• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteri luktar

F

F.d. 22285

Guest
Har nyligen köpt en detleff a522 från -87. Har haft den inkopplad på nät ett par dagar och i morse luktade det illa från bodelsbatteriet. Vid inspektion visar det sig att batteriet svällt och om jag trycker på knappen på manöverpanelen visar den dålig spänning. Bifogat finns bilder på min laddare samt panel.

Jag har läst på en hel del trådar om att byta laddare/batterier. Jag har inte behov av väldig mycket kapacitet, vi är bara två personer och har inga stora strömslukare. Men jag läste att startbatteriet och bodelsbatteriet måste vara av samma typ och helst GEL/ATM om jag förstod det rätt. Jag har idag inga solceller men kommer kanske installera så småningom.

Jag försöker att inte springa iväg i för många tusenlappar om det inte behövs för att skona de nya sakerna jag installerar. Hur ska jag göra? Tacksam för tips.=)
 

Bilagor

  • laddare.jpg
    laddare.jpg
    2 MB · Visningar: 11
  • manöverpanel.jpg
    manöverpanel.jpg
    2,4 MB · Visningar: 12
F

F.d. 55221

Guest
Sv: Bodelsbatteri luktar

Hej. Jeg tror at dit bodelsbatteriet har taget slut. Køb et nyt i Biltema, det er ok batterier

ERIK DK
 
F

F.d. 22285

Guest
Sv: Bodelsbatteri luktar

Men kan inte laddaren vara trasig och förstöra det nya batteriet? Sedan undrar jag om denna laddar när jag kör (från generatorn)?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bodelsbatteri luktar

Luktar det illa (sura ägg) är det kortslutning i batteriet, finns inget annat att göra än att köpa nytt.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Bodelsbatteri luktar

Byt till samma baterityp du haft tidigare. Det kan ju ha varit med länge det som sitter i!?
Jag fick byta ut ett batteri efter 3 år på grund av att en cell exploderat. Då luktar batteriet apa, och tyvärr så är det svårt att få bort lukten. Ur med batteriet snabbt och in med ett nytt när du behöver.
Bengt
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri luktar

GEL batterier brukar svälla när de blir utsatta för överladdning.
Rekommendation är att byta både batteri och laddare.
Biltema har vad du behöver.
 
F

F.d. 21536

Guest
Sv: Bodelsbatteri luktar

Min bror hade problem med sitt batteri att det gav 17 volt istället för 12 i sin båt. Han måste sätta på flera apparater så att batteriet blev urladdat. Börjar batteriet lukta syra så skall man inte använda det!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Bodelsbatteri luktar

Hejsan, eftersom man inte vet om batteriet eller laddaren är problemet och du säkert helst vill slippa att fundera på "hönan eller ägget" så tycker jag att du borde satsa på en ny laddare samtidigt som du byter batteri. Laddaren är ju i vilket fall av äldre typ och inte så intelligent och snäll mot batteriet som en modern laddare.
Som många andra så skulle jag föreslå en Ctek laddare i kanske 10 till 15Amp. storlek för att få en bra laddare, men det finns ju billigare fabrikat som också har rätt bra värden och duger gott ,men kanske inte lika länge, om man vill komma undan lite billigare innan semestern :).

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22285

Guest
Sv: Bodelsbatteri luktar

Blir nog ny laddare och batteri för säkerhets skull. Det jag undrar är om jag ska ta hänsyn till vilket startbatteri jag har? Om de på något vis ska samverka alltså?
 
Toppen