• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddning IPad via 12v och 230v

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    50,1 KB · Visningar: 728

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Laddning IPad via 12v och 230v

Verkar som vissa icke orginal kablar inte ställer om till högeffektladdning. Apple har någon kodning i kabel/laddare som ska sköta detta. Prova först med orginalkabel och se om laddningen ökar. En del noname tillbehör har för tunna trådar vilket ger spänningsfall och hindrar plattan att ge full laddning.
Med vänlig hälsning, Conny J
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Laddning IPad via 12v och 230v

Okej, visste jag inte
Men det är samma kabel mellan USB till ligtning som används i båda fallen...
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Laddning IPad via 12v och 230v

Om inte paddan "känner igen" laddaren så laddar den inte fullt för att skydda batteriet.
Som Conny J skrev så måste paddan få en signal från laddaren för att ladda fullt.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Laddning IPad via 12v och 230v

Är det inte så att laddaren har två uttag med vardera 1A?? tycker det ser ut så.
Min padda kräver ett uttag med 2A för att ladda fullt. Har köpt på ClasO och det funkar. Kör navigator på den och laddar under färd.

Birgitta
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Laddning IPad via 12v och 230v

Om det gäller laddaren på bilden så står det 3,1A på laddaren. Jag förmodar att det är sammanslagen effekt på de båda uttagen. Det är ju vanligt att dessa har ca 1A på ena och ca 2 A på det andra uttaget. Konstigt bara att det inte står vilket som är vilket om det är så.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Laddning IPad via 12v och 230v

Om du bara laddar en enhet så borde den funka.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Laddning IPad via 12v och 230v

Det tycker jag med...men men han får väl lägga från sig ipaden ett par timmar...men det är inte lätt
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Laddning IPad via 12v och 230v

Jag hade samma problem (3,1A = 2,1A + 1A) som tyvärr inte räcker till paddan!

Köpte singel USB laddare 2,4A hos Kjell & Co samt dämpade lite belysning på paddan. Laddar som bara den, även mitt under IGO_navigering eller filmvisning! Tryck laddaren ordentligt in i cigg-uttaget, då funkar det garanterat.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Laddning IPad via 12v och 230v

Problemet ligger i at iPad krever rett spenning på de to dataledningene i usb kabelen for å lade max. Har ikke laderen dette så hjelper ingen triks. Apple har ikke dokumentert hvilke spenninger, mange produsenter har kopiert de målte spenningene fra orginale ladere med godt resultat.

Andre produsenter av smarttelefoner og platter benytter usb power spec for sine laddere - denne og Apple er ikke kompatible, en Samsung eller Microsoft lader ikke for fullt fra en Apple iPad lader!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Laddning IPad via 12v och 230v

Jag har aldrig upplevt problem med vare sig kina- eller originalprylar hemma eller i bilen så länge jag laddar med minst 2A.

Att ladda med 1A under navigering med upplyst skärm är dock inte att rekommendera.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Laddning IPad via 12v och 230v

Jag har läst Knuts förklaring flera gånger, men aldrig råkat ut för det problemet. Jag har nog haft tur när jag har köpt laddare :)
Ta kontakt med försäljningsstället och skicka tillbaka laddaren. Säg att du har en iPad och fråga om de har någon som funkar till den.
 
Toppen