• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telenor Frihet

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Telenor Frihet

Efter lång och trägen väntan gick det att registrera alla räkningar på Sparbankernas o Swedbanks hemsida. Tyvärr ser jag inte vilken operatör jag har på min Dovado Tiny AC router med zte USB modem, men jag får försöka starta om routern nästa gång jag får problem. Tack för alla råd jag har fått från er alla i HBK och en riktigt God jul
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Telenor Frihet

Maxhastigheten är ju max 1 mb/s så ändra i inställningar så att ej 4g används, dvs enbart 3g och lägre.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Telenor Frihet

Efter lång och trägen väntan gick det att registrera alla räkningar på Sparbankernas o Swedbanks hemsida. Tyvärr ser jag inte vilken operatör jag har på min Dovado Tiny AC router med zte USB modem, men jag får försöka starta om routern nästa gång jag får problem. Tack för alla råd jag har fått från er alla i HBK och en riktigt God jul

Om du surfar till din Tiny ska du väl kunna se vad modemet har kopplat upp mot (det kan jag med en ACPro)?
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Telenor Frihet

Behövs en router?

Vår router krånglade innan vi skaffade Telenor Frihet och prövade att internetdela genom iPad respektive iPhone 5c. Det fungerade förträffligt och vi har inte använt någon router sedan.

Vi har ytterligare två iPhones samt en laptop och har i princip kunnat hålla igång samtliga 5 apparater samtidigt genom internetdelning från två SIM-kort.

Vi har faktiskt kunnat se SVT Play i Laptopen på detta sätt och det har fungerat hyffsat. Dock är det naturligtvis säkrare att använda iPaden direkt i detta fall.

Faktiskt skönt att slippa routern…

Med vänlig hälsning/Thomas Eriksson
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor Frihet

Behövs en router?

Vår router krånglade innan vi skaffade Telenor Frihet och prövade att internetdela genom iPad respektive iPhone 5c. Det fungerade förträffligt och vi har inte använt någon router sedan.

Vi har ytterligare två iPhones samt en laptop och har i princip kunnat hålla igång samtliga 5 apparater samtidigt genom internetdelning från två SIM-kort.

Vi har faktiskt kunnat se SVT Play i Laptopen på detta sätt och det har fungerat hyffsat. Dock är det naturligtvis säkrare att använda iPaden direkt i detta fall.

Faktiskt skönt att slippa routern…

Med vänlig hälsning/Thomas Eriksson

Jag håller med "nästan". Vi har ju ett extrakort för 29 kr/mån och har yttre antenner kopplade till den. Av två orsaker tycker jag det är bra med routern. (Men inte så ofta)

1. Ibland har jag en förmåga att fricampa på platser som "gud glömde". Och då är ibland routern det som fungerar när mobilerna slocknat.

2. Ibland när man internetdelar mobilen så ringer mobilen.:swoon:

Men istort håller jag med. Är man oftast i civilationen är behovet litet.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Telenor Frihet

När vi kör med Google cast på tv-apparaten får jag det bara att fungera via routern när vi streamar och castar programmen till tvn.
Krister.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Telenor Frihet

Jag håller med "nästan". Vi har ju ett extrakort för 29 kr/mån och har yttre antenner kopplade till den. Av två orsaker tycker jag det är bra med routern. (Men inte så ofta)

1. Ibland har jag en förmåga att fricampa på platser som "gud glömde". Och då är ibland routern det som fungerar när mobilerna slocknat.

2. Ibland när man internetdelar mobilen så ringer mobilen.:swoon:

Men istort håller jag med. Är man oftast i civilationen är behovet litet.

Hej! Svar på 1: Telefonerna kan du väl väcka till liv med USB-navelsträngen från datorn...
Och svar på 2: Precis som kvinnsen, så kan iFånen göra två saker samtidigt! Den fortsätter dela med sig även medan den pratar...
Hälsa Louise!
Thomas

Förklaring till 1: Jag trodde du menade att batteriet blivit urladdat när telefonen slocknat...
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telenor Frihet

Hur skulle jag klara mig utan router när jag använder plattan till bankärenden, IGO, olika Appar, m.m. för att sedan skifta till dator och surfa på HBK-sidor, tanka ner och editera dagens foton, osv.
Jag använder ALDRIG min mobil, det räcker med att en av oss gör det, dvs Marianne. Ty det ligger i hennes natur att "informera" HELA släkten & ALLA vänner inkl. grannar om hur vi har det ute i Europa. Hennes mobil nyttjar samma router i vissa lägen! ...sen var det där med antenn som SirMcLain skriver om. Vi får oftast 4G med 3-4 staplar när mobilen inte får några prickar alls. En annan grej är att man kan stoppa ner den lilla routern i fickan/väskan och då har man SIM-korttet med sig vart än man går. Dessutom har vi alltid en extra router, fall i fall...
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Telenor Frihet

Hur skulle jag klara mig utan router när jag använder plattan till bankärenden, IGO, olika Appar, m.m. för att sedan skifta till dator och surfa på HBK-sidor, tanka ner och editera dagens foton, osv.
Jag använder ALDRIG min mobil, det räcker med att en av oss gör det, dvs Marianne. Ty det ligger i hennes natur att "informera" HELA släkten & ALLA vänner inkl. grannar om hur vi har det ute i Europa. Hennes mobil nyttjar samma router i vissa lägen! ...sen var det där med antenn som SirMcLain skriver om. Vi får oftast 4G med 3-4 staplar när mobilen inte får några prickar alls. En annan grej är att man kan stoppa ner den lilla routern i fickan/väskan och då har man SIM-korttet med sig vart än man går. Dessutom har vi alltid en extra router, fall i fall...

