• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lite om partikelfilter i nyare HB...

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

När man har sådana problem som bigspender redovisar, är det högst sannolikt något annat fel i grunden.

Det måste finnas en grundorsak till at DPF korkar igen.
Dålig/otät spridare, effektbox, kärvande EGR ventil. osv.

Att rensa DPF på innehåll lindrar bara symtomen och kan leda till totalt motorhaveri i fallet med otät spridare.
(se tråden om Fordmotorer i detta forum)
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

När man har sådana problem som bigspender redovisar, är det högst sannolikt något annat fel i grunden.

Det måste finnas en grundorsak till at PDF korkar igen.
Dålig/otät spridare, effektbox, kärvande EGR ventil. osv.

Att rensa DPF på innehåll lindrar bara symtomen och kan leda till totalt motorhaveri i fallet med otät spridare.
(se tråden om Fordmotorer i detta forum)

Exakt, röktätheten som de kollar vid besiktningen skvallar en hel del om motorns kondition, på vår äldre hb så får den vara1,0, hade 0,3 vid bes. förra månaden, men jag kan få till svartrök vid gaspådrag på låga motorvarv innan automaten hunnit växla ner.

Jag tror inte ett plundrat partikelfilter klarar bes. ifall inte motorn i övrigt är i toppskick, skulle inte rek. det som första åtgärd.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

...............
Jag tror inte ett plundrat partikelfilter klarar bes. ifall inte motorn i övrigt är i toppskick, skulle inte rek. det som första åtgärd.

Nja, idag kontrollerar man ju inte rökgastätheten som man gjorde förr med en anordning med ett filter som man kopplade till avgasröret. Sedan kollade man hur mycket sot sot som fastnat i filtret vid körning med max belastning på motorn.
Nu mäter man något "K-värde" när man varvar upp motorn.
Jag frågade vad man mätte och vad K-värde stod för, bilprovarna hade ingen susning. De visste bara hur stort värdet fick vara.
:confused:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Nja, idag kontrollerar man ju inte rökgastätheten som man gjorde förr med en anordning med ett filter som man kopplade till avgasröret. Sedan kollade man hur mycket sot sot som fastnat i filtret vid körning med max belastning på motorn.
Nu mäter man något "K-värde" när man varvar upp motorn.
Jag frågade vad man mätte och vad K-värde stod för, bilprovarna hade ingen susning. De visste bara hur stort värdet fick vara.
:confused:

Lit skrämmende kan man tycka när man inte vet vad man håller på med och inte kan svara på en fråga från en kund:confused:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Man mäter röktätheten (på äldre dieslar iallafall) desto mer oförbrända partiklar (svartrök) desto högre värde.

På mina 2 pb dieslar med partikelfilter får jag bara larm på min Cheva Aveo med Fiatdiesel, dock går den oftast i stadstrafik med korta körintervaller.
Så fort jag kommer ut på landsväg med den så kör en generering igång av partikelfiltret 9 gånger av 10. Fått larm 2ggr, då är det bara ut ur stan och blåsa ur den i en kvart, sen slocknar varningslampan.

Min andra Chrysler 300C med Merca 3L diesel, (hårt tunad i Tyskland) har jag aldrig märkt av nån generering på, ingen av bilarna släpper ut nån svartrök.

På fordon med partikelfilter läser man bara av ev. felkoder i bl.a. reningssystemet vid bes.

Dock minns jag att kompisens förra HB 2012 med 3L Fiat svartrök hela tiden vid gaspådrag, trots partikelfilter, och utan att larma, kanske den var plundrad :confused:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Min bil är en VW caddy 1.6 tdi (102hk) 2012 och har rullat nästan 18000mil. Jag köpte den 2 år sedan med 14000mil på mätaren och den hade gått som vaktbil mellan Västerås och Stockholm. Den kändes och känns som en ny bil. Motorn är bra servad och alla spridare etc är i gott skick. Ursaken är möjligen många korta turer till stan (ca 1,5 mil) och lågvarvig körstil. Jag hade en likadan bil innan, fast den var av 2005 modell utan partikelfilter, så jag var inte beredd på problemen. En annan möjlig orsak till PDF problemen är en överfyllning av motorolja vid senaste servicen. Ungefär en liter för mycket olja.
Uppgifter som jag fått om " åtgärden" är att bilen andas bättre då avgaserna inte bromsas av PDF. Besiktningen märker inte detta i sina mätningar, det har flera provat och alla har blivit godkända. Detta är visserligen en partsutsaga, men ändå. Den förra Caddyn jag hade (1.9TDI) hade gått ca 30.000mil och hade problem med avgasvärderna vid varje besiktning. De låg precis på övregränssen. Med special bränsle klarade man sig utan anmärkning (10% bensin + 90 diesel). Motorerna ökar ju alltid utsläppen när de slits och jag tror att dessa nya utsläppsvärden är så lågt ställda att exempelvis halvvägs slitna motorer klarar inte värden längre, alltså till skroten. Knappt någon mening att mata bilen med nya PDF för tiotusentalskronor som sedan blir täppt om någon år.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

