• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telenor Frihet

rished

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Ale
HBK-Nr
1500
Medlemskap
2024
Sv: Telenor Frihet

Hej
Befinner mig i Spanien och försöker förgäves få min router, Huawei a5776, fungera med mitt surfkort fr Telenor. Kortet fungerar perfekt i min iPad men vi har två plattor med oss. Får följande text på routern, Please acsess Web Ul to reconnect.
På ipaden får jag upp en inloggningssida med text, Automatisk anslutning är inaktiv under roaming. För att nå nätverket får du ansluta manuellt. Iinloggnigsrutan skall jag uppge användarnamn och lösenord!!??? Jag har försökt med olika varianter men det lyckas inte. Lösenord till routern finns på baksidan av routern. Finns det någon som kan hjälpa mig???
Jag provade routern hemma och där fungerade den, jag har även återställt.

Britt
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telenor Frihet

Mycket svårt att hjälpa dig på distans då det är massor med okända faktorer.


  • Du kan: starta om routern, även nollställa/återställa router (litet hål vid SIM-kortet), läsa mer om din router (på plattan som fungerar) och kontakta Telenor för hjälp!
    Roaming skall vara "PÅ".
  • Lösenord ser du i den lilla displayen så det är bara att skriva upp och knappa in.
  • At den vill ha manuellt val av operatör är mig en gåta, du kan aldrig veta vem Telenor samarbetar med. Man kanske kan fuska genom att se vad för operatör du har på plattan.
Jag hade kontaktat Telenor för att eliminera ev. risker för "missförstånd" och dyra räkningar.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Telenor Frihet

Förmodligen har du inte rätt APN i routern.
Försök få reda på vilket APN som Telenor använder och titta sedan i manualen för din router hur du kan lägga in detta APN.

Access point name, förkortat APN.
Enligt Telenors hemsida:
APN:services.telenor.se

För att logga in i din router kan du försöka med följande, det gäller för Huawei E5372 men förmodligen går det även för din router:
- Anslut till din router
- i Web-läsaren, ange http://192.168.8.1
Om du inte ändrat User name och password fungerar förmodligen:
admin
admin
Välj Settings
Välj Dail Up
Välj Profile Managements
Kontrollera att det i APN står rätt adress om inte skriv in rätt APN.
Klicka på Applay
LogOut

Borde lösa ditt problem
 
Senast ändrad:

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Telenor Frihet

Hej
Befinner mig i Spanien och försöker förgäves få min router, Huawei a5776, fungera med mitt surfkort fr Telenor. Kortet fungerar perfekt i min iPad men vi har två plattor med oss. Får följande text på routern, Please acsess Web Ul to reconnect.
På ipaden får jag upp en inloggningssida med text, Automatisk anslutning är inaktiv under roaming. För att nå nätverket får du ansluta manuellt. Iinloggnigsrutan skall jag uppge användarnamn och lösenord!!??? Jag har försökt med olika varianter men det lyckas inte. Lösenord till routern finns på baksidan av routern. Finns det någon som kan hjälpa mig???
Jag provade routern hemma och där fungerade den, jag har även återställt.

Britt

Exakt så blev det för mig här i Portugal. Ringde supporten och de guidade mig tålmodigt (är en komplett teknisk idiot ;) ) så nu fungerar det som det ska på alla enheter. Från utlandet +46 70-822 22 22
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Telenor Frihet

En liten sammanfattning

av användandet av Telenor Frihet under tre månader varav två nere i Europa, främst då Portugal.

Vi löste ett 12 GB-abonnemang utan bindningstid med ett kort till en iPhone 5c och ett till en iPad Mini.

Vi har kvar våra billiga Tre-abonnemang till en iPhone 5c och en iPhone SE eftersom vi har våra ordinarie nummer i dessa. (Vi ringde givetvis hem med Telenorabonnemanget.) Hade dessutom med en laptop.
Tanken var först att använda en router, men eftersom det går smidigt att Internetdela genom de båda förstnämnda, så avstod vi sådan.

Hur har det då fungerat med dessa enheter, totalt fem stycken och hastigheten 1 Mb/s? Jo, över förväntan bra!!! (Mycket bättre än camping-WiFi!) Två faktorer, som bidrar till detta, förtjänar att framhållas:
1. Har kollat mot Bredbandskollen otaliga gånger och hastigheten låg i allmänhet på drygt 1,1 Mb/s!
2. Genom att flera operatörer är inblandade i roamingen, så har man bättre täckning än om man haft ett vanligt abonnemang i respektive land!

Visserligen har det väl hackat någon gång när vi kollat på SVT-Play, men det gör det ju här hemma också med 20–30 ggr snabbare uppkoppling. Det är ju, trots allt, inte alltid sändning/mottagning är helt perfekt.

12 GB är för lite om man ofta är ute och härjar på Internet. Just nu är vi hemma men när vi åker tillbaka nästa år kommer vi att höja till 24 GB!
Det blir intressant när övriga operatörer kommer med i leken – därför har vi tillsvidare obundet!

