• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

Nackdelen med att ideligen justera ut backarna manuellet är att kolvarna i bromscylinderna rör sig väldigt lite när man bromsar och har en tendens att fastna. Fast byter man bromsvätskan i tid blir det problemet mindre.
//Göte J
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

Nu är bromsbackarna bytta och det var inte så märkvärdigt jobb. En beskrivning för den som vill testa själv:
Tidigare inlägg beskriver hur man tar bort trumman. Skulle den inte vilja släppa så kan man släppa på justeringen för handbromsen som sitter under bilen i mitten, följ bara vajrarna.

14n3ib6.jpg


Det gula är fastsättningen för bromsbackarna, en på varje sida. Ska tryckas in med en tång och vridas. Börja med dessa.
Den röda är övre spännfjädern mellan backarna. Pilla ut den med en tång och en mejsel. Sitter en del!
När detta är gjort kan man trixa ut backarna genom att vika ut dem, se bara till att inte kolvarna glider ur. Notera spännarmen (grön) som vilar mot en kuggmutter som sitter på en gaffel.
Det blåa är fjädern till denna. Observera att gafflarna och muttern skiljer mellan de olika sidorna på bilen.

8ytd1j.jpg


När man har backarna lösa så tar man bort den nedre spännfjädern som syns på nästa bild. Sen lossnar man handbromsvajern i sitt fäste längst ner på densamme.
Nu är backarna borta och det är bara att montera dit nya grejor.
Det som kan vara stökigt är att få dit fjädrarna för dom är rätt styva! Men det går! Se även till att bromsbacken är centrerad på kolven på båda sidor. Notera åt vilket håll gaffeln ska sitta och plocka bort dess fjäder medan den monteras.
Sen måste kuggmuttern skruvas in så pass mycket att backarna är så långt in som möjligt. Därefter måste man centrera alltihopa genom att slå med en hammare på backarna innan man monterar på bromstrumman.

Med nya backar så finns det inte så mycket justermån så jag fick bokstavligt talat banka på ena trumman. Vill man slippa detta kan man ta en vinkelslip och slipa ner den kant som bildats på insidan av bromstrumman. Tänk på att trumman bara passar på ett sätt då det är två skruvar som ska hålla den sen så sikta rätt redan från början.
Sen spänner man handbromsvajern en del och sen "pumpar" man med handbromsspaken en massa gånger (>50). Då ska den justera in sig själv med hjälp av kuggmuttern.
Kolla även att den vanliga färdbromsen funkar. Dra 2-3 hack på handbromsen och kolla så att det blir ungefär samma bromsverkan på båda hjul. Gör sen samma med handbromsen (kräver en medhjälpare).
Sen är man klar!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

Här är det tydligen tänkt att man ska göra det framifrån, genom ett av hålen för hjulbultarna? Stämmer det?

När trumman sen sitter på så ska man rycka i kryckan åtskilliga gånger så att muttern får matas fram per automatik av hävarmen som är avsedd för detta.
Den konstruktionen har jag sett på andra bilar och den funkar sådär, jag föredrar att göra hela justeringen manuellt.
-----------------------------------------------------
Hej, ja det går att justera genom ett hål i trumman, men svårt att hitta rätt, och ännu svårare om man skulle behöva släppa på spännaren igen.

Som nästan all självjustering av backar så funkar den just "sådär", eller knappt alls ibland även på Ducato.
Jag brukar vid montering köra varianten att slipa bort den urtråkiga kanten på trumman som du nämner för att slippa svära nästa gång trumman skall bort :p:. Sedan montera trumman och trycka på bromsen så backarna rätar upp sig efter trumman. Ta bort trumman och skruva upp justering en bit. Montera trumman, trycka på bromsen, ta bort, justera.... o.s.v. ett par gånger tills man har backarna lagom uppjusterade.
(Trumman går lätt att få bort för hand efter lite rengöring och kopparpasta.)

