• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp som slutat fungera

F

F.d. 18732

Guest
Hej
Jag kör en Kon-Tiki Swift 2001 och i den sitter det en Electrolux kyl av modell RM 42XX.

Den har sedan några år tillbaka slutat fungera på 12v vilket jag har felsökt lite lätt och inte lyckats fixa.
Det gör inte så mycket att 12v inte fungerar för jag har alltid kört på antingen 230v eller GAS.

Men i helgen var jag och sambon på en weekend trip till Halmstad och såg då, efter flera timmars kylskåpsdrift på GAS, att kylskåpet inte kylde alls.
Jag ser lågan i "inspektionsluckan" men ingen kylning blir det?

Är det fler som råkat ut för liknande problem?
Vad kan vara fel?

Enormt tacksam för all hjälp jag kan få kring felsökning och åtgärd!

Mvh Alex

Bild på min kyl:

kylskap-dometic-rm42xx.jpg
 

runolundstrom

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Luleå
HBK-Nr
19543
Medlemskap
2022
Sv: Kylskåp som slutat fungera

Lyssna på lågan den skall brinna så att du hör den,om inte lossa skydds plåten som sitter för brännaren sedan lossa gasolröret mot brännaren lossa nu brännaren sitter en skruv rakt ut tryck ner brännaren så den släpper från brännarröret var försiktig när du lossar brännaren från gasolröret så att munstycket inte faller bort rengör. Sedan ta bort det övre gallret på utsidan där kommer ett rör upp med en L RÖR SOM SITTER MED EN SKRUV EN BIT NER ta bort detta L rör ta en flaskborste anpassa den så att du kan dra den rakt ner genom röret fäst en tråd med en lagom vikt så att den kommer ner där brännaren satt dra den genom. Hoppas denna bes passar ditt kylskåp men detta är gången.
Hoppas du får fart på skåpet. skriv hur de gick.
Med vänlig hälsning Runo i Norrbotten
 
F

F.d. 18732

Guest
Sv: Kylskåp som slutat fungera

Tack Runo!
Din information kom i perfekt tid för jag sitter vid din just nu.
Har tagit lite kort med mobilen men ser inte ut att kunna ladda upp direkt till hemsidan här.

Har precis tagit loss brännaren för att rengöra.

Återkommer. Tack åter igen Runo!

Mvh Alex i Småland :)
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Kylskåp som slutat fungera

Att 12 volt inte funkar berodde i vårt fall på att generatorkabeln hade hoppat av sitt fäste i kylen. Lätt fixat.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kylskåp som slutat fungera

Hej, har du möjlighet att prova (eller har du redan provat) med 230V ström.
Om det blir kallt då så har du problem med brännaren.
Om det inte blir kallt med ström heller så är det något som hänt med själva ammoniakcirkulationen.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 18732

Guest
Sv: Kylskåp som slutat fungera

Att 12 volt inte funkar berodde i vårt fall på att generatorkabeln hade hoppat av sitt fäste i kylen. Lätt fixat.

Jaså? Det måste jag undersöka på min också. Tack för tipset!
Hoppas verkligen det är något sådant enkelt :)
 
F

F.d. 18732

Guest
Sv: Kylskåp som slutat fungera

Hej, har du möjlighet att prova (eller har du redan provat) med 230V ström.
Om det blir kallt då så har du problem med brännaren.
Om det inte blir kallt med ström heller så är det något som hänt med själva ammoniakcirkulationen.

M.v.h. JANKRO.

Hej Jankro och tack!
Jodå, kylskåpet blir kallt på 230v tack och lov :)
Den blir rejält kall dessutom. Tror den sticker ända ner till 0 C på max effekt om termometern stämmer.
 
Toppen