Telenor Frihet och LPG-tankflaska – jajamensan då har man flyt genom Europa…

MVH/Thomas Eriksson


Tjuvstartande Julstjärnor i Tavira, Portugal
 

Bilagor

  • IMG_2114a.jpg
    IMG_2114a.jpg
    1,5 MB · Visningar: 8
F

F.d. 54051

Guest
Sv: Telenor Frihet

Hej,
Vad var det som löste problemet?
Tack på förhand
Conny
 

Sedvin

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Norge
HBK-Nr
11395
Medlemskap
2024
Sv: Telenor Frihet

Kan man anvende et vanlig simkort i en router, eller må man ha et tilleggskort til 29 kr?
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Telenor Frihet

Kan man anvende et vanlig simkort i en router, eller må man ha et tilleggskort til 29 kr?
Det går att flytta ett simkort från telefonen och routern, gäller att se upp med ev. storleks skillnad.
Jag fick det extra simkortet till routern som en ålders rabatt.Testa!
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Telenor Frihet

Vi gick på dumheten att köpa Telenor frihet när vi for till Spanien och trodde att det skulle fungera även att betala räkningar över internetbank, men det gick inte. Efter 17 minuter hade jag inte ännu kunnat betala en räkning. Rlnger Telenor kundservice och får tala med en kvinna på teknisk support hon kan inte hjälpa oss och tycker att de får vi lösa själva med någon operatör här nere för dom har bara köpt tjänsten av dom men jag påpekade att jag hade köpt tjänsten av Telenor men det hjälpte inte det var inte hennes problem. Då ville bli kopplad till abonnemangs avdelningen och kontentan av det samtalet var att jag skulle kontakta butikschefen Telenor Kalmar om jag hade några klagomål på vad dom lovade vid köpet. ALDRIG mer Telenor dom kan dra åt he
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Telenor Frihet

Hej. Tråkigt att ni inte kom överens med Telenor. Tror dock inte att det generellt är problem av den art ni upplever med betalningar i Spanien – då skulle nog fler med sådana upplevelser via Telenors roaming skrivit om detta i tråden.
Vi har själva misslyckats med betalningar i utlandet tidigare och då har det visat sig att vi inte öppnat våra konton för Internet- respektive utlandsbetalningar. Har ni kollat era konton beträffande detta?
Hoppas det löser sig för er – vi är ju rätt många som är nöjda med tjänsten.
Med vänlig hälsning / Thomas Eriksson
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Telenor Frihet

Hej. Tråkigt att ni inte kom överens med Telenor. Tror dock inte att det generellt är problem av den art ni upplever med betalningar i Spanien – då skulle nog fler med sådana upplevelser via Telenors roaming skrivit om detta i tråden.
Vi har själva misslyckats med betalningar i utlandet tidigare och då har det visat sig att vi inte öppnat våra konton för Internet- respektive utlandsbetalningar. Har ni kollat era konton beträffande detta?
Hoppas det löser sig för er – vi är ju rätt många som är nöjda med tjänsten.
Med vänlig hälsning / Thomas Eriksson

Hej det har ingenting med internetbanken att göra det är inte vår första resa till Spanien. Utan det har att göra med det mobila bredbandet att göra. Har jag köpt en produkt av någon så skall företaget hjälpa kunden eller???????. Om man inte är nöjd med tjänsten bör väl det komma fram också
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Telenor Frihet

Hej igen.
Eftersom jag är en av de, som på goda grunder, rekommenderat många att prova obundet Telenor Fritid, så tycker jag att det är intressant att man, när det gäller ert specifika problem, kan hitta en lösning inom HBK.

Givetvis skall en kundtjänst ställa upp för kunden, ingen tvekan om det.

Frågan är hur du, efter 17 minuter, kan avgöra att felet strikt beror på det mobila bredbandet. Du nämner inget om något felmeddelande.

När det gäller kontakten mellan Internetbank och kund finns ju en del säkerhetslösningar som skall klaras av vid en transaktion. (Problem med detta kan man ju få även med högklassigt fiberbredband.) Första steget att göra, om det krånglar, är att starta om datorn så att man kan göra en ny, ren inloggning. Nästa steg, om inte det hjälper, är att kontakta bankens kundtjänst som nog har större chans att se problemet än nätoperatörerna och detta tycker jag att Telenors kundtjänst skulle föreslagit som första åtgärd.

Med vänlig hälsning/Thomas Eriksson
som använder Handelsbankens Internetbank och mobilt Bank ID i bland annat Spanien och Portugal via Telenor Fritid.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telenor Frihet

Många gånger handlar det om ren missförstånd. En kund har alltid förväntningar och betalar gärna för dessa och får han då inte "valuta" för pengarna, klart man blir arg. Många "äktenskap" har spruckit mellan 2 parter just pga missförstånd.
Synd att Telenors kundtjänst reagerade på detta viset så att du blev upprörd, lite oproffsigt skulle man kunna tycka. Det hade varit intressant att höra Telenors försvar i det här fallet men det får vi väl aldrig reda på. Jag kan bara säga att betala räkningar går hur bra som helst + allt annat man gör via internet och Telenors samarbetspartners (oeratörer) i Spanien.