Kolla även bygeln under bilen vid justeringen som drar i själva handbromsvajern till hjulen. Om den inte är centrerad mellan höger och vänster sida så är det lätt att den drar mer på ena bakbromsen, utan att själv kunna räta upp sig.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

Utmärkta beskrivningar för arbetet. Jag noterar dock att ni är nog inga "långdistans brottare" då bara en nämnde förebyggande vård, kopparpasta!

Skulle jag göra en motsvarande jobb, så skulle jag inte missa, då allting är öppet och bordet så att säga dukat, att göra lite förebyggande vård. Jag skulle A, Se till att luftnipplen till bromscylindern går att öppna, sätta en liten slang i den och släppa fram vätska. B, Öppna hjulcylindern och släppa ut vätskan och den lilla mängd vatten som garanterat finns där och orsakar rost. Smörja allt med silicon och montera ihop cylindern då nu luftningen går så enkelt att man behöver inte ens pumpa med pedalen. C, innan monteringen skulle jag spraya med Zinkfärg bromsskölden, cylindern och backarnas insida, fjädrar mm, då dessa nu är 100% rengjorda/nya. D, på vissa ställen, speciellt den där manicken som justerar backarna, dess gängor, skulle jag smörja med kopparpasta, liksom ytorna där backarna glider mot skölden, etc, etc. E, sköldens baksida skall också få sitt, Stålborste & zink spray.

Omständigt? Nähe, man gör så på sin egen bil som man tänker behålla. Man bör nog vara så pass optimist, så man tror sig leva så där 10 år till. För jag tror att om man gör en sådan här jobb utan förebyggande vård så håller jobbet ca 4 - 6 år, men med vård ca 10år. Alltså, med lite tur, så får ni göra samma jobb två gånger, medans en omständig kille gör det bara en gång. Eller tänker jag alldeles för omständigt nu? :wideeyed:
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

I sak har du helt rätt.
Jag tog till att börja med tryckluft och blåste allt rent när trumman var borta.
Sen är det ingen dum idé att motionera luftnippeln när man ändå är i farten för den har en tendens att fastna för gott och när man väl behöver öppna den så går den av...Sen är det riktigt att man ska byta bromsvätskan med jämna mellanrum - ungefär vartannat eller vart tredje år - men det gäller då inte bara det som ligger i cylindrarna utan hela systemet ska bytas. I mitt fall byttes båda cylindrarna 2013 så dom bör vara i gott skick.

Gängorna till spännmuttern smorde jag upp ordentligt, inte med kopparpasta utan med 556 och såg till att den gick lätt att operera för hand. Kopparpasta är jag tveksam till där då den medför en viss tröghet.
Jag använde även 556 i den del som vajern sitter fast och försökte även få in sånt i själva vajern - från båda håll. Men visst, kopparpasta är att föredra på glidytor då den framför allt tål högre temperaturer.

Lösningen med självjusterande bromsar brukar mycket riktigt fungera sådär men så länge allt löper lätt så brukar det kunna funka och själva grundprincipen är ju rätt smart.
Zinkspray tycker jag är överkurs, tänk på att mina bromsar snart fyller 30 år och allt ser fortfarande bra ut och löper relativt lätt därinne. Sen han man en liten fördel här jämfört med en vanlig personbil; bromstrummorna ligger så pass högt från marken och rätt luftigt samt att det är rätt stora backar och trummor så dom verkar inte vara lika utsatta som en bil med små hjul. Har sett bromsar som har sett betydligt värre ut där t ex bromsskölden nästan varit bortrostad...

Men man har igen att göra det lilla extra när man väl har chansen, skriver under på det.

Nu känner jag att backarna tar "lite grann" när jag snurrar hjulen för hand men det går nog bort efter några mil och brukar vara helt normalt med nya grejor. Man bör alltså inte åka direkt från ett bromsbyte till bilprovningen utan köra en bit och se till att använda både färdbroms och p-broms ordentligt så att det nöter till sig. Sen hissar man upp bilen igen och kollar såväl p-broms som färdbroms så att bromsverkan är jämn.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

Hm. Bilen har stått ett tag sen bytet då jag har ägnat mig åt andra problem; byte av vattenpump och lös lykta (finns i annan tråd).
Så skulle jag då provköra ekipaget idag och kolla hur bromsarna verkade.
En markant skillnad som finns är att handbromsen tar tidigare, däremot är det svårt att avgöra om färdbromsen är förändrad. Men det drog inte åt nåt håll i alla fall.

