• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telenor Frihet

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Hej, vi provar Telenor Frihet för tillfället, vi befinner oss i Tyskland, ni kan se lite bilder i vår tråd:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t93181/

Det är precis som att använda telefonen hemma, vi surfar, mejlar, ringer. När man mejlar bilder går det lika snabbt som hemma upplever vi det som :). Vi har familje abonnemang och har 2 iPhone, 1 Ipad och en dator, alltså 4 kort som vi använder hela tiden.

Har också kollat taxan, det har gått år 120mb, för c:a 15 bilder, lite ringa, surfa och Messenger.
Vår pott hemma var från början på 12GB, men vi ökade till 24GB det kostade endast 80kr extra för en hel månad. Hoppas vår information kan hjälpa er där hemma med valet av surf i Europa, ha det gott så hörs vi snart igen.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Telenor Frihet

Priserna med de förutsättningarna som ingår, OCH ENKELHETEN att alltid ha tillgång till telefoni & surf utan att behöva tänka verkar helt ok.

Med vilket bolag har du detta pris, och går det att nyteckna idag, utan lång bindningstid osv?

//Tommy
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Telenor Frihet

Jag tecknade idag utan bindningstid, 6GB för 349:- (lite dyrare obundet 299 annars).
Slapp "startavgiften" så det blir att testa det under semestern och fugerar det bra så flyttar jag över mitt Telianummer efter drygt 20år hos dem....
 
F

F.d. 53528

Guest
Sv: Telenor Frihet

Vi tog också Telenor Frihet trots att hela familjen i många år kört Telia. Stoppat simkortet i en 4G router och det funkar strålande i både Tyskland och Frankrike. En tanke som slog oss är att om ett år försvinner roamingavgifterna inom EU. Det innebär att vi kanske har ett Italienskt eller Franskt mobilabonnemang som standard eftersom inget säger att det är billigare med ett svenskt - spännande.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telenor Frihet

Man kanske får tanken att den öppna marknaden är till för företagen i första hand. "Kanonfödan", konsumenterna kanske inte är lika intressanta för EU-potentaterna!? (Ryggkli)

Det tog lång tid för EU att skippa roamingtrakasserierna! Väldigt lång tid. Omvändelse under galgen, måhända?

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telenor Frihet

Jag fattar inte, jag begriper inte att konsumenterna inte genomskådar sveket med EU! Meningen med EU är ju att underlätta för företagen i första hand, att skapa en gemensam marknad i stället för små "fjoppiga" nationella marknader. Konsekvenserna när dammluckorna öppnades blev ju oomkullrunkeligen att stora globala företag roffade vilt bland mindre företag, köpte upp dem o.s.v. Resultatet av röveriet blev ett fåtal jätteföretag som "härskar och råder". Konkurrensen sätts totalt ur spel med jätteföretagens överlägsna ekonomiska resurser.

Dunster i ögonen! EU:s sätt att skamlöst profitera på Beethovens nia saknar motstycke i världshistorien när det gäller att lura ignoranterna! Kyrkan och adeln med sina stolta militära traditioner kommer i lä. Kyrkan förstod ju att nyttja framstående tonsättare, Bach m.fl. för att "dupera och skrämma massorna" medan adeln använde sig av mera jordnära brutala metoder. Det framväxande borgarsläktet var inte sena att slå mynt av rådande förhållanden. Konsekvenserna av detta ser vi tydligt idag. Money rules!

En snabb historiebeskrivningstanke bara utan speciell adress.

Jappe

PS. Det finns bättre inspelningar av nian, mycket bättre. Jag tog en "ur högen".
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Telenor Frihet

Her i Australia selger Post Australia noe de kaller Travellsim, et telefoniabonement med Estlandsk nummer! Flat pris i hele verden.

Ser ut som et av telebolagene i Estland ikke tar det mye høytidelig med landegrenser.

Tilsvarende for mobilt bredband Globalgig benytter simkort fra Vodafone UK (samme gjør Amazone Kindle i sine 3G modeller). Globalgig finnes og i UK, men med stivere priser og avtaler enn i den Australske utgaven. Har selv billigutgaven som gir 5GB i måneden for AUD 5.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telenor Frihet

Jag har Husbilsklubbens Telenorabonnemang, 219 kr/mån, 40gb utan bindningstid, varav 1gb kan användas till surf i EU. Jag vill byta till Frihet 50gb men det skulle kosta mig 600 (599) kr/mån utan bindningstid. Frihet 24gb kostar 500 (499) kr/mån utan bindningstid. Väldig skillnad! Inget bra byte så jag avvaktar. Det har ju börjat röra på sig i branschen och positioneringen inför roamingens avskaffande 2017 ger väl inte Telenors konkurrenter någon ro. Spännande, faktiskt!

Jappe
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Telenor Frihet

Hej, det är vi som tittar in igen, nu har vi provat lite till och vi gjorde en ny mätning av taxan och vi har använt 360 MB på 3 dagar *utanför Sverige. Det har räckt till c:a 30 talet bilder, Facebook inlägg samt Messenger.
När det gäller farten på surfningen, så har jag skickat bilder till Anki's telefon och strax efter jag tryckt på skicka så plingar det i hennes telefon, så det går ganska snabbt. Gjorde en BBK mätning och det är drygt 1mb/s upp & ner. Det bästa med det här tycker vi är att det är enkelt, bara ta med sig telefon precis som hemma utan att tänka på mobildata, bara ha en öppen telefon, hittills har det funkat alldeles utmärkt, de här 4 bilderna på c:a 1mb var tog under 2 minuter att lägga upp på HBK. Bilderna är från ställplats Greven 25 mil norr om Koblenz där vi är nu, fin ställplats med kanalen och båtarna precis intill. När det gäller kostnaderna får var och en kolla själv, jag vill bara visa hur smidigt jag tycker att det är och om det håller med 80kr extra i månaden så är det toppen, man kan också ändra månadsvis tillbaka t.ex. till 12GB jag hade innan. Nu börjar en ny period för mig den 16/7 jag får alltså ny pott på 24GB...hur ska jag hinna göra av med det :)
 

Bilagor

  • IMG_9691.jpg
    IMG_9691.jpg
    1,3 MB · Visningar: 23
  • IMG_9693.jpg
    IMG_9693.jpg
    1.003,7 KB · Visningar: 12
  • IMG_9695.jpg
    IMG_9695.jpg
    1,2 MB · Visningar: 10
  • IMG_9697.jpg
    IMG_9697.jpg
    1,1 MB · Visningar: 9

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Telenor Frihet

Jag tycker du gör rätt Jappe, och jag behåller mitt nuvarande telefoni-abonnemang och köper till SURF50 i den takt jag behöver. Det är det mest ekonomiska för min del.
Jag förväntar mig att när resten av operatörerna kommer med sina erbjudande så vässas även Telenors erbjudande.
Vi i Arbetsgruppen följer upp detta.

Info om nuläget finns här:
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/809250
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Telenor Frihet

Jag har ett gammalt Telenor-abonemang med helt fri surf hemma i Sverige. vill inte byta detta :) som jag betalar 299kr/mån.
Jag köper surfpass av Telenor för 29kr/dag (100mb) när vi reser till/från Kroatien. Väl på plats så finns det kontantkort att köpa för 11€ med helt fri surf som vi sätter i en router.
Resten av året åker vi i Sverige, så detta abonnemanget är jag rädd om...
 
Toppen