• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fråga: Fuktig luft i husbilen

CJ(a)Solna

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Solna
HBK-Nr
21174
Medlemskap
2024
I trakterna kring Flensburg är det mycket fuktigt i luften vilket skapar ett fuktigt klimat inne i husbilen.

Vad är bästa sätt för att bli av med fukten i husbilen, ska man dra på full värme?

Mvh CJ
 
J

Jarn

Guest
Sv: Fråga: Fuktig luft i husbilen

Se till att luftkonditioneringen är igång och kolla så du inte har recirkulation på inneluften.
 

CJ(a)Solna

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Solna
HBK-Nr
21174
Medlemskap
2024
Sv: Fråga: Fuktig luft i husbilen

Jag var lite otydlig. Vi står still på camping och har ingen ac i bodelen.
Mvh CJ
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Fråga: Fuktig luft i husbilen

Det var bra det! Jag tyckte nämligen att rådet var felaktigt. Om du hade haft AC, så hade det varit effektivare att köra recirkulation, för att avfukta inneluften.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fråga: Fuktig luft i husbilen

God lufting sørger for samme luftfuktighet inne som ute, kan en så varme opp luften inne så synker den relative fuktighet raskt.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Fråga: Fuktig luft i husbilen

Hej!
Jag blir fundersam över de som förordar god ventilation då det just är luften kring Flensburg som är orsaken till det fuktiga klimatet i husbilen. Och mängden fukt minskad inte med relativ fuktighet.

Den enda åtgärd jag för stunden kan komma på är att höja temperaturen i husbilen så mycket som möjligt. Då expanderar luften och en del tränger ut med motsvarande mängd fukt.

Sedan gäller det att täppa till alla ventiler inklusive avlopp utan vattenlås innan man åter sänker temperaturen till önskvärt läge. Hur det lätta undertrycket kommer att påverka välbefinnandet återstår att utreda :).
//Conny
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Fråga: Fuktig luft i husbilen

Vill man ha torrare miljö inne än ute, måste luften konditioneras först.
Vi befann oss förra veckan i norra Tyskland, där det då rådde typ tropiskt klimat med höga temperaturer och mycket hög fuktighet.
Ett extremt förhållande alltså.

Allt blev fuktigt i husbilen.
Vi fick till det genom att alltid köra a/c samt överhetta luften med värme, när vi stog med el fick bodels-a/c jobba hårt, vi lyckades torka upp inne.
Att bara värma luften innebär att luften kan bära/innehålla ännu mer vatten.
Kan funka ifall man inte tillför för mycket fukt utifrån, samt får till en lagom luftväxling/ventilation, men är svårt när det är +30 eller mer ute.

Det gäller alltså att få ner vatteninnehållet i luften INNAN luften släpps in i boutrymmet.
En avfuktare vore perfekt att ha vid dessa tillfällen :cool:
 
Senast ändrad:
Toppen