• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

bulor på vägg

Ellinor&Conny

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Tibro
HBK-Nr
15411
Medlemskap
2024
Hej! jag har en fråga om någon mer än jag har fått bulor på yttervägg vid kylskåp och dörr,jag har en Knaus 700 15 års modell med mörk dekor.
bilen har åtgärdats 2 gånger och bulorna har kommit tillbaka när det blir varmt och soligt,om någon mer haft dessa problem hur löstes det?
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: bulor på vägg

Låter som gasblåsor finns en tråd om detta. Sök på gasblåsor. Mvh ulf
 

Ellinor&Conny

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Tibro
HBK-Nr
15411
Medlemskap
2024
Sv: bulor på vägg

20160614_123737.jpg

20160119_120107.jpegär inte gasblåsor utan plåten expanderar av värmen ,verkstad har tagit bort isolering och limmat dit ny ,men detta hjälper tydligen inte utan skadan återkommer så fort det blir varmt.detta är tydligen bara på -15 och -16 års modelerna
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: bulor på vägg

Plåten expanderar visst, men inte utan anledning.
Du har ofulständigt härdad isolermaterial under plåten. Värmen stratar härdningsprocessen igen och bildar gas. trycket gör bulorna. Byt bil, garanti sak.
 
F

F.d. 27178

Guest
Sv: bulor på vägg

Et kjent problem. Hos et kjent og stort bobilmerke var dette et stort problem. De skiftet ut hele sidene på bilene, men problemet kom tilbake. Problemet ble løst ved at de gikk fra mørk brun farge til den lyse gold fargen de har i dag. Dette er opplysninger som jeg fikk fra en stor importør i Norge. Det er kun varmen på den mørke fargen som får aluminiumen til og utvide seg. Her er ikke noen spant som på båt og fly som holder aluminiumsplaten på plass.Gunni.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: bulor på vägg

Ser absolut ut som gasblåsor kolla med medlemmen Tommy har en kabe jag fick mycket info av honom om detta fenomen. Mvh ulf
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: bulor på vägg

Gassblåse eller limslepp, begge saker er brudd i bondingen i sandwich konstruksjonen. Gassblåse inne i isolasjonen og limslipp mellom isolasjon og plate. Limslipp under mørke partier tyder på valg av feil lim som mykner ved oppvarming.
 

Ellinor&Conny

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Tibro
HBK-Nr
15411
Medlemskap
2024
Sv: bulor på vägg

förhandling med tyskland ,importör och återförsäljare pågår för ev. byte av bil men det är frågan om vad kostnaden emellan på en ny blir, som bulorna ser ut nu så är det risk att plåten har spruckit eller spricker vid ev tillrättning under dekalen då det är ett skarp veck i bubblan
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: bulor på vägg

Den här typen av "processer" brukar inte stanna av, utan fortsätter varje gång nya värmerekord noteras. Fabrikanten försöker med klena förlikningar skjuta problemen utanför garantitiden. Du riskerar en väsentligt sämre andrahandsvärde med bilens historik då du är skyldig att informera en köpare "om väsentligt information om varan".
Byt bil, och välj så ljus färg som möjligt, så minskar riskerna för liknande problem
 

Ellinor&Conny

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Tibro
HBK-Nr
15411
Medlemskap
2024
Sv: bulor på vägg

tackar för svaren tydligen fel på flera bilar vad jag hört en del har kompenserats med grejor min blir inbytt mot en 17 årsmodell som är ljus i färgen:)
 
Toppen