Döm om min förvåning när jag fortfarande kan köra bilen framåt utan större problem när jag drar åt handbromsen ordentligt! :(

Måste jag göra om alltsammans? Hade jag följt Jankros råd och slipat av kanten och sen provat och provat innan jag slutligen monterade bromstrumman så kanske jag hade legat bättre till, jag trodde väl att handbromsspännaren skulle funka som tänkt. Det finns kanske en möjlighet att försöka spänna muttern genom ett av bulthålen - även om det är meckigt? Men grejen var ju den att det var gränsfall till att bromsarna låg på när trummorna var på plats och då finns det ju inte så mycket kvar att justera.

Eller är det helt enkelt så att det ska gå att köra, även fast man dragit åt handbromsen? :confused: Givetvis med lite extra gas och slirande med kopplingen.

Ska ut på en tripp i helgen på 30 mil, ska se hur dom mår efter den turen. Men om det inte kan bli bättre än så här - vad gör man då? :confused:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

Hejsan igen :). Kanske en onödig fråga men jag vet att returen till handbromsarmarna inne i trummorna och handbromsvajrar m.m. är lite slappt.
Är du helt säker på att handbromsarmarna inne i trummorna är helt bakåtbackade så inte backarna står och "hänger" på lite aktiverad handbromsarm i kombination med justeringen.
Om alla delar finns original så borde du ha som plastpluppar :p...... i sköldarnas baksida, i bakkant lite nedåt. I så fall består de av två delar. En yttre ring som håller fast den vid skölden och en inre del som går att trycka inåt, när man har tryckt den delen inåt så skall den nudda handbromsarmen när den är i sitt bakre läge.
Lite svårt att förklara , och har ingen större betydelse mer än att man kan känna om armen är fullt bakåt genom att hålla in plastpluppen och någon drar och släpper på handbromsen. Man känner då att armen backar fullt mot plastpluppen, men kanske lika lätt att ta bort trumman och kolla (om du nu inte är helt säker på att armarna är fullt backade bakåt).
Plastplupparna sitter på baksidan av sköldarna snett in, ungefär där röda krysset är.

Skärmklipphndb.-400.jpg

Allt detta under förutsättning att du har plaspluppen på baksidan på dina sköldar. Om du har, dra den utåt så den klickar fast igen efter test.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

Hmm. med risk att bli idiotförklarad av grannar så gick jag ut, kröp in under husbilen och fotade lite (nyduschad och i morgonrock, straxt före midnatt :D).
Röda pilen pekar på plastpluppen. Mittendelen går alltså att trycka in och skall då kunna nudda handbromsarmen när den är bakåt. (Om du har den.)

DSCF1264-400.jpg

M.v.h. JANKRO.

Ps. bromsen kan ju bli betydligt bättre när backarna får slita in sig lite.
Nya originalbackar och lite slitna trummor har ju inte riktigt samma radie innan beläggen på backarna blir lite inslitna till trummans radie/diameter.
 
Senast ändrad:

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

Nu blir jag lite orolig. I morgon är det ombesiktning och jag har ägnat en del tid åt detta, tog även hit en polare som gjort exakt samma sak på en liknande bil fast nyare och fått igenom den och han visade hur han hade gjort.

Bort med trummorna. Slipade bort kanten. Justerade muttern så långt det var möjligt och man ändå fick dit trummorna. På med trumman och nya justeringar genom ett bulthål. Ett hack på handbromsen = lite anliggning. Två hack = rätt mycket anliggning, går inte att få runt hjulet med handkraft. Tre hack = så gott som stumt. Med en förlängare går det att röra det lite grann. Ett hack till = stumt! Och det finns även ett hack till.

Kollade även plastplutten som du tipsade om Jankro och den åker in och ut när man handbromsar.

