• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telenor Frihet

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Telenor Frihet

Trevik:
Du har ett Telenor-abonnemang!
Därmed har du förutsättningen för att kunna beställa SURF50 på 1GB för 89kr som gäller upp till 30 dagar.
Efter 3 surfpass á 29kr (ett surfpass = 1 dygn) så blir det billigare och du får ytterligare 700MB surf och längre tid på dig.

Är inte det ett bättre alternativ?
Väl på plats så finns det säkert bättre alternativ men under resan genom Europa, eller?
Är du inte borta mer än 30 dagar så räcker SURF50 även till hemresan.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor Frihet

BoBil333

Kan du se när du är uppkopplad i Tyskland, om du kopplas upp på 4G eller om det bara är 3G master??? Vilken operatör i Tyskland samarbetar Telenor med?
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Telenor Frihet

Hej, nu är vi i Ellenz här har vi Wi-fi, det var dålig täckning både i Greven och Ernst, det var snigelfart, men lyckades skicka lite bilder ändå. Så det väl lite som hemma, det finns bra och dåliga ställen. Fortsätter mina mätningar och surfhastigheter, en sak verkar säker det är svårt att surfa upp potten
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Telenor Frihet

Om det tar en eller två minuter att skicka en bild som denna, så har jag inte mer bråttom
Jag lär i alla fall inte att hinna förbruka min pott, får 24 nya gigabyte den 16/7
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    282,7 KB · Visningar: 1

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Telenor Frihet

Ping delay er ikke helt relevant når trafikken går via en båndbredde begrenser. Denne enheten bruker til på å sette opp og ta ned icmp kanalen for ping, like mye som for en tcp kanal som de så introduseres forsinkelse for hver pakke slik at båndbredden ikke overskrides.

Bruk av begrenset nåndbredde er en enkel måte å hindre streaming tjenester uten å lage problemer for normal surfing og email. Uten streaming holdes volumet nede slik at det er forsvarlig å ha fri dataroaming.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telenor Frihet

Hej, just nu när vi är i Ernst ( Moseldalen ) är det Vodafone.de och det varierar mellan 3-4G.

DTK (Deutsche Telekom) har den bästa täckningen i Moseldalen men inte ens det bolaget fungerar överallt. Svåra förhållanden i den dalen!

Har du fått någon indikation på att DTK samarbetar med Telenor?

Jappe
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Telenor Frihet

Nej det har jag inte, men du är inne på rätt spår, Telekom.de är bra, har haft 4 G och 4 av 5 pluppar på signalen. Då swichar det bara till så går bilden iväg Jag ringt videosamtal över Messenger och det har gått utmärkt, satt förresten på en restaurang igår och åt Flammkuchen ( gott ) då en kompis hemma i Sverige ringde, vi körde videosamtal i 30 minuter, visade honom bland annat vinrankor med druvor i restaurangens tak. Ska göra en riktig utvärdering när jag kommer hem, men hittills har Telenor Frihet fungerat utmärkt, då jag skickat massor med bilder, mejlat,ringt surfat, ........och som sagt jag hade inte behövt utöka potten från 12 GB till 24 GB, det räcker och blir över för den här tre veckors resan. Ha de så gott.
 
Senast ändrad:

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Telenor Frihet

Här kommer en ny lägesrapport från mitt Telenor Frihet abonnemang,
Nu står vi i Traben-Trarbach och här är det full fart 5 pluppar av 5 från Vodafone.de med 4G (se bilder) har märkt att en uppladdning på 0,97 räcker bra till bilder också.
Stället har Wi-fi men jag kör på kortet för att testa och jag har inte använt mycket av mina 24GB.
Det pratades om att det skulle bli dyrt efter att ha använt 1GB, men jag ringde Telenor idag och frågade en gång till för säkerhets skull om jag kunde surfa upp hela 24GB utan att det blev någon extra kostnad, svaret bli JA :).
Min erfarenhet så här långt är att det inte finns någon anledning att “jaga” Wi-fi ställen, ibland går det faktiskt fortare att köra på sitt eget kort än på ställets Wi-fi.
Man slipper skaffa extra utrustning som routrar etc numera, i mitt fall kommer jag bara att ta med telefonen precis som att jag vore hemma…. :)


 

Bilagor

  • IMG_9904.jpg
    IMG_9904.jpg
    291,7 KB · Visningar: 1
  • IMG_9905.jpg
    IMG_9905.jpg
    210,8 KB · Visningar: 1

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Telenor Frihet

Här kommer en mätpunkt till eftersom den är känd bland svenskar, Minheim. Trots bara 2 pluppar men ändå 4G så gick bilden iväg snabbt. Från ladda upp och iväg på under 1 minut. Tar nog några mätningar till på hemvägen, ha det gott till dess.
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    212,9 KB · Visningar: 1

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Telenor Frihet

Hej, här kommer sista mätningen, jag tror jag fått svar på mina undringar när det gäller EU surf.

