• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vibration i karossen

F

F.d. 52908

Guest
Hej. Har i helgen råkat ut för viberationer i karossen på min Fiat Dethleffs 09 2,3 Kommer inte från motor och växellåda, tycker mej kunna se litet konstigt slitage på vänster bakhjul. Tog bort hjulet och trumman rullar fint. Ska kolla med verkstaden men det kanske finns någon som känner igen problemet. Man blir lite nojig när man kör och lurar på orsaken. Någon som känner igen problemet??
/ sören
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Vibration i karossen

Låter som däcket har delaminerat, inte ovanligt...
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Vibration i karossen

Japp separation i däcket. Byt däck så blir det bra. Man kan ofta känna med handen på slitbanan, om det känns annorlunda åt olika håll så, har du något fel på däcket.
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Vibration i karossen

Ja så var det gjort. Bytte vänster bakdäck som såg misstänkt ut men det blev inte bättre. Skakar likadant. Kan det va någon drivknut fast man inte känner våldsamma skakningar i ratten. Verkar som det blir verkstaden i morgon. Hoppas dom inte har semester. Tack för era svar!
/sören
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Vibration i karossen

Har du varit på någonting så fälgen har fått sig en skada ? Sevallbo
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Vibration i karossen

Hej igen.
Måste erkänna att ni alla hade rätt om karossviberationen. Tyckte inte att det kunde bero på däcken men det gjorde det.
Verkstaden ringde till mej och tyckte inte jag borde köra hem så de bytte däcket. Slitytan på två däck hade vridit sig och när man kollar noga så kunde man se det tydligt.
Däcken var av märket Hankook så se upp med dom. Ska lyssna på er bättre nästa gång och tack för era svar.
/sören
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Vibration i karossen

Jag fick byta två Hankooks vinter däck på sista spanienresa i våras p.g.a separation ... dom hade gått ca 2500mil ca 7 mm kvar av slitytan .. däcken satt på bakaxel...
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Vibration i karossen

Skönt att det verkar löst sig med däcken.

Vill passa på att dela med mig av erfarenheten att vibrationer generellt
verkar kunna härledas till antingen däck som inte håller måttet eller är
på väg att ge upp ELLER bromsok som kärvar på grund av att man inte
årligen ser till att rengöra och smörja upp dem.

Bromsklossar som ligger emot skivan det minsta på grund av att de
inte faller tillbaka till yttersta läget efter en inbromsning kan skapa
verkligt jobbiga vibrationer.

De är i stort sett omöjligt att uppfatta i ratt och styrning men leds och
förstärks verkligt omfattande upp i en integrerad husbilskonstruktion.

Utöver bra däck så gör en bromsöversyn med rengöring och smörjning
varje säsong faktiskt underverk.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.501
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Vibration i karossen

Ett tips.
Kolla upp bakaxeltrycket, finns många överlastade bakaxlar o däck.........

Hejs
Claes 105

Det är jag noga med att inte överlasta bakaxel 2000kg räcker bra .. men har kör mestadelen av mil i varma länder att kanske det har påverkat ...
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vibration i karossen

Ja, helst om man har enkolvsok, där måste ju även glidytan som oket glider på vara ren! Sen är det superviktigt att se till att bromspaddsen rör sig lätt också inne i oket, rengöring är A och O! Samt fräsch bromsvätska, då den är hydrogen och samlar vatten och då närmast bromskolvarna.
Inte bra om man vill lita på att inte bromsarna går i bott. Sen blir det korrisionskador på kolvarna som gör att just kolvarna kärvar inne i oket

Jo, på tal om onödigt vetande

Vet ni vad det är som gör att bromspaddsen släpper från skivan när man tar bort foten från bromsen?

I en trumbroms så sitter det ju fjädrar som sköter den saken, men hur är det på en skivbromsad bil?

Alltså lite avdelning värdelöst vetande, men intressant
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vibration i karossen

Överbelastade däck eller däck som körs med fel lufttryck är de vanligaste orsakerna till däckhaverier, kolla noga med en mätare som ni vet visar rätt tryck, inte helt lätt att finna :(
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Vibration i karossen

Är det inte tätningen på kolven som drar tillbaka kolven när trycket släpper.
EssoJ
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vibration i karossen

Är det inte tätningen på kolven som drar tillbaka kolven när trycket släpper.
EssoJ

Exakt, som jag sa, lite värdelöst vetande om en vardagssak som man aldrig skänker en tanke
Men du visste
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Vibration i karossen

Överbelastade däck eller däck som körs med fel lufttryck är de vanligaste orsakerna till däckhaverier, kolla noga med en mätare som ni vet visar rätt tryck, inte helt lätt att finna :(

Michelin CP ( camping) alltid 5,5bar i bakdäck på enkelaxlad bil.
Detta enligt Michelin. Har meilat o frågat.
Framdäck enl michelins lufttryckstabell beroende på aktuell framaxelbelastning.

Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Vibration i karossen

Hej.
Har nu fattat att jag valde fel däck, Hankook, snålhet bedrar vishet. Med er erfarenhet, kan jag fä förslag på däck till husbil så jag inte råkar ut för samma problem.
/sören
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Vibration i karossen

Hankook är en av världens största tillverkare av däck och är väl egentligen inte sämre än många andra.
Förmodligen otur eller yttre omständigheter som ligger bakom skadorna.

Vilka däck man skall köpa är lite av en religion. En del säger Michelin direkt av bara farten trots att dom i princip aldrig verkar vinna några tester. Själv väljer jag continental vanco camper då jag tycker dom är tysta, prisvärda och har placerat sig bra i tester.

Det finns många åsikter när det gäller däck men håller man sig bara till de mer kända märkena och inte betalar överpriser så kan det inte gå fel.
 
Toppen