• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telenor Frihet

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Telenor Frihet

Vet inte vad han syftar på i inlägg nr 131, vi har testat detta både i Tyskland och Spanien, det går alldeles utmärkt med 1mb, vi har t.o.m. titta på SVT Play och TV4play.....+ vanlig surf såklart, vi kom från Spanien förra veckan inga problem i Santa Pola trakten...
 
Senast ändrad:

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Telenor Frihet

Sådärja! Nu har jag bestämt oss.

Jag var lite besviken förra året på "surf50". Jag tyckte det blev dyrt per GB och med alla extra kostnader, samt onödiga samtal till kundtjänst för att rätta till det. Så jag sa upp det. Kände mig hela tiden smålurad på småpengar.

Frihet 12 GB för 399kr obundet, har fått mig att helt ändra uppfattning.

- 1 mbit duger för det mesta.
- 12 GB är en hyfsad volym för pengarna i europa.
- 1 extra datakort i routern för 29 kr är perfekt.
- 1 extrakort till frugan för 149 kr är överkomligt
- 10 GB kan man beställa extra för 199 kr när det tar slut. (19:90 kr/GB)
- Ringa obegränsat.

Totalt 567 kr/mån plus att det bara är att mata på extra 10 GB när man vill för 199 kr om det tar slut.

Samlat så att allt kommer på samma e-faktura.

Detta är husbilsvänligt.


768_kart_roam3_tcm48-296251.gif

Detta är mer än dubbelt så dyrt som mitt abonnemang med Tele2 för surf i Sverige. I Portugal köpte jag kontantkort, 10 dagar, obegränsad dataöverföring för € 10, dvs < 300:-/ månad. I Spanien ngt liknande, men lite dyrare.
ERIKPER
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor Frihet

Detta är mer än dubbelt så dyrt som mitt abonnemang med Tele2 för surf i Sverige. I Portugal köpte jag kontantkort, 10 dagar, obegränsad dataöverföring för € 10, dvs < 300:-/ månad. I Spanien ngt liknande, men lite dyrare.
ERIKPER

Man kan tycka vad man vill, men nu har jag ökat till 50 GB för samma pengar. Är man hela tiden i samma land är det bra att ta landets kort, speciellt i Portugal som har bra villkor.

Men både jag och frugan gillar att ha samma kort som hemma och kan använda det som hemma överallt inom EU, samt att min router fick ett kort för alla kuliga mojenger jag har. Jag hade själv MEO i Portugal förra året som fugerade utmärkt och Masmovil i Spanien som var kanon, Vodafone i Tyskland som var perfekt. I Frankrike svor jag och använde SURF50 och blev bara förbannad för att det tog slut hela tiden.

Jag som många andra tycker att Frihet har förenklat resandet. Men visst man kan man jaga kronor med olika lösningar och kanske spara någon enstaka krona. Själv sparar jag nog många kronor i månaden bara på mobilsamtalen hem som är fria.

Dessutom har det gett mig en ny GPS. Google Maps som kräver online uppkoppling och blivit mycket bättre genom åren.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Telenor Frihet

Detta är mer än dubbelt så dyrt som mitt abonnemang med Tele2 för surf i Sverige. I Portugal köpte jag kontantkort, 10 dagar, obegränsad dataöverföring för € 10, dvs < 300:-/ månad. I Spanien ngt liknande, men lite dyrare.
ERIKPER

Visst kan man komma billigare undan. Men finessen är ju att båda våra telefoner o husbilens router är online helatiden dessutom på våra ordinarie telefonnummer. Ett lokalt simkort löser ju inte detta.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Telenor Frihet

Jag är i Sverige ca 10 månader och ute i Europa kanske 2 månader. Mitt abonnemang kostar ca 3000:- / år för mobilt bredband, 50 GB/ mån. Kan använda det hemma så väl som i husbilen. Telenor skulle kosta ca 7200:-/år. Skillnaden 4200:-/år kan jag köpa mycket dataöverföring och mycket annat för, men det är ju mitt val. Andra väljer annorlunda. Jag tycker dock inte att Telenors erbjudande är speciellt förmånligt.
ERIKPER
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Telenor Frihet

Eftersom du kan ha obundet Telenor Fritid så tycker jag det är fel att enbart räkna kostnaderna på årsbasis. Räkna istället på vad två månader kostar med Telenor Fritid och jämför med kostnaderna för simkort i de länder du besöker och behåll ditt gamla abonnemang tillsvidare. Jag menar inte att abonnemanget är billigt men åtminstone jag kommer ju att säga upp det när jag inte behöver det längre. Vi har alltså kvar våra gamla abonnemang tillsvidare.

Detta är femte vintern vi är nere i Europa och vi tycker abonnemanget är en fantastisk förbättring mot det tidigare jagandet efter simkort i olika länder, det är värt vart enda öre. Betänk att samtal hem och inom det aktuella landet ingår också i priset.

Detta gäller situationen just nu - nästa år blir det nya förutsättningar!

Med vänlig hälsning! Thomas Eriksson
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Telenor Frihet

VARNING!
Detta abbonemang är ju bara lurendrejeri!
Vad kan man göra under denna surfhastighet 1 Mbit/s ?????
Läs:
"Våra abonnemang Telenor Frihet gäller för privatkunder och inkluderar samtal och meddelanden från annat EU/EES-land till svenska telefonnummer samt lokala nummer inom besökt EU/EES-land, samt användande av inkluderad surfmängd. Gäller ej samtal från Sverige till utlandet, samt samtal med särskild taxa. För övriga samtal se prislista. Surfhastighet upp till 1 Mbit/s utanför Skandinavien. Önskar du ta bort hastighetsbegränsningen kan du byta till löpande debitering, 0,58 kr/MB."

