• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Så var det dags för den årliga besiktningen som nu höjts till 595,- eller 795,- beroende på om man ska göra en gasoltest eller ej.

Gick mindre bra. Två anmärkningar: en framlykta är lös. Det borde jag ha upptäckt och det är lätt åtgärdat. Värre är det med handbromsen, det hade bara 9% bromsverkan och minimum är 16%. Det konstiga är att värdena på färdbromsen är riktigt bra; 4.2/4.1 fram och 3.5/3.6 bak. Handbromsen går relativt lätt och "bottnar" inte utan efter 5-6 hack så kommer man inte längre.
Men färdbromsen och handbromsen opererar ju på samma backar! Nu är frågan: spänna handbromsvajern eller justera backarna? Eller räcker det att försöka olja upp vajrarna?
Kvinnan(!) som besiktade var ingen muskelbyggare om man säger så, är rätt övertygad om att om man dragit hårdare i spaken så hade man kommit över gränsen...eller vad tror ni?
 
F

F.d. 30629

Guest
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

Fick lika på min pickis för ett år sedan och det berodde på att dom var helt sopslut. Som färdbroms funkar det det tydligen ändå men som handbroms gick det inte, la jag i drive med fullt åtdragen handbroms så åkte den iväg :)
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

OK. Men jag har för mig att dessa renoverades av förra ägaren för mindre än 1000 mil sen. Och dom verkar ju funka fint på färdbromsen, borde dom verkligen göra det om beläggen är slut? :confused:
 
F

F.d. 30629

Guest
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

Jo man tycker jag att det borde märkas på färdbromsen också men det gjorde det inte.
Men bara för att det var så för mig så behöver det ju inte vara det som är fel på din men det är i alla fall någonstans att börja :)

Och när "förra ägaren" renoverar så kan det vara lika med att ha bara smorde upp det, har du papper på att han verkligen böt backarna?
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

Om det är samma som på andra bilar med trummor i bak som jag mekat med så är det viktigt att bromsbackarna är rätt justerade. Med färdbromsen får du ut backarna mot trumman med för att få rätt hävstångseffekt med parkeringen måste backarna ligga nära trumman.

Håkan
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

Förre ägaren var helt oteknisk och lämnade bort allt jobb till en riktig verkstad och jag tyckte han sa att backarna byttes...

Gjorde en test nu: drog åt handbromsen vad jag förmådde...men det var inga problem att få den vilda 75-hästaren att övervinna detta motstånd så det är nog nåt vajsing på den ändå.

Att backarna ligger nära trumman tror jag nog, när den hade stått på vinterförvaring - utan åtdragen handbroms - så hade bakhjulen fastnat och det var först efter några spinnande försök som de lossnade med en smäll. Vet dock inte riktigt vad detta betyder.

Ska kanske börja med att kolla på justeringen. Som av en händelse så fick jag en sats kompletta och fräscha backar av en polare som skrotade en liknande bil så går det inte att justera så blir det väl till att byta. Inget jag ser fram emot, dock. Hatar verkligen att trassla med bromsar...:(

Uppdatering: har kvar i princip alla papper på bilen sen mitten av 90-talet, alla kvitton, besiktningar och reparationer. Rubbet! Där står det är 2013 gjordes en "kontroll av bakbromsar" och även byte av båda cylindrar samt handbromsvajer. Men inget om att backarna byttes. Då hade bilen gått 15100, nu har den passerat 21100 så det är nog bara att inse att ett byte är av nöd.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50803

Guest
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

Färdbromsen aktiveras ju med hydraliska kolvar.
Handbromsen med vajer och hävarmar.
Normalt att handbromsen krånglar :-(
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

Många bilar har lite tveksam utväxling till parkeringsbromsen. Om du lägger dig under bilen ser du dessa hävstångsprinciper. I vissa fall går vajern direkt till en fördelare som sedan har vajrar till bägge bakhjulen. Man kan oftast kanska enkelt med borrmaskin få bättre utväxling i dessa hävstänger. I ditt fall borde du ändå öppna härligheten och titta vad som finns där inne, om banden är slitna. Sedan bör man smörja med kopparpasta och spraya lite zinkspray på backars insida och utanpå trumman för att få en problemfri broms några år... Bromsjobb av den här typen är kanska givande, även om man smutsar ned sig, manen inom en växer liksom...
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

Har den lossnat med en smäll är det nog dags att byta backarna, då kan materialet lossnat från bromsbacken. Lämna in den på verkstad.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

Ja som jag skrev tidigare så är det nog byte av backar som gäller. Men det ska mycket till innan jag låter en verkstad göra det! :oops:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

Handbronsen har en självjusteringsfuktion. Man behöver ställa in backarna på ett ungefär. Därefter drar man handbromsen ett antal gånger och justeringen är klar. (en viss efterjustering vid justeringen under bilen kan behövas) Det förutsätter att alla delar, framförallt i trumman, är i god kondition.
Att smörja själva wiren brukar inte vara någon fungerande åtgärd då moderna bromswirar har ett teflonhölje som har tillräcklig låg friktionskoefficient.

