• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

fast gasoltank

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: fast gasoltank

Fyllde upp mina nyinstallerade lpg tankar förra veckan.

Kostade 8:71kr litern vilket motsvara 17:42 kr kg

Preem i västra Frölunda, Gbg.

Billigaste stället att fylla gasolflaskor ( som jag vet alltså)är Gasoldirekt, Skepplanda. De tar 25kr kg vid fyllning av Egan flaskor.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: fast gasoltank

Vår installation gjordes i Skepplanda, mycket trevlig personal, men vi fyller vår gasoltank (flaska) med LPG hos Preem mack (Radiomotet) pga närhet till hemmet. Vi är mycket nöjda med vår "gasoltank" som vi har fyllt från Nord-Norge till sydligaste Algarve-Portugal utan problem (endast 2 adaptrar behövdes).
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: fast gasoltank

Nu blir jag förvirrad över dina pris jämförelser???
Du kan väl inte jämföra priser i Sverige Kontra Tyskland.
Sist vi bytte gasol i Spanien betalade vi 11,20 Euro levererad till husbilen.
(Spansk flaska) 13 kg
Vad din installation kostade vet inte jag men du måste väl jämföra priserna
I ett land inte blanda som du vill.Om du åker norr om Sundsvall var tankar du då?
HaDe Hasse

Ojdå!
Jag har inte gjort anspråk på några prisjämförelser. Det var bara några exempel på våra upplevelser.

Trådskaparen undrade ju "undrar om ni med fast gasoltank är nöjda. Hittar ni lätt ställen att fylla mm.?".

Svaret från oss är att vi är mer än nöjda. Vi tycker det är enklare, lättare och mycket billigare än tidigare.

Norr om Sundsvall kan vara intressant men trådskaparen bor i Göteborg och där tankar vi på Preem i Västra Frölunda. Fler tankställen framgår av MyLpg etc.

Fast nu är vi i Grekland och här kan man klara sig med en liten Primusburk:)
Hälsar Björn o Lena
 

snilss12

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
KNISLINGE
HBK-Nr
5145
Medlemskap
2024
Sv: fast gasoltank

Jag funderar på att installera fast gasoltank i vår Adria Twin. Men vi vinter förvarar bilen på ett ställe och då får inte flaskorna vara kvar i den. Hur gör man då? Fler som har samma problem?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: fast gasoltank

Jag funderar på att installera fast gasoltank i vår Adria Twin. Men vi vinter förvarar bilen på ett ställe och då får inte flaskorna vara kvar i den. Hur gör man då? Fler som har samma problem?

Inga större problem. Dom är lätta och ta bort. Det är bara ett annat spännband.
 

snilss12

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
KNISLINGE
HBK-Nr
5145
Medlemskap
2024
Sv: fast gasoltank

OK, vad bra. Funderar på en flaska och bibehålla en vanlig (PK10). Men LPG har väl betydligt lägre energiinnehåll och motsvarar kanske en 5 kg vanlig, eller. Funderar på om en 14 kg får plats. Dessutom om det går att få till en yttre påfyllning i en plåtis. Vänster bak genom plåten.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: fast gasoltank

Vi har en PA11 som tub nr 2, kallad reserven. Ettan är en 14kg flaska, utan krage, från Alugas, funkar perfekt för oss. Vi fyller direkt på flaskan och har bara haft lite tjorv i Holland. Alla andra länder har vi klarat utan utvändig anslutning.

LPG skall vara exakt samma gas som vanlig Gasol. Dina funderingar på 5kg kan komma ifrån att 10 kg Gasol motsvaras av ca 20 liter. Priset är också per liter. Vår tomma tub tar ca 25 liter som mest, ca 12,5 kg. Resten av utrymmet upp till 14kg stoppas av överfyllningsskyddet, per automatik. Hälsar Björn
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: fast gasoltank

Björn o Lena vari bestod problemet i Holland?
Finns det några av er som endast har direktfyllning på flaskan som har blivit nekade eller fått problem pga. av detta?
är det inte så att man tankar själv på dom flesta ställen.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: fast gasoltank

Björn o Lena vari bestod problemet i Holland?
Finns det några av er som endast har direktfyllning på flaskan som har blivit nekade eller fått problem pga. av detta?
är det inte så att man tankar själv på dom flesta ställen.

