• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

F

F.d. 21435

Guest
Har jag tänkt rätt?
Upptäckte att min Fiat inte laddar 12V bodelsbatteriet vid körning och eftersom grabben lirar Xbox/kollar på film och lite annat så drar jag ut batteriet vid lite längre körning.

Har skaffat Solpanel och shaudts egen laddningsregulator att ansluta direkt på EBL:n men det löser ju bara problemen om man kör på dagen. Inte på natten.

Därför tänkte jag att man skulle koppla ihop start- och bodelsbatteriet via relä/diod men hur fungerar det med alla smarta prylar i dag? Någon som vet? Är ju både Canbus och EBL/Laddregulator som ska vara smarta så dom kanske ballar ur helt om man gör som jag tänkt? Idéer eller tankar kring det? Eller är det bara prova och se...
 

Bilagor

  • 14674592960491128465957.jpg
    14674592960491128465957.jpg
    525,1 KB · Visningar: 106
F

F.d. 21435

Guest
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

Nu har jag haft med mig en amperemeter hem och test mätt.

Med bilen i gång laddar det ca 20A

Xbox och tv drar ca 8-9A (pendlar lite) ink 230V omformare.

Alltså har jag effekt så det räcker till och det skall det inte vara några problem. I teorin i alla fall, likt förbaskat är det något som strular.

Bilen är ju nyinköpt så jag har bara hunnit testa en resa men då spelade grabben ca 1h? Kanske sen slog den i från pga underspänning.

Vidare fungerar ju inte kylskåpet på 12V om inte bilen är igång. Stänger vi av bilen blinkar kylskåpet och säger Servicekod 7 (som ska betyda att det inte finns 12V (för dålig spänning?)
Batteriet är testat hos verkstaden och ska vara ok. (Dock samma verkstad som påstår att batteriet inte laddas under färd vilket det nu bevisligen gör)

Blir inte riktigt klok på detta... Drar på semester på fredag så jag hinner inte lämna in bilen nått mer innan det heller.

EDIT: Kylskåpet ska tydligen bara fungera vid färd enligt instruktionsboken :oops:
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

........Dessutom höjdes spänningen från 13V till 13,5V när jag startade bilen så det känns ju ok.

Så frågan är varför bodelsbatteriet laddas ur under körningen med enbart ca 2-300W belastning.
(Xbox-125W, TV- 100W? , och standby ström 230V omformare 50W?


Anledningen till att bilen var på verkstad var att bilen blåser säkringar på 12V till Kylen..........
Verkstaden konstaterade bara att interna säkringen på kylen hade löst. Dom gjorde inget mer än så
------------------------------------------------------------

Hej igen lite mer funderingar bara :).

Att spänningen höjs på bobatteriet när bilen är igång är ju bra och tyder på att sammankoppling sker. Men bara till 13.5 Volt. Du borde komma upp till straxt över 14V.
När bilen är igång så kan du mäta direkt på startbatteriet och se vilken spänning du har där, förhoppningsvis och troligen över 14V. Nästa mätning på bobatteriet borde helst inte vara mer än kanske 0.2-0.3 Volt lägre än startbatteriet. Vid större skillnad så har du dålig kontakt eller för klena kablar någonstans.

Som redan nämnts så borde du inte ha så stor förbrukning på en skapligt ny platt TV (min 22" drar 18W) inte heller tomgångsförbrukning på en inverter borde ligga över 10W, Xboxen kan jag inte uttala mig om men 100W borde räcka till allt :oops:.

Att säkringarna brinner till kylen är svårt att säga något om men man borde nog kolla spänningen och Amp. på kylen när den går på 12V.
------
Ps. OUUUPS.
Jag fick avbryta mer än en timme under tiden när jag skrev detta, och såg nu att du har lagt in ett nytt inlägg under tiden om Amp. mätning som du gjort. Men allt det övre skrivna får stå kvar utan ändring i alla fall.

Som kommentar till att kylskåpet inte får 12V. när bilen är avstängd, så skall det vara så. Kylen drar så mycket ström så det är med flit 12V. till kylskåpet kopplas bort när generatorn inte laddar. När man står still så funkar bara absorptionskylskåpen på gasol eller 230V.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

Du får inte fram mer än max runt 13.5 till bodelsbatteriet om du belastar 10-20A.

Vad som behövs är en CTEK Dual laddare som höjer spänningen(kompenserar för förlusterna) eller som jag gjort, använda en Inverter som driver bodelsbatteriladdarna och på samma sätt kompenserar för förlusterna.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

Hejsan, nej det dämpas ju efter uttaget, men om man har kanske 14,2 eller ännu mer vid startbatteriet och kanske 13,5 vid bobatteriet så beror ju spänningsförlusten lika sjutton på klena kablar, långt avstånd samt kopplingarna och relä mellan batterierna som inte räcker till, för spänningsförlusten sker ju för att vägen mellan dem är för lång eller för trång :).

En Cetk behöver ju också "tillräckligt" grova kablar. Även om den transformerar upp spänningen till lämplig laddnivå så kan ju laddningstiden förlängas om inte max. Amp. orkar fram, och kablarna börjar bli varma i stället om de är för långa eller för trånga.
Den är ju ganska förlåtande för rätt klen kabelaria men behöver ju ändå bra anslutningar och kopplingar.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Jag har också laddat mina bodelsbatterier under färd via en inverter och en 230V-25A Cetek-laddare i sju år nu tror jag, och det har funkat jättebra hela tiden.
Plus batterierna mår toppen år efter år.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

O.T

Jag kan i år efter byte av bobatteribanken till Biltema AGM (tidigare Gel) konstatera en mycket "kraftigare" laddning. :confused:

När vi fricampat en natt och startar motorn för avfärd så laddar den på tomgång ca.20A, ökas sen varvtalet så går A-mätaren i botten >30A.
Får väl ses som normalt.

