• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp läsa elschema

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Tänkte koppla min solpanel till elcentralen.
Som jag uppfattar det ska plus och minus kopplas till X1 enl. elschemat.
Måste jag ansluta minuskabeln i X1 eller kan jag göra det på annan minusanslutning som är närmre regulatorn?

Vad är X24 på schemat? Det står Solar ........

image.jpeg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp läsa elschema

X1 kontaktene for ladeeffekt, X24 for føleledningene fra en brenselscelle eller en solarlader med kompensasjon for spenningsfall i kabler.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp läsa elschema

Ja, X1 er for ladestrøm fra Solar og brenselcelle. X24 er for spenningsmåling over batteri.

Første punkt skulle vært X1 og X24 om jeg tolker det hele rett.
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp läsa elschema

Go medda har varit å kollat på min bil ock jag ser att kablarna från regulatorn går til ett relä plus enkraftig säkring sedan försvinner kablarna under bocksen om det är den som sitter under sittgruppen så jag kan inte hjälpa dig med problemet
Tommy
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp läsa elschema

Go medda har varit å kollat på min bil ock jag ser att kablarna från regulatorn går til ett relä plus enkraftig säkring sedan försvinner kablarna under bocksen om det är den som sitter under sittgruppen så jag kan inte hjälpa dig med problemet
Tommy

Go kvälla
Var har du placerat regulatorn?
Jag tänkte montera min i serviceskåpet, till vänster om kulventilen till färskvattnet.
 
Toppen