Jamen allt du skriver att ni gör klarar vi utan router, jag lovar.

Vi har ett kort i en telefon och ett i en padda och med dessa två kan vi vid behov Internetdela till en laptop och två ytterligare telefoner. Det enda vi inte har möjlighet att göra är att koppla in en yttre antenn - och det är kanske synd någon sällsynt gång. 3G/4G-näten är så pass bra utbyggda att det är bra mottagning på de flesta håll utan antenn. Våra erfarenheter baserar sig på 10 veckors resa ner till södra Spanien varav halva tiden i Portugal.

Jag antar dessutom att du får en snabbare uppkoppling i paddan om du har SIM-kortet i denna än om den går via router, men det är nog i praktiken marginellt. Och laptopen fungerar nog likvärdigt antingen den kopplas via router eller Internetdelning genom iPhone respektive iPad.

Men huvudsaken är att man trivs!

MVH/Thomas Eriksson
 

BengtL

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2024
Sv: Telenor Frihet

Vi kör också med Telenor Frihet och det lever verkligen upp till sitt namn.
Det har fungerat genom hela Europa utan att vi behövt göra någon handpåläggning.
Ett simkort i telefonen och ett extra surfkort för 29kr/mån i routern, vilket dessutom ger oss 2x1Mbit/s i bandbredd vilket kan vara behövligt ibland.:wink:
Ska nu se en film på Viaplay vilket brukar gå utan problem.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Telenor Frihet

Hej! Svar på 1: Telefonerna kan du väl väcka till liv med USB-navelsträngen från datorn...
Och svar på 2: Precis som kvinnsen, så kan iFånen göra två saker samtidigt! Den fortsätter dela med sig även medan den pratar...
Hälsa Louise!
Thomas

1. Hjelper ikke med USB på telefonen når den ikke kan se mobilnettet. Routerens antenne på taket har mye større rekkevidde enn antennen i telefonen.

2. Ikke om telefonien kommer over 2G, da slukker 3 og*4G midlertidig. Tale har prioritet i mobilnettet også på 3G så data vil selv der bli merkbart dårligere.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Telenor Frihet

1. Hjelper ikke med USB på telefonen når den ikke kan se mobilnettet. Routerens antenne på taket har mye større rekkevidde enn antennen i telefonen.

2. Ikke om telefonien kommer over 2G, da slukker 3 og*4G midlertidig. Tale har prioritet i mobilnettet også på 3G så data vil selv der bli merkbart dårligere.

Hej Knut!

För mig innebar det att när telefonen slocknar så är det för att batteriet blivit urladdat. Tänkte med andra ord fel...

Sen håller jag med om att det blir konkurrans om kapaciteten när telefonen gör två saker samtidigt, men likaväl så kan den göra det. Det viktiga kan ju vara att den inte bryter uppkopplingen.

Men jag vidhåller med en dåres envishet att man klarar sig utan router!

MVH/Thomas
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telenor Frihet

Hej Leffe, här kommer svar på din fråga:
Vi har haft 2 st ZTE910 som har fungerat ypperligt men "strejkat" i både Portugal och nu i Spanien. Därför har vi bestämt oss för att använda Huawei E5577s 150 Mbps 4G-router 3000mAh - olåst i fortsättningen. Den hittar du på Loh Electronics som ger otroligt fin service och liten rabatt till oss husbilsåkare. Vissa menar på att man behöver ingen router idag och att det räcker med SIM-kort i paddan eller telefonen för att serva övrig utrustning & "användare".

Jag föredrar dock router av gammal vana och har den igång hela dagarna (inkl. mimo antenn som förstärker signalen rätt bra (7dBi) och har egen laddning). Jag inbillar mig att en padda eller mobil kan bli både varma och få kortare batterilivslängd om den ska fungera som router. Men sådant väljer var och en som man vill...

Här bjuder jag på en bildkonstruktion som jag lekte med på datorn idag:
Gott nytt med hummer.jpg
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Telenor Frihet

Från tråden: http://www.husbilsklubben.se/forums/t100446/
Telenor frihet verkar ge svensk ip adress oavsett vilket land man är i så vpn verkar inte behövas.

Anders


Det låter intressant. Skulle vara kul att höra var era IP hör hemma någonstans och var i Europa ni finns.
Går man till https://www.whatismyip.com/ i en browser så står det vilket IP man har och var detta finns någonstans.

Mitt IP är registrerat i Hudiksvall (men jag finns utanför Gbg).

Om citatet stämmer så behöver vi ju inte köpa till VPN för att få svensk TV mm...

//Stefan
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telenor Frihet

Jag har kollat på TV hela vägen från Alingsås till Olhao utan VPN och utan problem. Dessutom har "Telenor Frihet" gett mig möjligheten att vara uppkopplad med navigationsapparna på paddan vilket ger vissa fördelar.

Jobbar hårt med att bli av med mina 50 giggar på abonnemanget. Verkar omöjligt!

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Telenor Frihet

Aha, en bivirking av å bruke en apn uansett hvor du er at du blir synlig via apn sin ip-pool. Det ville være en utfordring å tildele adresser ut i fra hvor en er, og så lenge det ikke blir pålagt vil telebolagene unngå den ekstra kompleksiteten.
 
Toppen