• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Risk för inbrott vid övernattning?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: vila/sova längs E4:an

Övernatta inte på rastplatser längs stora vägar!
Inbrott i bilar nästan dagligen.


Sådana inlägg, utan källhänvisning, är ett bra sätt att hålla myterna vid liv.

Vad jag kan komma ihåg har det hittills i år rapporterats tre (3) husbilsinbrott på rastplatser, varav två (2) det senaste dygnet. Det är nu dag 173...

Pålle
 
Senast ändrad:

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: vila/sova längs E4:an

Sådana inlägg, utan källhänvisning, är ett bra sätt att hålla myterna vid liv.

Vad jag kan komma ihåg har det hittills i år rapporterats tre (3) husbilsinbrott på rastplatser, varav två (2) det senaste dygnet. Det är nu dag 173...

Pålle

Enligt Hallands nyheter
14 juni Två bilar rånade på Skrea backe
12 juni också två bilar på Skrea Backe
3 juni 2 bilar Motell Björkäng
2 juni en bil Laxbutiken
18 maj Varberg norra

Susedalen är heller inget bra ställe trots att det är valt till årets ställplats.

Under perioden första mars till sista augusti 2014 anmäldes sammanlagt 7 stölder på rastplatserna vi Skrea och Susedalen. Från första mars i år 2015 har redan 16 stycken anmälningar gjorts till polisen.

Nio stycken av ärendena handlar om stöld ur lastbil avsedd för yrkestrafik och resterande sju är stöld ur fordon eller husvagn.

Dieselstölderna däremot har uteblivit helt i sommar och sommaren 2014 handlade det endast om ett fall.

Källa: Polisen
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: vila/sova längs E4:an

Så nu har inbrotten/rånen bytt tråd. Det gällde ju plats att stanna på på väg från Järfälla till Trelleborg.

Vad spelar det för roll E4 E6 har bland utländska husbilister snart om/inte redan sämre rykte än Barcelona vägarna
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Risk för inbrott vid övernattning?

Tycker dom flesta trådar byter inslag titt som tätt, huvudsaken ämnet är det samma anser jag. Vi är ju flexibla i klubben :)
/Pelle
 

Essal

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Inbrott i husbilar

Jag har rest runt i Europa i husbil ca 20000 mil. Har övernattat på massor av olika platser, bensin stationer, hamnar, ställplatser osv. Har alltid sett till att det känns någorlunda säkert, aldrig stått på platser som ser lite skumma ut. Alltid aktiverat skal larmet när det är dags att sova. Aldrig haft värdesaker synliga, flyttat dessa till sovplatsen, så för att komma åt dessa måste en ev tjuv flytta på mej för att komma åt dessa. Haft alla värdesaker på en "säker plats" vad som nu kan vara säker.
När jag läser om rån i husbilar där folk sover, kan jag inte förstå hur det går till. Skallarmet borde väcka vem som helst, men kanske det inte finns, det kostar ca 10.00 SEK att installera, men jag tycker att det är väl värt investeringen.
Kanske jag är dum, men jag tror att med dessa förebyggande saker så inbillar jag mej att jag/vi kan känna oss rätt säkra.
Har läst det mesta om att folk blir gasade i husbilar, men aldrig läst om någon som har bevis på att gas har använts. Enl läkare så borde det vara omöjligt att använda gas om man inte till 100% vet hur många som finns i bilen. Volymen av gas som skall användas är helt beroende av vikten på dom som finns i bilen. Om man inte vet detta så är det lätt att det blir för mycket gas och då kan det lätt sluta med en döds olycka.
Jag kommer fortfarande att känna mej säker med skal larmet aktiverat.
Lasse
 
