• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telenor Frihet

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor Frihet

Lite mer utvärdering av frihet. Jag blåste mina 12 GB ganska snabbt och tänkte uppgradera till 24 GB, Ringde kundtjänst på 222 som svarade direkt utan väntetid. Uppgradera? Men se det gick inte före 6 veckor efter tecknandet av abb.

Men det gick bra att köpa till 1 GB för 69 kr.

Jag frågade? "Kan man köpa större volym än 1 GB?" "Jodå! Du kan köpa 10 GB för 199kr."

Black-MBB-10GB_l.png


Det gick direkt på en sekund. Detta minskar mitt behov att uppgradera abb till Frihet 24,när jag vet att jag kan beställa mer när som helst.

Bra gjort Telenor. Frihetsabbonemanget är bra.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor Frihet

Sådärja! Nu har jag bestämt oss.

Jag var lite besviken förra året på "surf50". Jag tyckte det blev dyrt per GB och med alla extra kostnader, samt onödiga samtal till kundtjänst för att rätta till det. Så jag sa upp det. Kände mig hela tiden smålurad på småpengar.

Frihet 12 GB för 399kr obundet, har fått mig att helt ändra uppfattning.

- 1 mbit duger för det mesta.
- 12 GB är en hyfsad volym för pengarna i europa.
- 1 extra datakort i routern för 29 kr är perfekt.
- 1 extrakort till frugan för 149 kr är överkomligt
- 10 GB kan man beställa extra för 199 kr när det tar slut. (19:90 kr/GB)
- Ringa obegränsat.

Totalt 567 kr/mån plus att det bara är att mata på extra 10 GB när man vill för 199 kr om det tar slut.

Samlat så att allt kommer på samma e-faktura.

Detta är husbilsvänligt.


768_kart_roam3_tcm48-296251.gif
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Telenor Frihet

Herrarna Sir och Bobil!
Räcker hastigheten 1 Mbit/sek till för att kika på svt-play eller slingbox utan att det hackar?
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Telenor Frihet

Herrarna Sir och Bobil!
Räcker hastigheten 1 Mbit/sek till för att kika på svt-play eller slingbox utan att det hackar?

Hej, jag tror det beror på flera saker, dels att du har någorlunda täckning, gärna 4G och 2-3 pluppar. Sedan är det lite upp till den enhet du använder tror jag, Iphone, Ipad, dator, själv har jag en Iphone 6S med ganska snabb processor.

Jag provade titta på TV4play, såg ett 30 minuters program som inte buffrade alls, men som sagt det gäller att ha hygglig mottagning.
 

Gurli

FD HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
230
Medlemskap
2023
Sv: Telenor Frihet

Vi delar från telefon till platta eller/och dator. Vi har dock inte telenor fritid men med 89kr för 1G och i Sverige fungerar det jättebra.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Telenor Frihet

Livibil:
Här finns abonnemangen:
Mobilabonnemang - Våra mobiler och abonnemang - Telenor

Jag kör plattan via mobilen ut på nätet.
På en iPhone gör du så här:
Inställningar
Internetdelning
"Slå på" Internetdelning.
(notera Wi-Fi-lösenord, behövs första gången du kopplar plattan till mobilen)

På iPad gör du så här:
Inställningar
Wi-Fi
Leta rätt på den rad med din telefons namn t ex Livibil´s iPhone och markera den raden.
Första gången begär systemet det lösenord du noterade. Knappa in det och du kör Wi-Fi från iPad mot iPhone och iPhone kör mot Internet.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Telenor Frihet

Men även på denna länk hittar jag bara köp med mobil... inte enbart abonnemanget till den mobil eller platta som jag redan har.

Jag vet hur man delar mellan mobil och platta men det är inte alltid det fungerar utomlands. När jag köpt surf enstaka dagar har det t ex inte gått att dela.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Telenor Frihet

Länken går till Telenors hemsida med abonnemang utan köp av mobil.
Rulla ner på den sidan så ser du abonnemangsalternativen.
När du skriver att kopplingen mellan mobil och platta ibland inte fungerar utomlands, jag har ett Telenor-abonnemang och har inte haft de problemen.
Kanske annorlunda med vissa utländska SIM-kort!?
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor Frihet

Men även på denna länk hittar jag bara köp med mobil... inte enbart abonnemanget till den mobil eller platta som jag redan har.

Jag vet hur man delar mellan mobil och platta men det är inte alltid det fungerar utomlands. När jag köpt surf enstaka dagar har det t ex inte gått att dela.

Vad jag vet är det bara i Spanien som det kan krångla lite att dela, då ett bolag har monopol på att dela med Iphone, men det borde väl inte beröra Telenor?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor Frihet

Skulle inte roaming avgifter "upphöra" nästa år? Detta inträffar om bara några månader...

En vinter till!!!

EU slopar avgifterna för roaming
Från juni 2017 försvinner roamingavgifterna för den som är ute och reser i EU sedan medlemsländerna och EU-parlamentet i natt nått en uppgörelse i den segdragna frågan.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Telenor Frihet

Livibil, om du blar ned forbi Kjöp med mobil knappen kommer rutene med abonnement uten mobil. Leste som deg først, men strunta i den store blåa knappen!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Telenor Frihet

Livibil:
Du har rätt, nu har jag inte bara rullat neråt på bilden utan också testat.
Det saknas möjlighet att markera något alternativ av abonnemangen på samma sätt som det går att markera något av alternativen med mobil+abonnemang.
Jag tar upp detta med Telenor.
 
Toppen