Jo, i Holland försökte vi tanka flera gånger. När personalen såg att vi öppnade dörren till gasolflaskorna så vägrade dom slå på pumpen inifrån kassan. Till slut lärde vi oss att ställa bilen så att den dolde hur vi fyllde, då funkade det.

I Februari gick det dock mycket bra i Danmark, Tyskland, Belgien, Frankrike, England o Wales.

Är övertygad av att detta beror på "svartfyllare". Det förekommer att folk fyller på flaskor utan överfyllnadsskydd. Det behövs ju bara en adapter och en badrumsvåg... Här i Grekland hör jag ofta att någon pyser ut "det sista" och fyller på 20 liter på en P11... När personalen ser det så blir dom galna, de flesta känner igen de godkända flaskorna.

Så minst problem får man säkert md en yttre anslutningsstos, hälsar Björn
 

Johan Öhman

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Sigtuna
Sv: fast gasoltank

Hej!

Varför kan man inte ha vanliga flaskor, alu, stål eller komposit fast installerade med utvändig påfyllning?
Verkar ju knas att behöva köpa nya speciella flaskor när de man redan har är godkända för gasol.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: fast gasoltank

Hej!

Varför kan man inte ha vanliga flaskor, alu, stål eller komposit fast installerade med utvändig påfyllning?
Verkar ju knas att behöva köpa nya speciella flaskor när de man redan har är godkända för gasol.

Vanliga flaskor som du nämner fyller man aldrig själv, man byter dom mot fulla. LPG flaskor som man fyller själv har en mekanism som stänger av fyllningen när det är nära fullt. Tack o lov säger Björn
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: fast gasoltank

Vi har plåtis, 2 fasta flaskor, fyllning utifrån, olika adaptera för olika länder!
En flaska räcket 27-29 dagar till kök och kyl.
Gasolfyllarna i Enköping tar bara 9.50:-/litern!
Flaskor och montering finns söderut hos Alugas Sverige
Vi är helnöjda!
Tyvärr kommer bilden upp och ned - vanligt för mig på HBK:s sida?
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 57

Johan Öhman

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Sigtuna
Sv: fast gasoltank

Vanliga flaskor som du nämner fyller man aldrig själv, man byter dom mot fulla. LPG flaskor som man fyller själv har en mekanism som stänger av fyllningen när det är nära fullt. Tack o lov säger Björn

Tänte att det borde kunna gå att montera överfyllnadsskydd mm på de vanliga, är väl bara anslutningen som skiljer eller sitter det mer mekanik direkt i flaskorna?
 

Johan Öhman

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Sigtuna
Sv: fast gasoltank

Jo det skiljer mycket eftersom tankflaskor har en flottör som stänger vid 80% fyllnadsgrad.
Vanliga flaskor måste man väga och räkna av taravikten för att få max 80% fyllnad.

Aha, tack då förstår jag problemet, ska ta ner min husbil till Portugal och behöver göra något med systemet, antingen fast flaska eller byta ut kopplingarna och flaskorna till något som är gångbart här nere...

Var är bäst att montera in fast flaska, Sverige, Tyskland eller någon annanstans på vägen ner?

Mvh Johan
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: fast gasoltank

Ska du till Algarve så går det att fylla Svenska gasolflaskor där. Bla här:

Gasol i SVENSKA flaskor i Boliqueime, mellan Albufeira och Vilamoura/Faro. Väg 125, Liten bilfirma GDL med pump på gården

GPS 37 07 41N 08 09 33W
 
Toppen