F

F.d. 55939

Guest
Sv: Inbrott i husbilar

Var i Köpenhamn i helgen för att fira min födelsedag. Var meningen att vi skulle åkt vidare ner mot Heligehafen men en tjuv skrotade de planerna. Parkerade mitt i Köpenhamn på en bilparkering, 3 meter från ett gångstråk där det gick och cyklade människor hela tiden. Gav oss iväg för att äta lunch på Ströget. Kommer tillbaka och hittar en uppbruten ruta i bodelen...Bryr mig inte om kostnaden för rutan eller det de tagit men tackar till gud att de lämnade kvar våra två små hundar. Fortfarande en klump i magen när jag tänker på hur det kunde gått. Tidpunkt för händelsen kl 13- 1500 och som sagt mitt på en öppen stor central parkering.larm kommer att omgående beställas.
 
F

F.d. 55939

Guest
Sv: Risk för inbrott vid övernattning?

Ändrar i tråden ☺
Var i Köpenhamn i helgen för att fira min födelsedag. Var meningen att vi skulle åkt vidare ner mot Heligehafen men en tjuv skrotade de planerna. Parkerade mitt i Köpenhamn på en bilparkering, 3 meter från ett gångstråk där det gick och cyklade människor hela tiden. Gav oss iväg för att äta lunch på Ströget. Kommer tillbaka och hittar en uppbruten ruta i bodelen...Bryr mig inte om kostnaden för rutan eller det de tagit men tackar till gud att de lämnade kvar våra två små hundar. Fortfarande en klump i magen när jag tänker på hur det kunde gått. Tidpunkt för händelsen kl 13- 1500 och som sagt mitt på en öppen stor central parkering.larm kommer att omgående beställas.

Tar ett tag innan jag kommer åka till Danmark igen...inte mitt fel att de inte klarade att komma till EM
 

Essal

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott i husbilar

Alltid bra med larm. Kanske det avskräcker tjuven och att någon reagerar.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Risk för inbrott vid övernattning?

Räddsla för rån och överfall tycks öka under högsäsongen. Jag tycker det är en smula ologiskt utifrån min udda resonemang.

Jag är ju 62 år redan, och när jag var trettio, trodde jag inte att jag skulle bli ens femtio. Var aldrig, eller ytterst sällan rädd när jag var yngre. Fast man skulle haft anledning till det mer än fåtal gånger. Om inte annat, så hade man så mycket att förlora, levnadsår alltså.

Nu räknar jag med att "sagan" är slut vid åttio, så man riskerar bara 18 år vid maximal osis. De fem sista år är kanske inget att längta till precis, så det kanske är bara 13 år kvar med någonlunda njutningsförmåga. För vad skulle man annars här att göra?

Alltså med tilltagande ålder har man mindre att förlora och därmed att vara rädd för. Rån och överfall mot äldre i ofentliga platser med dödlig utgång är mycket sälsynta, om det ens har hänt. Och skulle det hända, så föredrar jag hellre det ödet än långvården, gärna med stövlarna på....
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Risk för inbrott vid övernattning?

Tycker inte du skall oroa dig för framtiden BS den kanske är kortare än du tror.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Risk för inbrott vid övernattning?

Lite mångfaseterad kommentar, kanske lite trist/torftigt. Frågan var väl inte om min framtid utan att folk är rädda i sina husbilar.

Själv är jag inte rädd, men vaksam, det skall man alltid vara. Och angående den utmätta tiden, så har jag läst att den allmänna åsikten där är att slutet skall helst bli smärtfritt. Vad olika vi är. Min åsikt är att det får gärna nypa till lite när det är dags. Det är ju det sista man får uppleva och varför inte stämma av om det stämde med det förväntade?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Risk för inbrott vid övernattning?

Håller på med att bygga skalskyddslarm med P-sensorer just för att minska "risken för inbrott vid övernattning" samt förebygga åverkan på bilen. Får se vad det blir av det...
 
F

F.d. 30625

Guest
Sv: Risk för inbrott vid övernattning?

Tror mer på att han skrev 10 000kr
 
Toppen