• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SD kort

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Kan man ta ett SD kort från en Garmin och bara sätta i det i en fast monterad navigator eller måste det installeras på något vis?

/Pelle
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: SD kort

Antar att det är en Garmin navigator och att du vill använda den "direkt"? Går knappast, det är ju inte bara att uppdatera en navigator på SD kortet och sedan flytta... Men du kanske menar att ha det som nytt kort på navigatorn? Det bör gå bra, bara du formaterar och storleken stöds. Eller har jag missuppfattat frågan?
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: SD kort

Har kortet idag i en Garmin 760 DEZL med HBK:S ställplatser kortet passar i den fasta navigatorn och trodde den skulle ta SD kortet så jag får ställplatserna där oxå.
På den fasta står det med liten text i nederkant Garmin, därför jag försökte med det. :)

/Pelle
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: SD kort

Ja då förstår jag. Trodde du menade kartorna, men en GPI fil ska ju kunna läsas oberoende av Garmin enhet tycker man.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: SD kort

Ifall du har en huvudenhet med inbyggd navigator, så är det inte säkert att navigatorn har tillgång/läsrättigheter till SD-kortet, kan vara tänkt till annan media typ musik/film m.m.

Sitter det ett SD-kort idag i enheten så kan du försöka läsa av det i en pc, ser du då någon Garmin-mapp så finns det hopp att du kan ladda in HBK's listor på ett kort och använda dem i navigatorn.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: SD kort

Ifall du har en huvudenhet med inbyggd navigator, så är det inte säkert att navigatorn har tillgång/läsrättigheter till SD-kortet, kan vara tänkt till annan media typ musik/film m.m.

Sitter det ett SD-kort idag i enheten så kan du försöka läsa av det i en pc, ser du då någon Garmin-mapp så finns det hopp att du kan ladda in HBK's listor på ett kort och använda dem i navigatorn.
Hmm... Borde inte alla fasta navigatorer ha tillgång till SD kort eller hur uppdaterar man dom? Även en usb ingång kan ju med adapter läsa kort. (En tanke eftersom jag själv inte har någon sådan)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: SD kort

Den förra HU (head unit) i vår hb uppdaterades med dvd'er
Likaså den fasta original-HU i min ena personbil med dvd'er, dock kan jag fylla hdd i den med musik, bilder, film m.m. via usb-anslutning.

Alltså de flesta originalmonterade HU uppdateras med dyra dvd'er.
Haft en Kina dubbel-din HU med hela navigationen på ett SD-kort (IGO Primo)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: SD kort

Kan man ta ett SD kort från en Garmin och bara sätta i det i en fast monterad navigator eller måste det installeras på något vis?

/Pelle

Det beror nog på vilken fast navigator du har. I våran Kenwood DNX5250BT finns både SD- och usb-ingång men det är bara usb som fungerar för POI. Om du har en Kenwood så sök på "Kenwood" i forumet så hittar du trådar som beskriver hur man gör.

Hälsar Kjell
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Sv: SD kort

Är det en Kenwood så skall det finnas en sladd någonstans (handskfacket) med ett USB-uttag. Det är BARA där det fungerar. Lägg över allt du har på minneskortet till en USB-sticka. Jag har hjälpt många i både Spanien och Sverige med detta. Lycka till!
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: SD kort

Är det en Kenwood så skall det finnas en sladd någonstans (handskfacket) med ett USB-uttag. Det är BARA där det fungerar. Lägg över allt du har på minneskortet till en USB-sticka. Jag har hjälpt många i både Spanien och Sverige med detta. Lycka till!

Det stämmer har en sladd i handskfacket som bara hänger där, nu vet jag vad det är.
Tack så mycket för informationen.
 
Toppen