• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nedsövda och rånade på rastplats!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Nedsövda och rånade på rastplats!

Vid denna tid på året kommer samma skröna alltid upp när någon ickeexpert hos polisen citeras av en nyhetskåt reporter från någon kvällstidning.
Har aldrig gått att bevisa och är enligt alla experter helt omöjligt att göra i praktiken. Kassaskåp och larm löser problemet på riktigt.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nedsövda och rånade på rastplats!

Så här skriver Aftonbladet:

– De uppger att de har blivit sövda, men vi har inte kunnat belägga att någon gas har använts, säger Christer Fuxborg vid polisen i region väst.

Enligt polisen har tjuvarna tagit sig in i husbilarna genom att göra hål nära handtaget till förardelen. Sedan har de kunnat bryta upp låsen.


Så här skriver Expressen:

Vi kunde hitta små stickhål nedanför handtaget på bildörren och det finns misstanke om att det sprutats in någon form av gas där. Det finns inga synliga brytmärken på bilen i övrigt, och de har inte vaknat när inbrottet skedde, säger Magnus Nordqvist, gruppchef vid polisens ledningscentral i region väst.


Vem ska man tro på, tro på, tro på...
 

MatsR

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
19101
Medlemskap
2024
Sv: Nedsövda och rånade på rastplats!

Att borra ett hål strax under låset verkar vara ett standardsätt att bryta sig in. Har bekanta som råkade ut för inbrott i bilen och där enda synliga åverkan var ett millimeterstort hål under låset på förardörren.
Gas tror jag inte ett dugg på. Däremot är tjuvarna nog väldigt duktiga på att jobba tyst och effektivt.
Det jag funderar på är om de gör något för att förhindra att kupébelysningen tänds när de öppnar dörren. Dessutom ligger ju en del tjuvlarm och känner av dörrkontakterna.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nedsövda och rånade på rastplats!

Trots uppsatta varningar fortsätter husbilister att övernatta på rastplatser både i Sverige som på kontinenten.
Varningen finns även på tyska men tycks inte hjälpa.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nedsövda och rånade på rastplats!

Övervakningskameror behövs på sådana platser! Varför ska den personliga integriteten skyddas till varje pris!? Folk med rent mjöl i påsen behöver inte vara rädda för den sortens övervakning.

Varför drabbas tyska turister alltid när de är på väg norrut innan reskassan, oftast i kontanter och märkvärdigt stor, har sinat?
Fritt fram för spekulationer! :cool:

Skulle det vara så omöjligt att spåra rester av dessa gaser hos de drabbade med hjälp av modern teknik? Provtagning av div. kroppsvätskor kan väl göras på lämpligt laboratorium. Resursbrist?

Jappe
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Nedsövda och rånade på rastplats!

Undrar hur dom fraktar gasen då det gjorts små hål vid förardörren och personerna antagligen sover längst bak i husbilen, känns som dom behöver en lastbil med gasflaskor, husbilen har ju även ventilation.:rolleyes:

/Pelle
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Nedsövda och rånade på rastplats!

Man kanske sprutade in gas genom någon ventilationsöppning för att det inte skulle höras när man borrade hål vid dörrlåsen? Hoppas att polisen utreder saken ordentligt och skaffar fram instrument så att man fortsättningsvis kan konstatera om gas förekommit vid liknande inbrott så att det blir slut på alla spekulationer.
Åke
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nedsövda och rånade på rastplats!

Om misstanke om "gasning" förekommit så finns det resurser inom sjukvården att ta prov & konstatera om det förekommit eller inte. Just detta ämne har diskuterats åtskilliga gånger på forumet med narkoskunniga personer som sagt att "gasning" är omöjlig bl.a pga att det är svårt att dosera för att dödsfall inte skall inträffa & att det går åt en ansenlig mängd för att fylla en hel husbil som till råge på allt är ventilerad.
Att gasning förekommit tror jag först på när sådantmed säkerhet kan påvisas , inte en massa nyhetsspekulationer av icke insatta reportrar med ett scoop för ögonen.:twitcy:

Bennie
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Nedsövda och rånade på rastplats!

Problemet med att bevisa att gasning förekommit är att blodprov måste tas inom en halvtimme och det är tidigast då polisen kommer. Sedan skall personerna transporteras till sjukhus för blodprovstagning med ilfart.
Vilka vill berätta att dom tror att dom har blivit gasade om det blir ett löjets skimmer över sådana påståenden.
Åke
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nedsövda och rånade på rastplats!

Problemet med att bevisa att gasning förekommit är att blodprov måste tas inom en halvtimme och det är tidigast då polisen kommer. Sedan skall personerna transporteras till sjukhus för blodprovstagning med ilfart.
Vilka vill berätta att dom tror att dom har blivit gasade om det blir ett löjets skimmer över sådana påståenden.
Åke

Sanningen är, att det för många år sedan utgick en "generalorder", att alla som i anmälan angav att de misstänkte att de blivit "gasade" skulle lämna blodprov.

Speciella rutiner för detta upprättades.

Inge i något enda fall fanns belägg för "gasning", varför projektet lades ner efter några år.
 

Zorrosson

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
17858
Medlemskap
2024
Sv: Nedsövda och rånade på rastplats!

Vi är försiktiga (fåniga kanske), och stannar bara på platser där det finns flera/många husbilar. Men det kanske inte eliminerar rånrisk, tänker jag, när jag läser att det var två bilar som drabbades.

Gas vet jag inte om jag tror på, kan för lite. Men när jag bodde i Litauen, sades det vara ett ganska vanligt tillvägagångssätt att spruta in gas i nyckelhålet och sedan bryta sig in. Vet inte om det var en skröna, men så sa man i alla fall.

Vi har för övrigt ett gasollarm som även varnar för annan gas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen