• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Monterat ALKO Airtop hjälpluftfjädring

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har monterat hjälpluftfjädring på vår helintegrerade Dethleffs Magic Edition från 2014.

Monteringen tog ca 8 timmar (alltså inte lika snabb som en del andra som klarat det på 2-3 timmar). Den längsta tiden tog det att pilla in luftslangarna vid handbromsspaken. Jag körde upp bilen, både fram och bak, på korta plankor så att bilen lyftes ca 9 cm. Sedan lyfte jag chassiet i bak med garagedomkraft för att få rätt monteringshöjd för luftbälgarna. Monteringen är relativt enkel och kräver inga specialverktyg.

Efter monteringen lyftes bilen 3 cm vid bakhjulen med ett tryck på 2,0 bar i luftbälgarna.

Har kört ca 30 mil efter monteringen med ett tryck på 1,8 bar. Att bedöma förändrade fjädringsegenskaper är inte helt lätt men jag upplever bilen som mindre stötig i bak. Har 5,5 bar i bakhjulen. Skall prova att sänka till 5,0 bar.

Men den absolut största skillnaden märks vid omkörningar. Tidigare kunde man känna att lufttrycket från omkörande bilar, lastbilar och bussar ville trycka bilen i sidled. Nu känns/händer ingenting. Bilen går spikrakt rakt fram utan minsta avvikelse i sidled.

Har inte hunnit testa bilen i stark sidvind.

Köpte hjälpluftfjädringen på ALKO för 636 euro.

Hälsar Kjell
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Monterat ALKO Airtop hjälpluftfjädring

Varför har du 5.5 bar i bakdäcken?
Om du kollar ditt max axeltryck och sedan kollar vad däckstillverkaren rekommenderar för denna last hamnar du troligen på mindre än 4 bar.
Någon som förstår varför hustillverkarna rekommenderar så överdrivna däckstryck ?
ERIKPER
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Monterat ALKO Airtop hjälpluftfjädring

Varför har du 5.5 bar i bakdäcken?
Om du kollar ditt max axeltryck och sedan kollar vad däckstillverkaren rekommenderar för denna last hamnar du troligen på mindre än 4 bar.
Någon som förstår varför hustillverkarna rekommenderar så överdrivna däckstryck ?
ERIKPER

Ja det finns mycket komfort o vinna mellan 5,5 o 3,5 kg i däcken. Blir stor skillnad.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Monterat ALKO Airtop hjälpluftfjädring

Kjell är du säker? Min Magic Edition -14 har ALKO chassi så det borde din med ha

Det hade jag också för mig och det var därför jag ställde frågan. Om det är ett ALKO chassi så kan monteringstiden stämma och då var det så billigt att jag också måste vet var den är köpt. Jag har fått priser som ligger kring 12-14.000:-:):)
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Monterat ALKO Airtop hjälpluftfjädring

Foto från mitt tyska FzBrief gällande vår Magic edition 2014. Kan inte tänka mig att de kört några med Fiatchassi och några med Alko.
 

Bilagor

  • 20160620_193417.jpg
    20160620_193417.jpg
    853,5 KB · Visningar: 23

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Monterat ALKO Airtop hjälpluftfjädring

Varför har du 5.5 bar i bakdäcken?
Om du kollar ditt max axeltryck och sedan kollar vad däckstillverkaren rekommenderar för denna last hamnar du troligen på mindre än 4 bar.
Någon som förstår varför hustillverkarna rekommenderar så överdrivna däckstryck ?
ERIKPER

Har bara följt Dethleffs anvisningar. Skall kolla Michelins rekommendation.

Hälsar Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Monterat ALKO Airtop hjälpluftfjädring

Det hade jag också för mig och det var därför jag ställde frågan. Om det är ett ALKO chassi så kan monteringstiden stämma och då var det så billigt att jag också måste vet var den är köpt. Jag har fått priser som ligger kring 12-14.000:-:):)

Köpte på ALKO i Kötz som ligger i södra Tyskland. Den är utan kompressor. Det högre priset du fått kanske är inklusive montering?

Hälsar Kjell
 
Senast ändrad:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Monterat ALKO Airtop hjälpluftfjädring

Köpte på ALKO i Isny som ligger i södra Tyskland. Den är utan kompressor. Det högre priset du fått kanske är inklusive montering?