Ut och testa. Njä. Det går att dra bilen framåt med handbromsen i, visserligen med lite gas och firande med koppling men det är fullt möjligt.
Rycka i kryckan på asfaltväg = långsam fartminskning men absolut ingen låsning.
Rycka i krycka på grusväg = ingen hjullåsning men den retarderar givetvis och stannar till slut. Är det lösgrus så låser den bakhjulen men jag hade helt enkelt svårt att hitta en sträcka med detta.

Hissade upp bilen vid hemkomst och kollade båda hjul. Var ungefär som innan testet. Spände på muttern ett hack till på båda sidor men det är väl ungefär vad jag kan göra. Tar jag mer så blir det anliggning. :confused:

Kommer bilen att gå igenom? Är det helt enkelt så att handbromsen på dessa fordon inte är bättre än så? Jag blir putt om det blir ännu en ombesiktning (á 395,-). :mad:

En sak som jag inte har nämnt är att de backar som jag satte dit inte var fabriksnya utan kom från en bil som nyligen skrotats och backarna var mindre än ett år gamla. Men det ska väl knappast ha någon betydelse.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

Jo, det kan det ha. Har cylindrarna läckt ut bromsvätska på backarna så är dom körda. Vilket du då inte vet med begagnade backar. Sätta dit begagnade backar.... Är inte att rekommendera. Du ska justera ut backarna med handbromswiren helt släppt, justera tills du inte kan dra runt trumman= helt stumt, sen släpper på justeringen så att trumman knappt snurrar.sen justerar du wiren, men de vet du väl.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

Är du helt säker, alltså hundra%, på att hävstängerna ("handromsarmarna") som sitter på bromsbacken går hela vägen till ändläget?
Om någon (eller flera någon) har varit och pillat på handromsvajerns justering och spänt vajern en eller ett par gånger i tron att det blir bra, så kan det bli så att hur man än gör så blir det inte bra.
Än har du tid att kolla på det, släpp på handbromsvajerns justering och därefter justerar du om backarna igen. Efter det justerar du vajern för att få handbromsspaken att ta i lagom nivå.
Har du redan koll på detta kan du bortse från detta inlägg. :)

mvh jocke

ooops, det blev visst lite dubbelt med Topaz inlägg, men det kan vara värt att upprepas.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

Jodå, dessa backar var mycket fräscha och något läckage från cylindrarna hade inte förekommit. Jag kan sen delvis hålla med, det var kanske mot mitt bättre vetande att använda begagnade backar men dessa var riktigt fräscha och dom som satt där var helt slut så jag tänkte att det borde funka.

Jag är säker att hävstängerna går fram och tillbaka. Det är för detta ändamål som plastplutten som Jankro beskrivit finns. Men visst, jag skulle nog kunna tänka mig en extra omgång genom att först slacka handbromsvajern helt för det är faktiskt inte gjort.

En sak kan jag dock inte begripa: om jag nu bevisligen får hjulen stumma när jag har bilen upphissad - varför blir dom inte så när jag kör? :confused:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

Har du kollat trummornas innerdiameter, de är kanske utslitna och har för stor innerdiameter, då överensstämmer de inte med radien på backarna och bromsytan blir bara en bråkdel av den avsedda?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

En sak kan jag dock inte begripa: om jag nu bevisligen får hjulen stumma när jag har bilen upphissad - varför blir dom inte så när jag kör? :confused:[/QUOTE]

Bilen är betydligt tyngre o starkare än du, har du inte släppt handbromswiren innan du justerar backarna, då har du felet där. Ett vanligt nybörjarmisstag.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Underkänd handbroms men bra färdbroms - Ducato -88

Sådärja! Besiktad och godkänd.
Jag släppte på vajern och gjorde om justeringen, ingen större skillnad - tror jag kunde dra åt muttern ett eller två hack till. När jag testade att dra åt kryckan och köra iväg så gick det fortfarande att dra iväg med lite våld men kanske lite tyngre än tidigare. 22% sa man på besiktningen att den visade - minsta krav är 15%. Rätt mediokra värden ändå men det är ju "bara" en handbroms.

Lyktan gick också igenom (finns i annan tråd).

Så nu är det bara att köra ett år igen! :D
 
Toppen