Jag hade betydligt större problem när mitt Vodafone SIM kort inte fungerade i Portugal förra året. Personalen kunde inte Engelska vilket kostade mig åtskilliga hundralappar utan att ha fått något alls tillbaka. Det blev MEO SIM-kort istället som löste alla mina bekymmer, allt tack vore att expediten kunde Engelska (vi pratade alltså samma språk).

Lycka till Göran! Hör gärna av dig om det något vi andra på HBK kan hjälpa till med.
 

Birgitta o Göran S

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
10629
Medlemskap
2026
Sv: Telenor Frihet

Hej tack för svaren
Tidigare år i Spanien har vi använt Orange utan större problem men tyvärr dyrt för lite surfmängd och i Portugal hade vi heller inga större problem som i det här fallet. Sedan på svaret om felmeddelande så kom inga utan det snurrade och snurrade uppe i höger hörn, alltså för låg bandbredd på nätet. Nästa fråga om starta om datorn så gjorde jag det flera gånger. Det är ju klart att bankernas hemsidor är tunga att lada ner men 17 minuter för att betala en räkning är mycket om man har ett antal. Efter ca 2 timmars försök ca 21.00 lossnade det och det gick snabbare 5 minuter per räkning. Jag var med på den tiden då man hade modem med en hastighet av 14,4 Kb/SEK, Då gick det sakta men dethär slog alla rekord i långsamhet. Någon nämnde att man hade Handelsbanken och det gick bra men tyvärr kan jag inte byta bank efter hemsida
Telenor köper ju det billigaste man kan få och säljer det dyrt och lovar mer en man kan hålla företag är inte dumma.
 

Hellas

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Vänersborg, men vistas runt Falköping
HBK-Nr
5049
Medlemskap
2024
Sv: Telenor Frihet

Vi skaffade telenor frihet i år. Vi är mycket nöjda. Har inte haft några problem alls med uppkoppling till internetbank för att betala räkningar här i Portugal. Vi har haft grannar som surfat samtidigt som oss, alltså 4 enheter samtidigt medans jag var på internetbanken. Hoppas verkligen det ordnar sig för er, så ni också blir nöjda.

/Helen o Lasse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Telenor Frihet

Noe en må huske på når en har roaming er at en noen ganger må tvinge frem bytte av nett. Telefoner, modem og routere fortsetter på det nett en har koblet seg på så lenge det finnes signal. Restart eller en tur innom flymodus kan ofte gi et mye bedre nett. Dette er grunnen til at alle nettverk har god dekning ved flyplasser og landegrense. En får hanket på besøkende og kan sende fete regninger til andre telebolag.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Telenor Frihet

Jag tror inte att Telenor väljer det ena nätet före det andra av ekonomiska orsaker. Vi har två sim-kort och våra enheter väljer ständigt mellan de olika operatörerna - dessutom ibland olika sinsemellan.

Man nog inte heller skylla på hastighetsbegränsningen, 1 Mbit/s, i sammanhanget utan snarare framkomligheten lokalt på Internet, har man otur kan man ju hamna i en tillfällig flaskhals var man än är. Sannolikheten för detta trotts allt lägre när man har roaming än när man har ett enda nät att tillgå. Som en del har påpekat i tidigare inlägg, så kan man ju dessutom pröva att manuellt välja operatör, vilket vi dock aldrig behövt göra.

Beträffande den kommande, fria roamingen, så tror jag att det blir stora problem i vissa länder om man inte i inledningsskedet kommer att ha en hastighetsbegränsning – det är i varje fall bättre än att ha någon annan form av inskränkning.

Med vänlig hälsning/Thomas Eriksson
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telenor Frihet

Birgitta o Göran... Det är ju klart att bankernas hemsidor är tunga att lada ner men 17 minuter för att betala en räkning är mycket om man har ett antal. Efter ca 2 timmars försök ca 21.00 lossnade det...
Jag ser att du VERKLIGEN har haft otur med dina ärenden och känner med dig! Undrar bara var du var uppkopplad? Jag har SEB's hemsida (en hisklig massa text och val) samt SEB's App för iPad där jag betalar våra räkningar. Kan säga att det är Appen som fungerar (med BankID som identifierare) och går blixtsnabbt OM BankID har släppt mig igenom. Däremot SEB's hemsida, det fungerar inte alls, så är det bara, precis som du beskriver!

Jag tror att om Telenors personal (eller kanske en vikarie du råkat ut för), hade haft bättre kundkunskap och lyhördhet, då hade alla varit glada nu. Telenor kan INTE utgå ifrån att alla är dataexperter och klarar av allt, men du måste också förstå att samma expedit du var i kontakt med, kan ha haft sin egen 'måndag' med allt som hör till...

OK, hur löser du dina räkningar nu? ...för dom upphör väl inte med dålig Internetanslutning (ursäkta, lite skämt i all röran ; ) Vad kan vi medlemmar hjälpa dig med så du kommer på rätt-sidan med räkningar, mejl, SVT Play m.m...?
 
Toppen