• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elen stänger av i bodelen efter ca.2minuter

F

F.d. 53649

Guest
Hej alla goa!
Ett problem jag fått på min Elnagh Marlin -98, är att elen stänger av efter ca. 2 minuter. Det går sedan att sätta på den igen direkt, men den håller åter igen bara ca. 2 minuter
Någon som varit med om detta tidigare? :swoon:
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Sv: Elen stänger av i bodelen efter ca.2minuter

Ett första tips.
På min EBL finns en säkerhet som slår från strömmen om spänningen
sjunker till 10,5 - 11 volt. Detta för att inte batteriet skall djupurladdas
och förstöras. Kolla om du har spänning så det räcker.
 
F

F.d. 53649

Guest
Sv: Elen stänger av i bodelen efter ca.2minuter

kollar jag spänningen direkt på batteriet när det är påkopplad?
Vad bör spänningen ligga på (har ett 100amp i bo delen)?
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Elen stänger av i bodelen efter ca.2minuter

Ett laddat batteri håller över 12V även om du har lampor på. Om Allt är avstängt så måste spänningen vara 12,2 Volt annars är batteriet totalt slut eller felaktigt. Batteriet har troligen ingen laddning. Om du startar bilen ska den inte slå från. Sker det ändå tyder det på att någon säkring eller kabelfel. Likaledes om den står på yttre spänning och strömmen bryts. Kolla i så fall att näthandeln till laddaren sitter i. Eller säkringarna vid 230V intaget.
 
F

F.d. 53649

Guest
Sv: Elen stänger av i bodelen efter ca.2minuter

Problemet gäller bo delen. Har kollat batteriet, inget fel där, kopplar jag till 230 fungerar allt som det ska, men kör jag på batteriet och det indikerar fullt, och jag slår till något i bo delen så kopplar strömmen från innom 2 minuter. Det kvittar vad jag slår på, lampor, vatten, fläkten till värmaren så dör allt. Funderar på om det kan vara min styrbox el/ laddare det är fel på?
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Elen stänger av i bodelen efter ca.2minuter

Mät spänningen direkt på batteriet med full belastning, är den runt 12 volt eller lägre så stänger nog elblocket av p.g.a. låg spänning, är spänningen på batteriet högre så är nog problemet i elblocket.

Är spänningen på batteriet låg så är troligtvis batteriet dåligt och behöver bytas, men kolla även spänningen på batteriet med 230 inkopplat, är spänningen låg även då så har laddaren gett upp eller så funkar inte elblocket som det skall.

Batterier i husbilar får oftast mer stryk än i vanliga fordon som går året runt.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53649

Guest
Sv: Elen stänger av i bodelen efter ca.2minuter

Hej alla, tack för svar!
Problemet har löst sig, Jag kopplade ur batteriet och bytte ut pol kontakterna med nya med snabbkopplingar, satte tillbaks batteriet och allt fungerade som det skulle. Pratade med grabben som sade att det kunde varit nån typ av kortslutning som gjort att automatsäkringen inne i styrboxen hängt sig, och att då jag kopplade ut batteriet nollställdes denna.
:spinny:
 
Toppen