På min Chevrolet Orlando V6 automat -11 tänds en filterlampa och då ska man köra med drygt 3000 varv tills lampan slocknar vilket tar ca 10-15 min. kör ca 700 mil/år och mest i stan. Lampan tänds ca 2 ggr/år. Blir en tur ut på motorvägen då. Inte så långt till den i Örebro. Måste läsa hur det är på HB:n med Merca-chassie 2012 med 190hk och automat. Är det någon som vet hur det fungerar där?

Hej! Har du hittat något om Mercedes? Jag har letat i instruktionsboken men inte hittat något.
Trevlig midsommar.

Hälsningar Sanddammaren
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.720
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Är det någon som vet vad som gäller Fordar ? Med partikelfiltret alltså
chassiet Byggt 2009 Hobbyn byggd 2010
Motorn är bytt i Tyskland på garantin (det berömda spridarfenomenet) hos ford
Programvaran uppdaterad hos Ford här i Östersund

Roffe
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Många firmor i kan koda bort pdf och egr .Bara att googla ,nackdelen är att vissa bilar inte går att återställa .
Det går att ful-lura systemet .Difftryckgivaren måste luras och dom flesta bilar måste signalen från denna vara variabel beroende av belastning ,gaspådrag osv.
Det går inte och bara sätta inne tex ett motstånd på kabeln då triggas en felkod efter ett tag.
Man öppnar pdf och tömmer eller slår ett spett igenom.
Sen kopplar man den ena slangen från difftryckgivaren till innsuget innan turbon
Då får man ett difftryck .
Och det funkar .Nackdelen är att bilen fortsätter att regenerera ,den funktion finns kvar endå (volvo ca 150 mil)
Men förvänta er inte stor skillnad på draget i bilen.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Har nu tömt Caddys PDF och skulle åkt till han som programmerar om styrdonet men middsommarn kom i mellan. Var en sväng i Stockholm med bilen och den har rullat ca 200 mil efter åtgärden. En gång har motorlampan tänts och felkoden var att trycket i PDF är under gränsvärden. Ingen limpmode och koden gick bra att radera. Efter samtalen med programmeraren så var beskedet att kör bara på, om det blir för frekvent då programmerar vi styrdonet. Men radera felkoderna före besiktning. Bilen går som ett skott. Nåja, något piggare är den allt och bränslesnålare. Kör nu ledigt 120 mil på en 60 liters tank....
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Prova då och dra en slangen från difftryckgivaren till tex undersidan av luftfiltret .
Jag minns inte vilken 50 % att det blir rätt direkt dessutom helt gratis:)
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Jag läste om det tipset tidigare också, tror det var på Citroenakuten, och iden är inte dum alls. Poängen är att skapa en tryckskillnad som varierar med belastning och varvet, men ändå inte överstiger gränsvärdet. Jag har ju inte hittils gjort någon åverkan på mjukvaran och skulle helst låta bli det.

Men nu är det sommar och för min del blir det mycket att göra, allt eftersom vädret tillåter. Sedan skall man också ut med husbilen mellan skurarna så Caddyn får vänta mot senhösten, den fungerar ju bra nu. Roligt att någon fattar att man skall hålla utgifterna i schack. Från den vinkeln ser det bra ut hittils. Istället för att sprätta i väg 25 laxar, så verkar det som att 3 tusen räcker också. Skulle det visa att SBP har en annan åsikt, så kan jag alltid köpa en pirat PDF för 400€ och ändå klara mig betydligt mindre än VW debiterar. På sikt har jag ju en projekt "primitivo", en bil som är skattefri och utan elektronik, men den blir inte klar länge än.....