Rent bondfångeri!

Menar du verkligen att tydligt utskrivna villkor är bondfångeri? Om svaret är ja - då är vi många bondfångade svenskar som idag ser Rapport, Aktuellt, Skavlan, Moreus etc med oftast högsta upplösning på SVT Play ute i Europa som inte begriper hur lättlurade vi är...
 
F

F.d. 55715

Guest
Sv: Telenor Frihet

Har nu abonnemang Telenor frihet 12 och de månader jag behöver mer ringer jag kundtjänst och ändrar till frihet 50 och ändrar tillbaka när jag inte behöver det längre.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Telenor Frihet

Va bra, jag har en kompis som kommer dit ikväll och jag tipsade honom om Telenor Frihet, då blir han inte besviken.

Ha de gott, vi ses framöver.

Bosse
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Telenor Frihet

Vi har valt Telenor Frihet 50 GB.
Men döm av min förvåning när vi får första fakturan.
Om man ringer från Sverige till mobil eller annat nummer i t.ex Finland så gäller inte det fasta priset utan du blir extra debiterad för de samtalen.
Detta informerades inte vi om vid tecknandet av abonnemanget utan fick veta att det gäller hela EU.
Visserligen så står det längst ner på Telenors sida men ingen information gavs.
Telenor har lyssnat på avtalet och där frågade jag om detta fasta pris gäller hela EU och fick svaret ja det gäller inom hela EU.
Var i kontakt med kundtjänst på Telenor och fick frågan om jag vill avsluta mitt abonnemang och jag svarade ja eftersom jag blivit felinformerad när avtalet ingicks. Så mitt i samtalet så klipper Telenor mitt abonnemang och samtalet dör utan att vi kom till ett formellt avslut. Jag anser att vi inte begått något fel utan ville ha det bekräftat vad som gäller.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Telenor Frihet

Tråkigt! Jag fick den informationen när jag teckande frihet samt så läste jag igenom allt innan jag jag gick in så jag visste om detta.

Vi har valt Telenor Frihet 50 GB.
Men döm av min förvåning när vi får första fakturan.
Om man ringer från Sverige till mobil eller annat nummer i t.ex Finland så gäller inte det fasta priset utan du blir extra debiterad för de samtalen.
Detta informerades inte vi om vid tecknandet av abonnemanget utan fick veta att det gäller hela EU.
Visserligen så står det längst ner på Telenors sida men ingen information gavs.
Telenor har lyssnat på avtalet och där frågade jag om detta fasta pris gäller hela EU och fick svaret ja det gäller inom hela EU.
Var i kontakt med kundtjänst på Telenor och fick frågan om jag vill avsluta mitt abonnemang och jag svarade ja eftersom jag blivit felinformerad när avtalet ingicks. Så mitt i samtalet så klipper Telenor mitt abonnemang och samtalet dör utan att vi kom till ett formellt avslut. Jag anser att vi inte begått något fel utan ville ha det bekräftat vad som gäller.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telenor Frihet

Stämmer, det läste jag också bl.a. här på HBK att "hela EU" betyder att en linje mot Sverige ingår i abonnemanget. Surfa däremot gör man mot hela världen. Vi har några vänner just nu i Spanien vars abonnemang egentligen är i England. Då kör vi typ SMS kommunikation med "Whatsup" appen som nyttjar Telenor via vår routers WiFi, och därmed slipper extra kostnader.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Telenor Frihet

Jag fick den informationen om det gäller även samtal från Sverige och fick svaret Sverige är med i EU så det gäller. Telenor har ju lyssnat på inspelningen och därmed också erkänt att ett fel begåtts.
Det är u bra att de erkänt i alla fall.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Telenor Frihet

Nu är Telenor avslutat för min del och går över till annan operatör.
Få se vad som händer 2017 när roamingen slopas och när det görs.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telenor Frihet

Nu är Telenor avslutat för min del och går över till annan operatör.
Få se vad som händer 2017 när roamingen slopas och när det görs.

Lycka till Abris52. Jag hittade ingen med så pass bra villkor i år, därför den dyrare oberoende taxa för vår del hos Telenor. Min son jobbar inom telebranschen (master) och menar på att saker kommer hända redan efter Nyåret, trodde han. Fram tills dess, jag tyckte att Telenor var det bästa alternativet, dessutom beprövat av klubbens medlemmar inom hela Europa.

Ingen skulle klandra dig om du tecknade på nytt Telenor Frihet, nu vet du i alla fall hur det funkar och du har fått officiell ursäkt. Tror inte det finns något bättre alternativ just nu. Hade Telia innan med gratis allt i Norden, men nu är jag i Frankrike så... hoppas allt klarnar under nästa år. Det är inte kul att behöva betala 628:-/mån för några samtal som Marianne har med hennes syster, däremot är surfen värd vartenda öre (inkl. 200:- för icke låsning)!!!
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Telenor Frihet

funderar på att teckna Telenor lägsta taxa utan bindningstid med ett extra sim för 29 kr.
Detta som obundet under de månader vi är på rull.
Lämnar nog Sverige under helgen och tillbaka i April som det ser ut nu.
Mot Portugal och Spanien.
 
Toppen