• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Akuthjälp Iveco växellåda i Göteborg, NU!

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Hej.

Några utländska vänner är på besök och deras Iveco strular. De är påväg söderut för att åka hem och missar färjorna idag. Men måste iväg så snart som möjligt.

Problemet: det går ej att växla, och med spaken i neutralläge så backar bilen när man släpper upp kopplingen. Man kan höra växelförarna genom registret 1 till 5 men ej för backen. Under bilen ser länkaget helt ok ut.

Det verkar som att backen har fastnat och ej går att få ur.
Det hände när vi körde in i göteborg, RV40 i sista nerförsbacken till Göteborg.
Det smällde till och föraren frikopplade.

Misstänker växel förare för backen som haverist orsaken.



Bilen är bärgad och står vid en verkstad, men de öppnar först på måndag. Och mina gäster behöver åka hem nu....

Någon som känner en bra mek som vill jobba nu 15:45 , 25/6.

Vänligen skicka ett mess eller tipps nedan

Tack på förhand

//Freddy
 

PoPS

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vara
HBK-Nr
3114
Medlemskap
2025
Sv: Akuthjälp Iveco växellåda i Göteborg, NU!

Ring iveco jouren finns i göteborg
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Akuthjälp Iveco växellåda i Göteborg, NU!

Om ni inte hittar någon genast, så kan ni försöka eliminera felen som en amatör kan åtgärda.
Först och främst borde någon se om längaget vid växellådan verkligen rör sig när man går genom växlarna med spaken. Om de gör det så är det bara att plocka ur lådan vilket i för sig inte är besvärligt med en Iveco (nu utgår jag ifrån att det är en bakhjulsdriven modell.)
Det som jag tycker är lite märkligt är att backen ligger i då ni ju körde framåt när det small. Det billigaste och enklaste felet jag kan hoppas på är att växelförarens längage vid spaken har hoppat ur, då är det bara lite bök och spänna mekanismen. Men den där smällen? Sprack lådan?
Du förstår, växellådan ligger efter kopplingen, och säledes kan man inte frikoppla den annat än från motorn. Ni körde ju i nedförsbacke och bilens fart driver växellådan vidare hur man än trampar kopplingen. Sedan är ju backen på konstant skriver du. Om lådan vore paj genom en smäll borde det låta som fan om man försöker backa, oftast spricker sidan av lådan också då det finns ingen utrymme för lösa bitar där..
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Akuthjälp Iveco växellåda i Göteborg, NU!

Många som vill veta fortsättningen på det här! När du vet mer, så skriv gärna!
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Akuthjälp Iveco växellåda i Göteborg, NU!

Det var en liten skruv på backväxelns växelförare (gaffel) som lossnat inne i lådan. Detta åtgärdades genom att ta bort bakre locket på lådan. Dock hadde gaffeln böjt sig och måste bytas ut.

Iveco säger att man måste därmed byta låda då det blir billigare än att öppna den gamla. bilen är från 2008 och har inte mångamil, så det känns ju lite konstigt att en ett så litet fel ska medföra ett byte av låda.

Iveco vill ha 31´750:- +moms för utbyteslåda, 10´175:- moms för felsökning i två timmar, samt arbetstid för bytet av lådan. Således en kostnad på ca 59´000:-

Detta gjorde att det engelska försäkringsbolaget beslutade att ta bilen hem till england där de byter lådan till en kostnad av 800 pund, ca 9´368:-.
Transportkostnaden för bilen okänd, då det engelska bolaget arrangerade hotell, flyg och transport av bilen till mina vänner.

Mina engelska gäster tycker Sverige är ett fantastiskt vackert land, men har mycket svårt att förstå den svenska prissättningen för vissa saker, som en renoverad växellåda tex.


//Freddy
(som numera servar sin bil utomlands till förmånliga priser)
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Akuthjälp Iveco växellåda i Göteborg, NU!

När jag gjorde ett växellådsbyte för ett år sedan fick jag ett pris på arbete och låda på cirka 53000 inkl. moms.
Detta för en Fiat helint. med tre lit. motorn sex växlad manuell och gäller för en utbyteslåda.
Hela framvagnen plockas ner och hela drivlinan tar man ut. AC får eventuellt både tömmas och sedan fyllas.
På en helintregerad får man (hör och häpna) såga i konstruktionen för att få ut motorn.

Är bilen bakhjulsdriven kan jag tänka mig att bytet är lite enklare.
Men det var ju skönt att det ordnade sig.
Krister
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Akuthjälp Iveco växellåda i Göteborg, NU!

Tur för din bekant att försäkringen gäller.

Bilen 8 år , hur länge gäller våra Svenska maskinskadeförsäkringar?
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Akuthjälp Iveco växellåda i Göteborg, NU!

8 år och 10.000 mil.
Fick betala mitt själv, 9 år och 7.700 mil.

Jojje
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Akuthjälp Iveco växellåda i Göteborg, NU!

Som en uppdatering på detta kan jag nämna att nu strular det engelska bolaget med hemtransporten då de endast försäkrar bilar upp till 7m. mina vänners iveco är 7012mm. alltså 12mm för lång för att de skall köra hem bilen..... Falck löste dock detta genom att skruva bort bakre fotseget med fyra bultar som gör bilen till 6950mm.


Snacka om hårklyveri, och ovilja från försäkringsbolagen...


//Freddy
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Akuthjälp Iveco växellåda i Göteborg, NU!

Mina engelska gäster tycker Sverige är ett fantastiskt vackert land, men har mycket svårt att förstå den svenska prissättningen för vissa saker, som en renoverad växellåda tex.

//Freddy
(som numera servar sin bil utomlands till förmånliga priser)
-----------------------------------------------------------------------

Hejsan, du får försöka förklara för dina engelska vänner att inne i renoverade lådor här i Sverige så är alla delar nyförgyllda och graverade, och även om det inte kommer bilägaren till glädje så kommer det till stor glädje för näste man som plockar sönder lådan :p:.

En typisk svensk växelgaffel ;).
ladda ned (1).jpg

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen