Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -  
Registrera Markera forum som lästa Kalender Hjälp

Gå tillbaka   Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Värt att veta om Husbilar

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...
Gammal
HBK Medlem
 
Michael Ss avatar
 
Inlägg: 826
Hemvist: Kungsör
Ålder: 57
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB... - 2016-06-19, 10:45

När man har sådana problem som bigspender redovisar, är det högst sannolikt något annat fel i grunden.

Det måste finnas en grundorsak till at DPF korkar igen.
Dålig/otät spridare, effektbox, kärvande EGR ventil. osv.

Att rensa DPF på innehåll lindrar bara symtomen och kan leda till totalt motorhaveri i fallet med otät spridare.
(se tråden om Fordmotorer i detta forum)

Senast redigerad av Michael S den 2016-06-19 klockan 17:11.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 3 användare säger Tack till Michael S för detta inlägg:
PeterK (2016-06-19), Relax (2016-07-13), Zottiz (2016-11-09)
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...
Gammal
HBK Medlem
 
PeterKs avatar
 
Inlägg: 2 871
Hemvist: Köping
Ålder: 56
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB... - 2016-06-19, 16:31

Citat:
Ursprungligen postat av Michael S Visa inlägg
När man har sådana problem som bigspender redovisar, är det högst sannolikt något annat fel i grunden.

Det måste finnas en grundorsak till at PDF korkar igen.
Dålig/otät spridare, effektbox, kärvande EGR ventil. osv.

Att rensa DPF på innehåll lindrar bara symtomen och kan leda till totalt motorhaveri i fallet med otät spridare.
(se tråden om Fordmotorer i detta forum)
Exakt, röktätheten som de kollar vid besiktningen skvallar en hel del om motorns kondition, på vår äldre hb så får den vara1,0, hade 0,3 vid bes. förra månaden, men jag kan få till svartrök vid gaspådrag på låga motorvarv innan automaten hunnit växla ner.

Jag tror inte ett plundrat partikelfilter klarar bes. ifall inte motorn i övrigt är i toppskick, skulle inte rek. det som första åtgärd.


2005 Hymer S820 MB Sprinter 616
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 3 användare säger Tack till PeterK för detta inlägg:
Bestliner (2016-06-19), Wizard (2016-06-19), Zottiz (2016-11-09)
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...
Gammal
HBK Medlem
 
Wizards avatar
 
Inlägg: 3 485
Hemvist: Mark
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB... - 2016-06-19, 17:03

Citat:
Ursprungligen postat av PeterK Visa inlägg
...............
Jag tror inte ett plundrat partikelfilter klarar bes. ifall inte motorn i övrigt är i toppskick, skulle inte rek. det som första åtgärd.
Nja, idag kontrollerar man ju inte rökgastätheten som man gjorde förr med en anordning med ett filter som man kopplade till avgasröret. Sedan kollade man hur mycket sot sot som fastnat i filtret vid körning med max belastning på motorn.
Nu mäter man något "K-värde" när man varvar upp motorn.
Jag frågade vad man mätte och vad K-värde stod för, bilprovarna hade ingen susning. De visste bara hur stort värdet fick vara.


//W
On the road again
Goin' places that I've never been
Seein' things that I may never see again
And I can't wait to get on the road again

Willie Nelson

   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar Wizard för detta inlägg:
Zottiz (2016-11-09)
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...
Gammal
HBK Medlem
 
Håkan Js avatar
 
Inlägg: 3 921
Hemvist: Uppsala
Ålder: 58
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB... - 2016-06-19, 17:22

Citat:
Ursprungligen postat av Wizard Visa inlägg
Nja, idag kontrollerar man ju inte rökgastätheten som man gjorde förr med en anordning med ett filter som man kopplade till avgasröret. Sedan kollade man hur mycket sot sot som fastnat i filtret vid körning med max belastning på motorn.
Nu mäter man något "K-värde" när man varvar upp motorn.
Jag frågade vad man mätte och vad K-värde stod för, bilprovarna hade ingen susning. De visste bara hur stort värdet fick vara.
Lit skrämmende kan man tycka när man inte vet vad man håller på med och inte kan svara på en fråga från en kund


//Håkan J
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 2 användare säger Tack till Håkan J för detta inlägg:
PeterK (2016-06-19), Zottiz (2016-11-09)
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...
Gammal
HBK Medlem
 
PeterKs avatar
 
Inlägg: 2 871
Hemvist: Köping
Ålder: 56
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB... - 2016-06-19, 17:22

Man mäter röktätheten (på äldre dieslar iallafall) desto mer oförbrända partiklar (svartrök) desto högre värde.

På mina 2 pb dieslar med partikelfilter får jag bara larm på min Cheva Aveo med Fiatdiesel, dock går den oftast i stadstrafik med korta körintervaller.
Så fort jag kommer ut på landsväg med den så kör en generering igång av partikelfiltret 9 gånger av 10. Fått larm 2ggr, då är det bara ut ur stan och blåsa ur den i en kvart, sen slocknar varningslampan.

Min andra Chrysler 300C med Merca 3L diesel, (hårt tunad i Tyskland) har jag aldrig märkt av nån generering på, ingen av bilarna släpper ut nån svartrök.

