• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

nytt laddsystem

F

F.d. 29555

Guest
Tänkte bygga om hela laddsystemet (modernisera) barnen lånade husbilen nu i midsommarhelgen efter det så laddas inte bodelsbatteriet.
bilen är en renault hymer med bensinmotor från 1989.
Tänkte kasta ut det gamla som har suttit där sen bilen var ny och ersätta med modernare komponenter.
Det jag vill ha är att batterierna start och bodelsbatteriet hålls laddade vid stillastående med 220v inkopplat, att bodelsbatteriet laddas under färd
samt att ha möjlighet att koppla in solceller i systemet .

vad behöver jag för komponenter?
även ett lättläst kopplingsschema är önskvärt
jag har pysslat med 12v tidigare och kan hantera en multimeter mm
 

Bilagor

  • 11787320_462009820637477_1590902894_n.jpg
    11787320_462009820637477_1590902894_n.jpg
    62,6 KB · Visningar: 16
  • 9026860567.jpg
    9026860567.jpg
    186,7 KB · Visningar: 5
F

F.d. 29555

Guest
Sv: nytt laddsystem

hur grova kablar ska jag ha mellan nya elcentret och batterierna vad rekomenderar ni?

det blir ca 1,5-2m mellan batterier och ctek laddaren,batterierna står i motorrummet start/bodel
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29555

Guest
Sv: nytt laddsystem

Om du inte har en batteribank över 200Ah är det inte särskilt länge som batterierna tar emot mer laddström än de 20A som Ctek 250 S Dual ger. Du kan lugnt hoppa över Smartpass och får ändå mycket bra batteriladdning.

har bara ett bodelsbatteri kommer inte ihåg ah men det är ett biltema ca 80ah eller nåt

då skippar jag smartpass:)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: nytt laddsystem

Hej

Jag har drabbadets av ett liknande öde förra året och insåg att denna panel och låda inte gjorde mycket!!

Min fix på detta var kanske lite speciell men nu är jag elkonstruktör så...;)

Iallfall, om jag skulle råda på något enkelt så är det som sagts CTEK Dual, del kommer att automatiskt koppla in laddning från bilbatteriet till bodelsbatteriet när bilbatteriets spänning är över en viss gräns(någonstans runt 13,5) volt.

DETTA gör att eftersom du vill ha laddning via 220V också när du ligger vid en stolpe så då skulle jag köpa en CTEK MXS25 eller motsvarande marinladdare(finns både 15A och 25A) som brukar vara billigare pga konkurrans hos båthandlarna.

25A
BATTERILADDARE CTEK M300

15A
BATTERILADDARE CTEK M200 15A/12V

För laddnign av bodelsbatteriet.
BATTERILADDARE CTEK D250S

Nu till det fina, eftersom CTEK Dual startar själv när spänningen på bilbatteriet är över en viss spänning så är det bara att koppla in den stora CTEK laddaren till bilbatteriet!!

Så fort 220V är anslutet så startas laddning av bilbatteriet och när det är laddat till 75% så börjar CTEK dual att ladda bodelsbatterierna samtidigt.

Solceller kan du sedan koppla in på CTEK dual.

dvs du behöver bara två burkar.
 
F

F.d. 29555

Guest
Sv: nytt laddsystem

Hej

Jag har drabbadets av ett liknande öde förra året och insåg att denna panel och låda inte gjorde mycket!!

Min fix på detta var kanske lite speciell men nu är jag elkonstruktör så...;)

Iallfall, om jag skulle råda på något enkelt så är det som sagts CTEK Dual, del kommer att automatiskt koppla in laddning från bilbatteriet till bodelsbatteriet när bilbatteriets spänning är över en viss gräns(någonstans runt 13,5) volt.

DETTA gör att eftersom du vill ha laddning via 220V också när du ligger vid en stolpe så då skulle jag köpa en CTEK MXS25 eller motsvarande marinladdare(finns både 15A och 25A) som brukar vara billigare pga konkurrans hos båthandlarna.

25A
BATTERILADDARE CTEK M300

15A
BATTERILADDARE CTEK M200 15A/12V

För laddnign av bodelsbatteriet.
BATTERILADDARE CTEK D250S

Nu till det fina, eftersom CTEK Dual startar själv när spänningen på bilbatteriet är över en viss spänning så är det bara att koppla in den stora CTEK laddaren till bilbatteriet!!

Så fort 220V är anslutet så startas laddning av bilbatteriet och när det är laddat till 75% så börjar CTEK dual att ladda bodelsbatterierna samtidigt.

Solceller kan du sedan koppla in på CTEK dual.

dvs du behöver bara två burkar.

Dom burkarna kom med posten i dag:)
 
F

F.d. 29555

Guest
Sv: nytt laddsystem

Allt fungerar som det ska nu även mätare, tack för den vägledning jag har fått.
det tog ca 3 timmar att instalera ganska enkelt;)
även kylskåpet fick jag igång på 12v vet nu vilket relä det är och var det sitter
 
Toppen