• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

IgoPrimo fungerar ej

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Skulle använda min primo i ipaden men får den inte att fungera. Jag har inte använt den på 7-8mån kanske någon uppdatering som måste göras någon som vet?
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: IgoPrimo fungerar ej

Prova att uppdatera licensen och se om du får uppdatering till kartorna då.
Jag fick ta bort de befintliga och när jag laddade ner dem igen fungreade det.
De har kommit med en ny app, men den gamla fungerar fortfarande.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: IgoPrimo fungerar ej

Kapar tråden
Jag har gamla IGOPrimo. Kartor och licenser uppdaterade sept 2016. Är i Portugal. Navigering fungerr men jag kan inte söka. Trots wifi uppkoppling hittas bara mina lagrade POI. Kategorierna för t ex mackar, parkering i närheten eller längs vägen fungerar inte. Jag kan dock söka efter t ex något jag vet namnet på. Tidigare har jag jut ex kunnat få upp en lista på mackar längs vägen. Någon ide om vad göra. Vill ogärna radera och återinstallera eftersom jag då tappar alla egna POI. Vet inte om gamla igoprimo kan återinstalleras om jag raderar.
Någon som vet ?
ERIKPER
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: IgoPrimo fungerar ej

Gamla iGO kan visserligen återinstalleras under fliken Köpt i App Store men dina favoriter försvinner.

Av någon anledning har gamla iGO färskare kartor än den nya men den nya versionen är annars ett strå vassare där man kan ladda ned kartor landsvis och är en aning enklare i sina menyer. Det är denna versionen som fortsättningsvis kommer att underhållas såvida inte någon stor biltillverkare köper upp den för ett antal miljarder $ som skett i andra fall.

Vi kan kanske hoppas på nya kartor från HERE nu när kvartal 3 2016 är till ända.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: IgoPrimo fungerar ej

Tack för Svaret.
Om jag raderar och installerar om vet jag att jag tappar all lagrad data och jag är inte säker på att jag återfår sökfunktionen som nu har försvunnit. Det är sådant som gör att jag är like lack på IGO. Med min gamla Garmin, som naturligtvis saknar vissa av IGOs finesser, har jag aldrig haft liknande problem, men med IGO har jag under de år jag haft den fått göra om installationen flera gånger.
ERIKPER
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: IgoPrimo fungerar ej

Lade in den nya på en androidplatta men lät den gamla vara kvar, tyckte bättre om den gamla även om några finesser saknas.
Det var tur att jag hade kvar den gamla eftersom den nya krachade så då raderade jag den nya och så får det vara.
Har ju en garmin stabil säker fungerar alltid, körde bägge samtidigt och när jag skulle till andra sidan på ort så skulle jag ligga kvar på riksvägen men garmin ville leda in mej i centrum en krånglig omväg.
Men Igo hade som vanligt rätt så man har ett visst pris för stabilitet och säkerhet, så vid längre resor i lite okända områden tänker jag bara ha garmin som reservbackupp om något händer med igo.
Under värsta sommarhettan blir mobilen väldigt varm när jag kör igo i den skärmen drar mycket.
Jag har altså dubbel backup med mobilen både hängslen och livrem, skulle inte våga åka utomlands utan en extra navigator.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: IgoPrimo fungerar ej

Lade in den nya på en androidplatta men lät den gamla vara kvar, tyckte bättre om den gamla även om några finesser saknas.
Det var tur att jag hade kvar den gamla eftersom den nya krachade så då raderade jag den nya och så får det vara.
Har ju en garmin stabil säker fungerar alltid, körde bägge samtidigt och när jag skulle till andra sidan på ort så skulle jag ligga kvar på riksvägen men garmin ville leda in mej i centrum en krånglig omväg.
Men Igo hade som vanligt rätt så man har ett visst pris för stabilitet och säkerhet, så vid längre resor i lite okända områden tänker jag bara ha garmin som reservbackupp om något händer med igo.
Under värsta sommarhettan blir mobilen väldigt varm när jag kör igo i den skärmen drar mycket.
Jag har altså dubbel backup med mobilen både hängslen och livrem, skulle inte våga åka utomlands utan en extra navigator.

