hos någon som har tid att kolla.
Om det är batteriet så borde du få ett nytt på garanti.
Hälsar Björn
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Batteriet eller laddaren

Faller spänningen från 14 volt till 11 volt på bara en halvtimma så låter det som att nåt är fel på batteriet/erna.

Har du ett eller två batterier ?
Citat " DÅ visar båda batterierna 14,0V "

Har du bytt ett batteri och har kvar ett gammalt som är dåligt så kan det påverka laddningen, ett nytt batteri är ingen garanti för att det är felsäkert, har hänt att nya batterier inte funkar, värre är att blanda nya med gamla om det gamla är dåligt.

Bägge batterierna bör laddas var för sig och sedan testas med belastningsmätare var för sig för att kontrollera hur stort uttag de tål vilket även visar om de är slut.

Moderna laddare är lite kinkiga att använda eftersom de går över till underhåll ganska snabbt om batteriet inte vill ta mot mer laddning vilket gör att dåliga batterier snabbt kan visa hög voltstyrka vilket får laddaren att gå över till underhåll.

Gamla " raka " laddare körde på tills de inte kunde pressa in mer( fast de lyckades ändå klämma in lite till vilket kunde få batterierna att koka sönder ) och man fick kolla när det började koka i batteriet ( vilket inte går att kolla med moderna slutna celler ), då var det närmast fulladdat.

Ett belastningstest av batterierna är det enklast för att se om batterierna är friska, vissa bilverkstäder eller bil-elverkstäder bör ha den utrustningen, det går enkelt ut på att belasta batteriet med 90 - 100 Ampere en kort stund, samma som en startmotor drar, klara inte batteriet det med en spänning över 10 volt så är batteriet slut.

Ett dåligt batteri kan visa normal spänning efter laddning på 12,7 till 14 volt men dör direkt om om man kopplar på några 100 watt och visa spänningar ner mot 10 volt eller lägre, kopplar man bort belastningen så visar det glatt sina 12,7 -14 volt.

DÅ ÄR DET DÅLIGT.

Kom ihåg att vid mätningar på flera batterier så måste de vara isärkopplade, enklast är att koppla bort minus/jord-kabeln.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Batteriet eller laddaren

Jag skulle ta en alvarlig pratstund med batterisäljaren. Är han inte rädd om sitt rykte? Använder han sina kunder som testbänk? Hur tänker han kompensera dina besvär? För han debiterade förmodligen med en rövarpris?
 

ILoR

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
20915
Medlemskap
2024
Sv: Batteriet eller laddaren

Slutinformation för ovanstående rubrik:

Först säger jag tack till alla som kom med förklaringar, förslag osv. var/vad felet kunde vara. Det är mycket att lära som ny HB-ägare.
Idag monterades åter igen ett fabriksnytt batteri, vilket denna gång var kontrollerat före monteringen med godkänd test. Det urmonterade var inte OK.

Nu kan vi starta vår resa och våga utnyttja batteriet när så skulle behövas.
 
Toppen