Hälsar Kjell

Tack Kjell! Nej det priset är för en hjälpluftfjädring till ett ALKO chassi också utan kompressor och utan montage. Det var därför jag blev intresserad av ditt inlägg.
Just där du köpte fick jag pris förra sommaren på montage av ALKO stötdämpare bak och det skulle det kosta 16.500:- (om jag kommer ihåg rätt). Detta förmedlades av ALKO i Göteborg.
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Monterat ALKO Airtop hjälpluftfjädring

Tack Kjell! Nej det priset är för en hjälpluftfjädring till ett ALKO chassi också utan kompressor och utan montage. Det var därför jag blev intresserad av ditt inlägg.
Just där du köpte fick jag pris förra sommaren på montage av ALKO stötdämpare bak och det skulle det kosta 16.500:- (om jag kommer ihåg rätt). Detta förmedlades av ALKO i Göteborg.

Om det var ALKOs ALC du funderade på så tror jag det är ett bra val. Var nere på ALKO och provkörde 3 bilar med lite olika fjädringsalternativ och upplevde just ALC som det mest prisvärda.

Hälsar Kjell
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Monterat ALKO Airtop hjälpluftfjädring

Om det var ALKOs ALC du funderade på så tror jag det är ett bra val. Var nere på ALKO och provkörde 3 bilar med lite olika fjädringsalternativ och upplevde just ALC som det mest prisvärda.

Hälsar Kjell

Ja det var ALC som jag avsåg. I den monteringen ingick också att dom plockade ur en av stavarna i bakaxeln med bibehållen garanti. Vi hade bokat tid och allt men så blev det förhinder så vi kom inte ner till Tyskland så vi kunde genomföra bytet. Men skam den som ger sig.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Monterat ALKO Airtop hjälpluftfjädring

Var till Finland i April och fick bytt Frambensfjädringen till Goldshmith med MAD förstärkta spiralfjädrar + DRIVE-RITE Luftjädring, kompressor & manöverpanelen monterat i Instrumentpanelen + SV:s förstärkta stötdämpare.
Betalade 3100:- € = 28830:- SEK, Perttu "Ägaren och Montören" monterade allt på 8 timmar. Frågade honom hur länge han har gjort detta i sin arbetsliv = 39,5år
Han sa att fram på Helintergrerad Carthago I51 bör lufttrycket fram vara 3,5 och bak 3,75. Har haft tidigare efter däckfabrikanten 5,5 både fram och bak. Bilen går mycket mjukare och trevligare att köra efter denna operation.

PS! Bossing begärde 39800:- SEK

Ha en trevlig sommar allihop !
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Monterat ALKO Airtop hjälpluftfjädring

Michelin rekommenderar 5.5 bak på enkelaxlade bilar ,fram kör jag med 3.5.
Jag har också monterat Airtop,mjukare gång samt stabilare vid möte med lastbilar tex, har 1.5bar
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Monterat ALKO Airtop hjälpluftfjädring

Var till Finland i April och fick bytt Frambensfjädringen till Goldshmith med MAD förstärkta spiralfjädrar + DRIVE-RITE Luftjädring, kompressor & manöverpanelen monterat i Instrumentpanelen + SV:s förstärkta stötdämpare.
Betalade 3100:- € = 28830:- SEK, Perttu "Ägaren och Montören" monterade allt på 8 timmar. Frågade honom hur länge han har gjort detta i sin arbetsliv = 39,5år
Han sa att fram på Helintergrerad Carthago I51 bör lufttrycket fram vara 3,5 och bak 3,75. Har haft tidigare efter däckfabrikanten 5,5 både fram och bak. Bilen går mycket mjukare och trevligare att köra efter denna operation.

PS! Bossing begärde 39800:- SEK

Ha en trevlig sommar allihop !

Hej det skulle vara intressant att få närmare uppgifter om denna Perttu
Mvh Ulf Wikar från Finland
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Monterat ALKO Airtop hjälpluftfjädring

Michelin rekommenderar 5.5 bak på enkelaxlade bilar ,fram kör jag med 3.5.
Jag har också monterat Airtop,mjukare gång samt stabilare vid möte med lastbilar tex, har 1.5bar

Hur du frågat Michelin varför en husbil behöver högre lufttryck än en lastbil med samma axeltryck (däcksbelastning). Däcket kan ju knappast veta om det är monterat på husbil. Därför pumpar jag mina däck med tryck som är rekommenderat för det axeltryck jag har.
ERIKPER
 
Toppen