Ang. den här tråden, så tror jag att jag är lite för tidigt ute med den. Problemet är inte aktuellt än för de flesta då de kör så lite. Många har också garanti och motorförsäkring i sina nya bilar. Men tids nog blir det aktuellt. Försäkringsbolagen betraktar snart PDF som en "normal" service åtgärd och inte som ett färsäkringsfall. Likaså så bilfabrikanterna. Ingen vill ha en nota på 20 - 40 tusen på knäet..Tror jag... När knällen blir vanligare om femår eller så, så skall jag kommentera somliga: " Man måste vara miljömedveten och hålla bilen i lagstadgad skick, bara att boka tid hos verkstan och lägga ut dom slantarna".....;)
 

Lariva2

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Sala.
HBK-Nr
10348
Medlemskap
2024
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Jag har besiktat vår 2011 Fiat ducato med maxi chassi och 3.0 motorn den 9/9 2016 i västerås (sv bilprovning) och fått K-värde 1,0 där det skall vara max 0,5. Körde därefter med mycket höga varv i flera mil och gjorde om testet, och fick då 0,8.
Detta tycks vara ett återkommade problem, eftersom jag kollade de senaste besiktningarna, och det har varit höga K värden varje år, som den besiktigats, med åtgärd från verkstad som följd.
Senast med luftmassefilterbyte med 0,3 som K-värde vid efterkontrollen.
Skall nu lämna in den på Björkmans i västerås som servat bilen sen den var ny 2011.
Man tycker ju att Fiat centralt borde ha någon uppdatering av inställningarna av dessa motorer, men min Fiat verkstad säger att det inte finns någon.
Jag köpte bilen nu i våras för att kunna åka in i tyskland miljözoner. http://www.husbilsklubben.se/forums...sbilsklubben.se/forums/images/icons/icon8.gif
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Lariva2, har din Fiat 2011 verkligen partikelfilter, detta kom först 2012 enligt lagkrav iom att euro5 infördes!
Tidigare Fiathusbilar kunde enligt särskild extra beställning erhållas med partikelfilter till en extrakostnad på ca 10.000:-.

Har själv en 3-lit Fiat 2012, med aut 5 ton alltså med partikelfilter som nu rullat ca 3.500 mil - har inte haft några som helst problem, partikelfiltret märks överhuvudtaget inte av! Vad mer, eftersom automaten reglerar de varvtal som motorn arbetar med så tillhör jag inte dem som varvar ur, se följande info om hastighet/varvtal!

Vid en verklig hastighet (enl GPS'en), har min Fiatmotor följande vartal;
75 km/t - 1450 r/m
85 km/t - 1750 r/m
96 km/t - 2100 r/m
Och mycket fortare kör man knappast normalt med en husbil, eftersom jag som sagt ovan inte haft det minsta minsta problem så förstår jag alltså inte dem som "förespråkar" för dieslar extrema varvtal pga partikelfiltret. Vitsen med dieslar är ju lägre varvtal, högt vridmoment och lägre bränsleförbrukning vid lägre varv utvecklingen av motorer går ju framåt.

När generering (=rengjöring/förbränning av uppfångade sotpartiklar) av filtret sker, sprutas extra bränsle in i motorn via motorns ordinarie insprutare. Det innebär att partikelfiltret en viss period hålls upphettat till 600 grader vilket är optimalt för regenereringen. Detta har inget med varvtalet att göra utan motorn ska arbeta normalt under regenereringsprocessen.

Problem kan ev uppstå om man bara/ofta kör korta sträckor så att kompletta regenereringsprocesser sällan eller aldrig fullföljs (en komplett process tar ca 15-20 min under normal körning!
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Har denna motor på våran hb Mb Sprinter 319 cdi -11
Kollade upp priserna på ett nytt dp filter ca 2500kr
Har inte märkt några problem ännu kört ca 4500 mil
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Bifogar här en bild hur en partikelfilter ser ut inuti. Bilden föreställer ca en fjärdedel av den ytan som avgaserna skall genom. Den totala tvärsnittsytan är kring 2kvadrat decimeter i en 1.6 liters motor. Avgaserna skall genom dessa pyttesmå hål som ser ut som små svarta prickar. Inte undra på att dessa "bromsar" eller stryper motorn.