Det har varit väldigt bra, visst det är lite upp och ner beroende var man står, men i det stora hela gör jag tummen upp för Telenor Frihet.

Här kommer sista mätpunkten, vi är i Trier utanför McDonalds, men jag använder inte deras Wi-fi jag kör mitt eget simkort och det går alldeles utmärkt.

Hoppas den här lilla tråden har hjälpt någon därhemma i valet av surf i Europa, ha det gott alla vänner :)
 

Bilagor

  • IMG_9945.jpg
    IMG_9945.jpg
    3,5 MB · Visningar: 2
  • IMG_9950.jpg
    IMG_9950.jpg
    214,1 KB · Visningar: 0
  • IMG_9951.jpg
    IMG_9951.jpg
    291,3 KB · Visningar: 0

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Telenor Frihet

BoBil333!
Jag har tacksamt följt dig med avsikt att rapportera tillbaka till min kontaktperson på Telenor i den aktiva dialog vi har om hur medlemmarna i Husbilsklubben upplever praktiskt användande av de olika abonnemangsformerna.

Just abonnemangsformen Telenor Frihet ingår inte i vårt avtal, dvs. vi har inga klubbrabatter på just det alternativet.
Det är dock av största intresse att få information om användandet för vi går mot "Gränslös Mobil kommunikation" som har varit arbetsgruppens motto.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor Frihet

Jag ska fortsätta lite med utvärderingen av Frihet. Jag skaffade den, men jag har ju det problemet att jag vill ha den i routern och inte i mobilen. Lite dyrt med ett abb som man kan ringa och sms och bara ha den i routern.

Ringde kundtjänst på 222 och kom fram under 1 min:confused:. Förlkarade mitt problem med dubbla abb på Conviq och Telenor och fick ett mycket bra förslag.

"Varför tar du inte ett extra datakort och stoppa i routern. Det kostar bara 29 kr i månaden. Det använder surfvolymen på ditt mobilabb på 12 GB/mån som du har just nu."

:):):) Helt plötsligt blev mitt Telenor frihet riktigt bra och jag kan portera mitt Comviq till Telenor med lite lägre månadskostnad.

13102349_846705955458335_1484683813_n.jpg
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Telenor Frihet

Jag ska fortsätta lite med utvärderingen av Frihet. Jag skaffade den, men jag har ju det problemet att jag vill ha den i routern och inte i mobilen. Lite dyrt med ett abb som man kan ringa och sms och bara ha den i routern.

Ringde kundtjänst på 222 och kom fram under 1 min:confused:. Förlkarade mitt problem med dubbla abb på Conviq och Telenor och fick ett mycket bra förslag.

"Varför tar du inte ett extra datakort och stoppa i routern. Det kostar bara 29 kr i månaden. Det använder surfvolymen på ditt mobilabb på 12 GB/mån som du har just nu."

:):):) Helt plötsligt blev mitt Telenor frihet riktigt bra och jag kan portera mitt Comviq till Telenor med lite lägre månadskostnad.

13102349_846705955458335_1484683813_n.jpg


Visst är det så. De extrakorten för 29 är smarta. Kör just nu med Frihet i min router då jag inte vågade flytta mitt nummer till telenor ännu. Men dethar fungerat kanon under vår tid i tyskland. Just nu i Maasholmen. Det enda negativa är att det är lite segt att i klicka på videoklippen.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Telenor Frihet

Hej, här kommer sista mätningen, jag tror jag fått svar på mina undringar när det gäller EU surf.

Det har varit väldigt bra, visst det är lite upp och ner beroende var man står, men i det stora hela gör jag tummen upp för Telenor Frihet.

Om man gräver lite på Telenors hemsida, så står det att de begränsar utlandssurf till max 1mbit/s.
En klar fördel är dock att man slipper låsas till en operatör, jag använder Tyskt sim från eplus och i Greven var det knappt någon kontakt alls...

Jag avvaktar också till nästa vår/sommar innan jag byter abonnemang. Har telia surf 20gb för 99kr idag. Det fungerar ju dock bara i Norden, men årskostnaden gör det värt att köra separat de veckor jag är i Tyskland...

Stefan
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: Telenor Frihet

Visst är det så. De extrakorten för 29 är smarta. Kör just nu med Frihet i min router då jag inte vågade flytta mitt nummer till telenor ännu. Men dethar fungerat kanon under vår tid i tyskland. Just nu i Maasholmen. Det enda negativa är att det är lite segt att i klicka på videoklippen.

Det är så vi har det, extra kort i dator och Ipad :) Greven är ett problem, där är det segt.
 
Toppen