bengtic
Jag har också Garmin i reserv. Med din gamla IGO, kan du söka längs vägen eller där du är efter t ex mackar utan uppkoppling ? Jag kunde det innan, men inte nu.
ERIKPER
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: IgoPrimo fungerar ej

Jag kan söka på t.ex bensinstationer eller hbk ställplatser och få upp en lista sen kan man klicka på den man vill till.
Men det är en äldre version jag använder.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: IgoPrimo fungerar ej

Jag kan söka på t.ex bensinstationer eller hbk ställplatser och få upp en lista sen kan man klicka på den man vill till.
Men det är en äldre version jag använder.

Jag har den äldre varianten, och denna finess har fungerat tidigare, men inte nu. Jag vill inte tappa lagrade POIs, som jag gör om jag raderar och återinstallerar. J-t trött på IGO nu.
ERIKPER
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: IgoPrimo fungerar ej

Min gamla IGO med uppdaterade kartor fungerar fortfarande oklanderligt, tack och lov.
Birgitta
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: IgoPrimo fungerar ej

Jag har också båda versionerna eftersom enbart den gamla hittills funkar med POIViewer och Stellplatz Radar + (Mobil Life +). Litar på uppdatering inför nästa säsong.

Har man vant sig vid iGO finns inget annat alternativ!
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: IgoPrimo fungerar ej

Körde från Langres till Avignon i går, motorväg från Dijon sud.

Igo primo varnade för ett flertal olyckor och lade på fördröjning med en timme samt föreslog alternativ resväg. Sygic och Copilot hade markeringar för samma hinder men inga tidstillägg. Jag struntade i Igos alternativa resväg utan fortsatte motorvägen, det var 3 min kö i Lyon, samt ett par vägarbeten som ej hindrade trafikflödet. Är det någon annan som upplevt att Igo överdriver.
By the way, D974 mellan Langres och Dijon är begränsad till 3,5t pga vägbygge, en liten slingrig smal väg är byggd förbi arbetet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: IgoPrimo fungerar ej

Jag har också märkt att iGO i vissa fall överdriver tidstillägg för trafikstörningar och förstått att det kan bero på i förväg bestämda vägarbeten som blivit färdiga i förtid.

När Vägverket tex lägger in ett schema för vägrensklippning lägger de in flera mil som skall avverkas under veckor och då blir tidsåtgången kraftigt överdriven. I själva verket kan det röra sig om en maskin med fördröjning på en halvminut vid ringa trafik. Även vid trafikolyckor lägger man in schablontillägg med tid som naturligtvis beror på trafikens intensitet.

Som tur är går det att lägga in att iGO inte beräknar omvägar när fördröjningen understiger det antal minuter man bestämmer själv.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: IgoPrimo fungerar ej

Problemet är att man inte vet när varningen är falsk. För något år sedan nonchalerade jag navigatorns varningar på motorvägen mellan Salzburg och Munchen, resultat 4 timmar i kö pga olycka. spräcker den bästa planering....
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: IgoPrimo fungerar ej

Varningen behöver inte vara falsk men trafikintensiteten har en stor betydelse.
De flesta av oss vet hur snabbt en Stau på Autobahn förvärras.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: IgoPrimo fungerar ej

Körde i dag Narbonne till Cambrils, Copilot varnade för stopp i trafiken med tidstillägg på 40 minuter utanför Barcelona, och ville skicka mig på en annan väg. Igo Primo hade ingen varning eller fördröjning. Beslutade att strunta i Copilots varning och fortsatte motorvägen, med följd att vi stod i kö kanske 40 minuter. Någon lastbil hade vält och spridit fruktlådor över vägen.
Lite av en chansning det här med active traffic.
 
Toppen