Har nu kört med min Caddy ca 500 mil utan PDF, och utan omprogrammering. Bränsleförbrukning har minskat ca 10% och motorn arbetar mycket lättare. Motorlampan har tänts tre gånger, men inget "limpmode" och lampan går att släcka med en enkel diagnos verktyg. Skall senare mixtra med tryckgivarslangar så jag slipper felkoden.

Eftersom jag fick promlem med PDF, så har jag studerat ämnet mer. VW tycks vara speciellt dyrt att åtgärda. Typiskt. Det är framförallt två saker man skall ha klart för sig om man har PDF i sin bil. Man skall absolut använda den specialoljan som föreskrivs. Man skall inte ha för mycket motorolja. Helst bara halvfyllt. Ytterligare saker som är bra. Motorvärmare, PDF medel i tanken var 1000 mil. Alltid ren luftfilter...
 

Bilagor

  • SAM_0162.JPG
    SAM_0162.JPG
    550,7 KB · Visningar: 15

Lariva2

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Sala.
HBK-Nr
10348
Medlemskap
2024
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Skall kolla om partikelfilter finns, men vad kollar dom annars för sotpartiklar med K-värdet.
Eftersom jag kan för lite om motorer är man helt utlämnad åt fiatverkstaden-
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Bifogar här en bild hur en partikelfilter ser ut inuti. Bilden föreställer ca en fjärdedel av den ytan som avgaserna skall genom. Den totala tvärsnittsytan är kring 2kvadrat decimeter i en 1.6 liters motor. Avgaserna skall genom dessa pyttesmå hål som ser ut som små svarta prickar. Inte undra på att dessa "bromsar" eller stryper motorn.

Har nu kört med min Caddy ca 500 mil utan PDF, och utan omprogrammering. Bränsleförbrukning har minskat ca 10% och motorn arbetar mycket lättare. Motorlampan har tänts tre gånger, men inget "limpmode" och lampan går att släcka med en enkel diagnos verktyg. Skall senare mixtra med tryckgivarslangar så jag slipper felkoden.

Eftersom jag fick promlem med PDF, så har jag studerat ämnet mer. VW tycks vara speciellt dyrt att åtgärda. Typiskt. Det är framförallt två saker man skall ha klart för sig om man har PDF i sin bil. Man skall absolut använda den specialoljan som föreskrivs. Man skall inte ha för mycket motorolja. Helst bara halvfyllt. Ytterligare saker som är bra. Motorvärmare, PDF medel i tanken var 1000 mil. Alltid ren luftfilter...

Rent spontant känns det inte som ett partikelfilter skulle hindra/strypa dieselmotorn att arbeta.

I min Chrysler 300C CRD har jag samma MB V6-motor som Anytec har i sin HB,
fast min har jag optimerat till 300hk/649Nm.
Har aldrig haft något problem med partikelfilter, regenerering, samt utsläppsvärdena ligger perfekt.

I min Chevrolet Aveo med 1,3L Fiat-diesel, så tänds varningslampan ibland för misslyckad regenerering av partikelfiltret, avgasvärden ligger dock helt perfekt.

Har aldrig hört talas om specialolja, eller köra med låg oljenivå, heller inte om nåt medel att slå i tanken.

Gäller dessa "tips" enbart VW, eller?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Partikelfilter
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Att sköta om en motor med partikelfilter är enkelt, RFM och följ instruktionerna.
Så himla enkelt är det.

Använd den olja och diesel som tillverkaren rekomenderar.
(det finns billig svavelhaltig diesel att få tag på = Förstör en DPF motor)
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...

Skall kolla om partikelfilter finns, men vad kollar dom annars för sotpartiklar med K-värdet.
Eftersom jag kan för lite om motorer är man helt utlämnad åt fiatverkstaden-

Så vitt jag vet så kollas inte bilar med partikelfilter som bilar utan partikelfilter, på min Opel med partikelfilter gjordes ingen rökgastest utan de kollade bara så att systemet inte hade några felkoder för avgasreningen.

Skulle partikelfiltret dra igång reningen under ett rökgastest så skulle nog alla värden bli tokiga.
 
Toppen