• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

nytt laddsystem

F

F.d. 29555

Guest
Tänkte bygga om hela laddsystemet (modernisera) barnen lånade husbilen nu i midsommarhelgen efter det så laddas inte bodelsbatteriet.
bilen är en renault hymer med bensinmotor från 1989.
Tänkte kasta ut det gamla som har suttit där sen bilen var ny och ersätta med modernare komponenter.
Det jag vill ha är att batterierna start och bodelsbatteriet hålls laddade vid stillastående med 220v inkopplat, att bodelsbatteriet laddas under färd
samt att ha möjlighet att koppla in solceller i systemet .

vad behöver jag för komponenter?
även ett lättläst kopplingsschema är önskvärt
jag har pysslat med 12v tidigare och kan hantera en multimeter mm
 

Bilagor

  • 11787320_462009820637477_1590902894_n.jpg
    11787320_462009820637477_1590902894_n.jpg
    62,6 KB · Visningar: 16
  • 9026860567.jpg
    9026860567.jpg
    186,7 KB · Visningar: 5

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: nytt laddsystem

Om du ikke oppgraderer dynamoen på motoren så har du svært liten nytte av smartpass. De to andre ctek modulene vil gjøre jobben. D250S klarer og 200W solpanel uten hjelp. Plasser Ctek boksene så nær bobatteri som du kan slik at de får korte ledninger, dette gir maks ladning.

Det du mister om du ikke gjør mer er visningen av ladning og spenning, men det gamle instrumentet var ikke mye hjelpsomt og shunten kan godt være det om nå har røket. På en Hymer 1985 modell jeg hadde satt shunten oppe bak instrimentet! Lange og svakt dimensjonert kabler laget mye problemer med ladning og forbruk, fikset dette og shunten smeltet så instrumentet ble brent.

For å se batteritilstand kan du invester i et moderne oppsett av type Nasa BM-2, det finnes billigere fra ebay.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: nytt laddsystem

Tviler, klarte ikke selv å skaffe for min gamle da den var 12 år. Men det var enkle saker, jeg måtte rekonstruere store deler av det elektriske.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: nytt laddsystem

Hejsan, om du skall koppla om så mycket så skulle jag vilja föreslå att börja redan framme vid startbatteriet med grövre kablar därifrån och bort till "elblocket" eller ditt nya "elcenter" i bildelen. Varken kabelaria, kopplingarna eller de gamla säkringshållarna inger något större förtroende.
I Dual 250 har du inbyggt skiljerelä som dessutom laddar startbatteriet när bodelens batterier är fulla, så då kan du skippa ett löst skiljerelä. Den funkar också som solcellsregulator så du behöver ingen sådan heller.

Det du borde komplettera med är kanske också en energimätare som mäter allt som går ut och in i bodelsbatterierna så du hela tiden vet vilken laddningsnivån batterierna ligger på.
Energimätare finns i många utföranden och priser. En rätt poppis variant är NASA BM-1.
1761334-origpic-7de7cd.jpg
Marinwebben.se - NASA BM-1 Batterimonitor

Det finns också Kinavarianter som funkar lika bra för några hundringar.
s-l1600.jpg

Om man tänkt sig koppla och förbättra mycket så kan det t.o.m. vara enklare att byta det mesta i stället för gräva i det gamla, och kanske missa något.

M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: nytt laddsystem

Diagrammen i pdf filen stemmer bra med hva jeg huske fra rekonstruksjonen for 20 år siden. Som jankro sier erstatt mye med en ctek d250s og trekke nye grøvre kabler mellom de to batteriene via ctek boksen.
 
F

F.d. 29555

Guest
Sv: nytt laddsystem

Jag är på sjön nu till 7/7 och ska iväg med husbilen dagen efter så jag får göra en nödlösning med en lös ctek laddare så länge .det kommer en kille i kväll som ska titta på elsystemet kanske han får igång laddningen så det funkar ett tag till .
annars är det i princip så här det ska kopplas ,man drar en grov kabel direkt från startbatteriet då till laddaren. se länk


http://ctek.se/sradmin/ARCHIVE/Support/dcdc_support/D250S_Dual_with_Charger_at_Service_battery.pdf
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: nytt laddsystem

Du kan enkelt sette en Ctek lader inn i stedet for den stål og jern klumpen av en lader som sitter der orginalt, det er lett tilgjengelige kabler på utgangen av laderen.
 
