• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stenskottsprickar

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Någon som vet om det finns färgstift att dutta i Stenskottsprickar till en burstner 900 2011 årsmodell ? I papperna står det att den är gul , men jag tycker den är mer brun , finns även gråa områden i fram . Har ingen aning om färgnummer .Sevallbo
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Stenskottsprickar

Enklast är väl att förhöra sig hos en återförsäljare av Bürstner. Jag skulle tro att bara han får chassinumret så kan han ta fram färgkoden eller tom ett färgstift/sprayflaska.

Bennie
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Stenskottsprickar

Färgkoden finns i garantihäftet. Vår champagnefärgade har kod 506. Bara att beställa från vilken Fiatverkstad som helst.

//Evanders
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Stenskottsprickar

Stenskottsprickar kan lagas "nästan" osynligt om man har lite tid.

Först rengöring med lacknafta, eller allra helst med Aceton och topps. Sedan skall man ta en förstoringsglas och studera lacksläppen. Man skall försöka se efter om det omgivande lacken sitter fast. Om vi utgår ifrån att det bara saknas färg på en liten prick så som det är i standart B fallet, så skall man inte börja slipa och göra en jätte nummer av det hela. Resultatet blir bara en större och större lagning som syns bättre. Alltså är slippapper absolut förbjudet enl. mig.

När skadan väl är rengjord, så tar man färgen i en tandpetares yttre spets och prickar in den precis på skadan. Inte för mycket färg så att det blir en upphöjning, helst för lite än för mycket. Man rör lite tandpetaren så att färgen täcker hela skadan. Finns förmodligen flera prickar i närheten då dessa är "flockdjur". Efter några dagar kan man ta rubbing och polera upp området och sedan hårdvax på. Med lite träning blir man skickligt på detta och kan göra osynliga lagningar. Och träning får man varje år, om man är ute tidigt med bilen, innan de har hunnit sopa gatorna.......
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Stenskottsprickar

Jag känner en som jobbade som lackbättrare på SAAB på den tiden då det begav sig. Han lade på lack så att det blev en förhöjning, efter att lacken torkat skar han av överflödet med rakblad & sedan polerade. Det blir helt osynligt. Vet av egen erfarenhet eftersom jag själv praktiserar denna metod. Det fungerar på både stenskott & större skador typ djupa repor.

Bennie
 
Toppen