Kör 3-4h, kastar sen ankar för natten och kopplar in 230V, då startar laddning igen via EBL99 med ca.30A, har märkt detta flera ggr senaste semestern, detta skedde "aldrig" tidigare säsonger med Gel-batterierna :confused:

Varför laddar EBL99 så pass hårt direkt efter färd ??
 

Bilagor

  • 2016-07-01 11.23.59.jpg
    2016-07-01 11.23.59.jpg
    3 MB · Visningar: 3
  • 2016-07-05 10.29.35.png
    2016-07-05 10.29.35.png
    78,1 KB · Visningar: 2

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

Har du bara kört 3-4 timmar med laddning på 10 A har inte batterierna blivit fulla. Därför kör EBL för fullt.
Att du får 20-30 A vid start av motorn är normalt. Men kolla efter en kvart hur mycket den laddar då, och efter en timme.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

En undran, visst laddas väl bobatterirena via EBL99 även under färd :confused:
Att laddningen skulle vara bara 10A tror jag inte.
Alltså borde generatorn via EBL99 ladda lika hårt hela den "korta" färden :confused:

Är det så att jag tömt banken hårt under stilleståndet/natten?
Har enligt Ctek övervakningen läst av ner mot 60% i batteribanken vissa dagar.
Batteribank= 3st 95Ah Biltema AGM
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

------------------------------------------------------------

......

Som kommentar till att kylskåpet inte får 12V. när bilen är avstängd, så skall det vara så. Kylen drar så mycket ström så det är med flit 12V. till kylskåpet kopplas bort när generatorn inte laddar. När man står still så funkar bara absorptionskylskåpen på gasol eller 230V.

M.v.h. JANKRO.

På vår kyl/frys går det bra att köra på 12V även vid stillestånd, ifall man ställer väljaren på 12V, dock går det inte i auto-läget, då måste motorn starta och ladda för att få 12V drift på kyl/frys.

Har använt detta vid några färjeöverfarter, men det drar rejält med ström.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

EBL:en har ingenting med laddningen från generatorn av göra mer än att laddningen går genom en schunt.
Om du har 30A när du startar bilen så sjunker laddningen ganska fort ner till 10A.
Arne.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

Om du har tömt din batteribank ned till 60% lär det ta 10-12 timmar körning innan den är någotsånär full. Helt full tar ännu längre.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

Jag hade EBL99 i en tidigare bil. Den laddade max 16 A till bodelsbatterierna och 2 A till bilbatteriet när man stod på 230 V.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

EBL:en har ingenting med laddningen från generatorn av göra mer än att laddningen går genom en schunt.
Om du har 30A när du startar bilen så sjunker laddningen ganska fort ner till 10A.
Arne.

Ok, jag fick för mej att all laddning styrdes av/via EBL99.
Solcellerna går iallafall via den.
Vid nästan full batteribank så stämmer det att laddströmen sjunker snabbt.
Men vi gör av med rätt mycket ström när vi står stilla, värst är nog min CPAP på nätterna.

Om du har tömt din batteribank ned till 60% lär det ta 10-12 timmar körning innan den är någotsånär full. Helt full tar ännu längre.

Stämmer nog bra, när vi kopplar upp 230V på kvällen så lyckas vi oftast få full batteribank till nästa dag. 20-25A är vanligt värde under kvällen natten, för att sjunka ner till 2-5A på morgonen, och oftast visar det då full batteribank.

Jag hade EBL99 i en tidigare bil. Den laddade max 16 A till bodelsbatterierna och 2 A till bilbatteriet när man stod på 230 V.

Ok, Jag har en extra laddare (Hymer original) under pass.stolen, ingen aning om modell eller kapacitet, dock räcker inte original Amp.mätare till som bara går till 30A.
Spontant känns det som batteribanken skulle tåla ännu högre strömstyrka (?)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

Jag hade EBL99 i en tidigare bil. Den laddade max 16 A till bodelsbatterierna och 2 A till bilbatteriet när man stod på 230 V.
-------------------------------------------------------
Hejsan Wazard, är laddaren helt integrerad i EBL'en eller är den lite på "sidan om" så det kan förekomma olika styrka på laddaren även om blocket är EBL99.

M.v.h. JANKRO.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

-------------------------------------------------------
Hejsan Wazard, är laddaren helt integrerad i EBL'en eller är den lite på "sidan om" så det kan förekomma olika styrka på laddaren även om blocket är EBL99.

M.v.h. JANKRO.

Den var integrerad i EBL.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Har jag tänkt rätt? Kopplingsschema solceller/12V/230V vid körning

Ladning under kjøring begrenses av motstanden i kablene mellom bilbatteri og elblokk pluss kabel videre til bobatteri. Selve elblokken er her et rele og shunt for ampermeter. Shunten er en ørliten motstand som tåler en stor effekt. Amper måles som spenningsfall over shunten.

Og nå til selve begrensningen, spenningsfallet øket linjært med strømmen og batteriets evne til å ta imot strøm synker med spenningen samtidig som kravet til ladespenning øker med ladningen av batteriet. Maks ladestrøm onn i batteriet er og en funksjon av batterienes indre motstand. To batterier i parallell tar i mot dobbelt så mye strøm med samme spenning inn i forhold til ett ved samme batterispenning = ladning.

Håper jeg ikke har forvirret for mange med innholdet i dette onnlegget, har nettopp avsluttet en 14 timers kjøretur med bil og hestehenger.
 
Toppen