• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Självborrande skruv med vingar

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Självborrande skruv med vingar

Vingarna är väl det som gör att skruven får ytterligare borrfunktion?
Typ montageskruv
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Självborrande skruv med vingar

Hmm, jag trodde vingarna var att göra hålet större i trädelen. Sedan när man går genom stålbalken skall vingarna flyga av och skruven spänner regeln bättre mot stålbalken än om det skulle vara en vanlig trallskruv. Det här handlar om alltså special skruvar för byggindustrin eller montage killar.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Självborrande skruv med vingar

Hmm, jag trodde vingarna var att göra hålet större i trädelen. Sedan när man går genom stålbalken skall vingarna flyga av och skruven spänner regeln bättre mot stålbalken än om det skulle vara en vanlig trallskruv. Det här handlar om alltså special skruvar för byggindustrin eller montage killar.
Det var säkert en helt riktig och logisk förklaring :)
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Självborrande skruv med vingar

Ett litet tillägg eftersom många bygger plåtisar själva och jag tror att frågan med vingskruvar har med det att göra.
Vingskruvar - så vitt jag vet - används i moderna konstruktioner där träregler skall fästas i stålramar/balkar. Dessa balkar kan förvisso vara tunna typ plåt, men de är ändå av stål. Plåten i en plåtis/skåpbil är av betydligt mjukare kvalitet, den skall ju vara krockdämpande och formbar vid pressning.
Därför tror jag att vingarna kanske inte flyger av om man försöker använda dessa vingskruvar i en plåtisbygge. Tanken är ju lockande, men jag skulle testa ordentligt innan en fullskale bygge.....
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Självborrande skruv med vingar

Jag hittade 85mm på Beijer. Det finns korta på Biltema och dessa borde fungera även i en plåtis då jag provade dem brast i alla fall vingarna i 0,7 mm ventilationskanal.
 
Toppen