• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kostnad för uttag med VISA i Dannmark och kostnad att betala med VISA i butik.

F

F.d. 50510

Guest
Hej! På Fredag åker vi till Dannmark och har nu en fundering.
Vi har växlat in så vi har en del kontanter men undrar nu om hur det är med kostnader att ta ut i bankomat och betala med VISA i butik.
Tar dom Svenskt VISA överallt, även småbutiker så som det är i Sverige.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad för uttag med VISA i Dannmark och kostnad att betala med VISA i butik.

Ja!

Sørg for at betale beløbet i DKK. På den måde får du billigste vekselkurs, når beløbet bliver omregnet af din svenske bank. Hvis forretningen skal regne om fra DKK til SEK, kan de bruge en hvilken som helst vilkårlig kurs, der altid er til fordel for forretningen.

Mange forretninger tager ikke gebyr, når du betaler med VISA, men hvis de gør, så skal der være et skilt ved betalingsautomaten, der fortæller hvor meget gebyret er.
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad för uttag med VISA i Dannmark och kostnad att betala med VISA i butik

Ja både i Danmark och i Tyskland tar en del företag ut en extra avgift när man betalar med kort.

Ett aktuellt exempel är Scandlines som vi reste med för några timmar sedan, sträckan Puttgarden - Rödby och blev debiterade "hadlingfee" 7 EUR. För några dagar sedan reste vi den andra vägen och blev debiterade "håndteringsgebyr" på 50 DKK.

Igår åt vi lunch på en restaurang i Wismar, eftersom vi betalade med vårt spanska Visa kort debiterades 4 Euros extra.

Däremot såg jag idag på Lidl i Burg att man på stora skyltar på svenska, berättade att men nu inte tar ut något extra när man betalar med kort.

Bara att konstatera att både Danmark och Tyskland ligger långt efter stora delar av Europa vad gäller korthantering och det "kontantlösa samhället".
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Kostnad för uttag med VISA i Dannmark och kostnad att betala med VISA i butik.

I Nordiska rådet kom man för några år sedan överens om att man i de nordiska länderna inte ska ta ut några avgifter när man betalar med kontantkort, däremot kan avgift tas ut vid betalning med kreditkort.
Frågan är väl bara i vilken utsträckning man kan skilja på korten.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad för uttag med VISA i Dannmark och kostnad att betala med VISA i butik.

.
Frågan är väl bara i vilken utsträckning man kan skilja på korten.

Alle kort har et nummer på 16 cifre. De første 4 cifre fortæller hvilken korttype, der er tale om.

Så det er forholdsvist enkelt at kende de forskellige korttyper fra hinanden
 
F

F.d. 50510

Guest
Sv: Kostnad för uttag med VISA i Dannmark och kostnad att betala med VISA i butik.

Hur fungerar det med diesel? Fungerar det som i Sverige? Tas det ut avgifter när man tankar med kort då med? Eller är det kontanter som gäller då med?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad för uttag med VISA i Dannmark och kostnad att betala med VISA i butik.

1,4% slog de på alla ggr jag tankade i Danmark nu i juni :p:
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Kostnad för uttag med VISA i Dannmark och kostnad att betala med VISA i butik.

Det är väl skillnad om man väljer Debit eller Credit vid betalning.

Leif
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kostnad för uttag med VISA i Dannmark och kostnad att betala med VISA i butik.

Jag tror inte att kortföretagen arbetar gratis i Sverige! Deras kostnader bakas in i varupriserna i Sverige för att företagarna ska få sina kostnader täckta.

På kontinenten är man mera ärlig när man öppet redovisar kortkostnaden. Vill man slippa betala för kortföretagens tjänster kan man betala kontant.

Många bäckar små....

Cash rules!

Jappe
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad för uttag med VISA i Dannmark och kostnad att betala med VISA i butik.

Det är väl skillnad om man väljer Debit eller Credit vid betalning.

Leif

Mina tidigare exempel är betalningar gjorda med s.k. Debitcard, dvs beloppet dras direkt från kontot.

Denna typ av kort tror jag inte att utställaren t.ex. Visa, debiterar någon procentsats till det säljande företaget.

Även vissa företag i Sverige debiterar en "handlingfee" vid köp med kreditkort, men ej om betalningen sker med debitcard. Exempel på företag som debiterar en kostnad är t.ex Norwegian.
 
F

F.d. 50803

Guest
Sv: Kostnad för uttag med VISA i Dannmark och kostnad att betala med VISA i butik.

Liakadant i Norge, blir debiterad på fakturan för inköp i Norge med kort.
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad för uttag med VISA i Dannmark och kostnad att betala med VISA i butik.

Jag har för mig att Bank Norwegian
inte tar ut någon extra avgift
varken vid kontantuttag eller vid köp.
Rätt eller fel?
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Kostnad för uttag med VISA i Dannmark och kostnad att betala med VISA i butik.

Varje transaktion i Danmark betingar en kostnad om ca. 35 DKR, oavsett om det rör sig om en bankomat eller butik/bensinstation.

Inom euro-länderna tas inte denna avgift ut då man betalar med svenskt kort, enligt en överenskommelse för några år sedan.

Detta är min erfarenhet från Danmark, Tyskland och Holland. (Det finns säkert affärer där som tar avgift ändå.)
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Kostnad för uttag med VISA i Dannmark och kostnad att betala med VISA i butik.

För några år sedan åkte vi till Danmark med Scandlines Hbg-Helsingör,och på ditresan när vi kommit in på danskt farvatten växlade vi till dansk valuta,det fick vi betala 30 Dkr extra för,vet inte om det är samma villkor numera.Vi använde då Visakort,,,man lär sig.
 
F

F.d. 50607

Guest
Sv: Kostnad för uttag med VISA i Dannmark och kostnad att betala med VISA i butik.

Betalade med Visa 2015 i Danmark o Tyskland både när jag tankade o handlade mat inga extra avgifter togs ut. Åke
 
Toppen