Även om man ligger i närheten av "full last" kan det bli problem med bromsverkan på handbromsen.

Glömde att nämna att vid justeringen av handbromsen enl. ovan bör man ha full färdbroms, dvs bromsbackarna skall ligga an mot trumman.
 
Senast redigerad av en moderator:

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

OK, för att spara lite tid nu undrar jag hur man lättast får bort trumman. På vissa fordon måste man knacka bort centrumkåpan och lossa stora muttern och plocka bort hjullagret, på andra inte.
Det finns två skumma prylar på trumman som ser ut som avhuggna bultar (i rött) med oklar funktion. Sen finns det tre symmetriska, grunda M10 hål (i gult).
Trumman snurrar fint och ingen broms ligger på. Vad är nu tricket för att få bort den?

30mlh6h.jpg
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

Man ska inte ge sig på bromssystemet om man inte begriper sig på det. Lämna in på verkstad om du inte vet hur du ska göra. Det är du själv som blir lidande om bromsarna inte fungerar sen. Dom två röda måste du lossa för att få bort trumman, sedan släpper du justeringen i hjulbultshålen så att backarna går ihop. I dom tre gula sätter du i bultar M10 eller M12 kommer inte ihåg vilken storlek men det ser du. Dra i dom växelvis så kommer trumman ut och lossnar, du behöver inte lossa centrum muttern. Och lyckas du inte, så lämna in på verkstad.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

Tack, precis vad jag ville veta. 10 minuter senare hade jag plockat bort trummorna.
Beläggen är tokslut, se bilden:
241qzok.jpg


Jag begriper mig mycket väl på bromsar och annat, jag vill nog påstå att jag kan mer om sånt än de flesta som finns på detta forum. Jag har renoverat motorer, växellådor, elsystem, bromsar mm på ett flertal bilar och förr eller senare hade jag nog på egen hand klurat ut hur man fixade bort bromstrummorna men genom att fråga så spar man helt enkelt en massa tid eftersom konstruktionerna skiljer mellan olika märken men principen är sen densamma.

Sen litar jag inte speciellt mycket på verkstäder i allmänhet och hantverkare i synnerhet. :rolleyes:
 
F

F.d. 30629

Guest
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

Helt rätt inställning, verkstäder är inget man kan lita på.

Dessutom så är ju trumbromsar så simpla att vem som helst som kan få av hjulet kan fixa dom.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

Ja vet hur det är, själv är alltid bäste dräng.:twitcy:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

Helt rätt inställning, verkstäder är inget man kan lita på.

Dessutom så är ju trumbromsar så simpla att vem som helst som kan få av hjulet kan fixa dom.

Tycker faktiskt tvärtom, att skivbroms är betydligt enklare. (även med inbyggt handbroms):twitcy:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

Fel
 
Senast redigerad av en moderator:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

Handbromsen på husbilar har nog många problem med, de är i regel i klenaste laget för den vikt som skall bromsas.
Inför min första husbilsbesiktning ringde jag en Fiat-verkstad för att fråga om ev problem med handbromsen.
De svarade att de " aldrig hört talas om några problem med den" !!!!. På bilprovningen sa de ( när jag fått underkänt) att detta är ett mycket vanligt problem och att de underkänner många varje år.
Efter den betan har jag inför varje besiktning justerat backarna till att ligga mycket nära trumman och då har det gått bra.
Till årets besiktning värmde jag trumman straks innan besiktningen och då hamnade värdet över godkänt med bred marginal.
Förr eller senare blir dock backarna så slitna att de måste bytas.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

Ja dessa måste definitivt bytas, detta är troligen originalbackarna och bilen har rullat över 21' mil.
På en del bilar så grovjusterar man kuggmuttern som spänner handbromsen bakifrån genom ett hål avsett för detta. Det gäller bara att ha koll på vilket håll muttern snurrar. ;)
Här är det tydligen tänkt att man ska göra det framifrån, genom ett av hålen för hjulbultarna? Stämmer det?

När trumman sen sitter på så ska man rycka i kryckan åtskilliga gånger så att muttern får matas fram per automatik av hävarmen som är avsedd för detta.
Den konstruktionen har jag sett på andra bilar och den funkar sådär, jag föredrar att göra hela justeringen manuellt.
 
Toppen