• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigation och koordinater

F

F.d. 52943

Guest
Jag har HBKs ställplatslista i Locus med offlinekartor, och koppling till Sygic. Det brukar fungera glimrande.
Idag skickade hon (Sygic) dock ut oss på en wild ghostcase över gotländska landsbygden på jakt efter ställplatsen vid Ljugarns Golfklubb.
Eftersom jag har allt i plattan offline så behöver vi inget nät - de e bar å åk!
Till saken hör att vi har bredband via tre olika kanaler att tillgå, men varför kolla i onödan. Efter ett virrande bland gårdar på landsbygden, där Sygic bestämt hävdade att ställplatsen låg mitt ute på en vidsträckt åker utan vägar tvangs hustrun till en desperat sista utväg - att ta fram motormännens vägatlas. Med hjälp av den insåg vi var golfbanan låg och tog oss slutligen fram till målet.
När jag sedan skulle lägga in en koordinaträttelse till webbarna upptäcker jag att det redan gjorts av Leif Torså och införts i onlineversionen för några dagar sedan (laddade ner ställplatsfilen för någon månads sen).
Detta är andra gången denna resa vi lockats på villovägar pga av felaktiga koordinater. Förra gången hamnade vi på en skogsväg och stoppades av en lågt hängande kabel - fick backa ut.

Nu har jag bestämt mig för att alltid kolla positionen online genom att klicka på koordinatlänken i listan.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Navigation och koordinater

Jo, är koordinaterna lite galet positionerade så kan det bli konstigt i praktiken.
Men Roland, både du och Leif (med många fler) får högsta möjliga betyg eftersom ni ställer upp och skickar in fräscha uppgifter när ni hittar något som är galet, det hjälper oss andra att slippa göra samma bomkörning och kvalitén på vår lista med husbilsplatser höjs ett snäpp för varje rättat fel. :)

mvh jocke
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Navigation och koordinater

Lite vid sidanom.
Kollar ni inte på när "braggdmännen" får stryk av Italien!
Ursäkta!!
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Navigation och koordinater

Det finns faktiskt folk som har andra intressen här i livet än att titta på när 22 personer jagar en och samma boll.
Själv föredrar jag golf om jag ska titta på när andra utövar sport.
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: Navigation och koordinater

Vi var ju också ute bland åkrarna och letade efter golfklubben (vi spelar dock inte golf) men när vi kom ut på vägen mellan Visby och Ljugarn var det ju väl skyltat. I efterhand kunde jag konstatera att vägbeskrivningen var helt korrekt.
Ställplatsen är mycket bra och den enda vi hittade på Gotland med gråvattentömning. Jag glömde att rapportera att det lilla huset på ställplatsen även innehåller fräsch toalett och dusch. Den som har byggt denna ställplats vet verkligen vilka behov husbilisterna har.

Leif och Carin
 
F

F.d. 55317

Guest
Sv: Navigation och koordinater

När man tittar i campingkatalogen,och skall slå in koordinater så blir det inte bra o riktigt.Ex Töre camping N65 54 06 E 22 39 30. GPS:vill ha 3 siffror på sista i både N o E. Har en Norsk campingkatalog. Där är det 3 siffror på sista.Kommeralltid perfekt till rätt plats. Varför är det inte lika bra i Sverige? Nån som vet. Lasse
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.582
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Navigation och koordinater

......... GPS:vill ha 3 siffror på sista i både N o E. ............

Det beror på olika sätt att ange positionen! :)

HBK, sjöfarten och många andra anger grader, minuter och sekunder = GG MM SS (Obs! inga skiljetecken)

Andra anger Grader minuter.tusendels minuter = GG MM.mmm
finns även Grader och tusendels grader = GG.ggggggg
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Navigation och koordinater

Oavsett vilket format du väljer eller din app kräver så kan du alltid lägga till en nolla i slutet, du är ändå inom metern så det borde räcka för att hitta rätt mål.
 
Toppen