F

F.d. 29555

Guest
Sv: nytt laddsystem

Jag är på sjön nu till 7/7 och ska iväg med husbilen dagen efter så jag får göra en nödlösning med en lös ctek laddare så länge .det kommer en kille i kväll som ska titta på elsystemet kanske han får igång laddningen så det funkar ett tag till .
annars är det i princip så här det ska kopplas ,man drar en grov kabel direkt från startbatteriet då till laddaren. se länk


http://ctek.se/sradmin/ARCHIVE/Support/dcdc_support/D250S_Dual_with_Charger_at_Service_battery.pdf


dom säkringarna på bilden i länken hur stora ska dom vara?
 
F

F.d. 29555

Guest
Sv: nytt laddsystem

Undrar bara eftersom ctek d250s dual ska kopplas direkt på startbatteriet dras inte startbatteriet ur då bilen står stilla parkerad utan att 220 är kopplad till bilen tex om man glömmer en släcka en lampa i bodelen ?
eller slutar d250 att ta ström från startbatteriet så fort motorn stoppas eller då laddströmen från generatorn understiger tex 13v .eller ska det vara ett relä som bryter då ett relä styrd av d+ på generatorn..:confused:
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: nytt laddsystem

Nej, du behöver inte oroa dig över det. Din dual är som en strömbrytare och slår till när en viss spänning är uppnådd, om man kört en bit och slår av motorn kan dualen vara aktiverad i några minuter innan den slår av sig, gott och väl i tid för att inte startbatteriet ska hinna urladdas eller att det ska ha någon praktisk betydelse. Jag minns inte exakt men om jag får gissa så aktiveras dual vid strax över 13 volt och slås troligen av vid samma spänning så den är i princip endast påslagen när generatorn laddar, plus ett par minuter extra när generatorn slutar ladda innan volttalet sjunkit under,,, den magiska siffran som jag inte minns. :oops::)

Så det jag försöker komma fram till är att även om man glömmer en lampa eller två, så laddas inte startbatteriet ur.
Men, om man glömmer en lampa eller två på runt 5 watt per styck i ett par veckor så är bodelsbatteriet garanterat urladdat, det har jag testat, som test ganska lyckat även om det var helt ofrivilligt, för mina föredetta batteriers välmående var det inte alls bra. :oops::oops:
Startbatteriet var i alla fall intakt. :D

Lycka till, mvh jocke. :)

Tillägg, du behöver inte koppla någon D+ till dualen, den är tillräckligt smart för att känna av spänningen automatiskt när den ska vara på/avslagen.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: nytt laddsystem

Undrar bara eftersom ctek d250s dual ska kopplas direkt på startbatteriet dras inte startbatteriet ur då bilen står stilla parkerad utan att 220 är kopplad till bilen tex om man glömmer en släcka en lampa i bodelen ?
eller slutar d250 att ta ström från startbatteriet så fort motorn stoppas eller då laddströmen från generatorn understiger tex 13v .eller ska det vara ett relä som bryter då ett relä styrd av d+ på generatorn..:confused:


Lägger in Cteks beskrivning av hur Dual 250 och Smartpass fungerar tillsammans
ERIKPER
 

Bilagor

  • Cetek PP.pdf
    1,5 MB · Visningar: 34
F

F.d. 29555

Guest
Sv: nytt laddsystem

behövs verkligen en smartpass ? Knut skrev i början på tråden att om man inte uppgraderar dynamon så behövs inte smartpass

Knut skrev:
Om du ikke oppgraderer dynamoen på motoren så har du svært liten nytte av smartpass. De to andre ctek modulene vil gjøre jobben
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: nytt laddsystem

Om du inte har en batteribank över 200Ah är det inte särskilt länge som batterierna tar emot mer laddström än de 20A som Ctek 250 S Dual ger. Du kan lugnt hoppa över Smartpass och får ändå mycket bra batteriladdning.
 
Toppen