På fordon med partikelfilter läser man bara av ev. felkoder i bl.a. reningssystemet vid bes.

Dock minns jag att kompisens förra HB 2012 med 3L Fiat svartrök hela tiden vid gaspådrag, trots partikelfilter, och utan att larma, kanske den var plundrad


2005 Hymer S820 MB Sprinter 616
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar PeterK för detta inlägg:
Zottiz (2016-11-09)
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...
Gammal
FD.HBK Medlem 2016
 
BigSpenders avatar
 
Inlägg: 1 228
Hemvist: Mariestad
Ålder: 63
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB... - 2016-06-19, 21:03

Min bil är en VW caddy 1.6 tdi (102hk) 2012 och har rullat nästan 18000mil. Jag köpte den 2 år sedan med 14000mil på mätaren och den hade gått som vaktbil mellan Västerås och Stockholm. Den kändes och känns som en ny bil. Motorn är bra servad och alla spridare etc är i gott skick. Ursaken är möjligen många korta turer till stan (ca 1,5 mil) och lågvarvig körstil. Jag hade en likadan bil innan, fast den var av 2005 modell utan partikelfilter, så jag var inte beredd på problemen. En annan möjlig orsak till PDF problemen är en överfyllning av motorolja vid senaste servicen. Ungefär en liter för mycket olja.
Uppgifter som jag fått om " åtgärden" är att bilen andas bättre då avgaserna inte bromsas av PDF. Besiktningen märker inte detta i sina mätningar, det har flera provat och alla har blivit godkända. Detta är visserligen en partsutsaga, men ändå. Den förra Caddyn jag hade (1.9TDI) hade gått ca 30.000mil och hade problem med avgasvärderna vid varje besiktning. De låg precis på övregränssen. Med special bränsle klarade man sig utan anmärkning (10% bensin + 90 diesel). Motorerna ökar ju alltid utsläppen när de slits och jag tror att dessa nya utsläppsvärden är så lågt ställda att exempelvis halvvägs slitna motorer klarar inte värden längre, alltså till skroten. Knappt någon mening att mata bilen med nya PDF för tiotusentalskronor som sedan blir täppt om någon år.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar BigSpender för detta inlägg:
Zottiz (2016-11-09)
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...
Gammal
HBK Medlem
 
Sanddammarens avatar
 
Inlägg: 399
Hemvist: Varberg
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB... - 2016-06-21, 19:31

Citat:
Ursprungligen postat av Per & Carina Visa inlägg
På min Chevrolet Orlando V6 automat -11 tänds en filterlampa och då ska man köra med drygt 3000 varv tills lampan slocknar vilket tar ca 10-15 min. kör ca 700 mil/år och mest i stan. Lampan tänds ca 2 ggr/år. Blir en tur ut på motorvägen då. Inte så långt till den i Örebro. Måste läsa hur det är på HB:n med Merca-chassie 2012 med 190hk och automat. Är det någon som vet hur det fungerar där?
Hej! Har du hittat något om Mercedes? Jag har letat i instruktionsboken men inte hittat något.
Trevlig midsommar.

Hälsningar Sanddammaren
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 2 användare säger Tack till Sanddammaren för detta inlägg:
svensei (2016-06-22), Zottiz (2016-11-09)
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...
Gammal
HBK Medlem
 
Roffe Ss avatar
 
Inlägg: 356
Hemvist: Östersund
Ålder: 59
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB... - 2016-06-21, 19:46

Är det någon som vet vad som gäller Fordar ? Med partikelfiltret alltså
chassiet Byggt 2009 Hobbyn byggd 2010
Motorn är bytt i Tyskland på garantin (det berömda spridarfenomenet) hos ford
Programvaran uppdaterad hos Ford här i Östersund

Roffe
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar Roffe S för detta inlägg:
Zottiz (2016-11-09)
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...
Gammal
HBK Medlem
 
vippens avatar
 
Inlägg: 624
Hemvist: Malmö
Ålder: 53
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB... - 2016-07-12, 22:48

Många firmor i kan koda bort pdf och egr .Bara att googla ,nackdelen är att vissa bilar inte går att återställa .
Det går att ful-lura systemet .Difftryckgivaren måste luras och dom flesta bilar måste signalen från denna vara variabel beroende av belastning ,gaspådrag osv.
Det går inte och bara sätta inne tex ett motstånd på kabeln då triggas en felkod efter ett tag.
Man öppnar pdf och tömmer eller slår ett spett igenom.
Sen kopplar man den ena slangen från difftryckgivaren till innsuget innan turbon
Då får man ett difftryck .
Och det funkar .Nackdelen är att bilen fortsätter att regenerera ,den funktion finns kvar endå (volvo ca 150 mil)
Men förvänta er inte stor skillnad på draget i bilen.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar vippen för detta inlägg:
Zottiz (2016-11-09)
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...
Gammal
FD.HBK Medlem 2016
 
BigSpenders avatar
 
Inlägg: 1 228
Hemvist: Mariestad
Ålder: 63
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB... - 2016-07-12, 23:26

Har nu tömt Caddys PDF och skulle åkt till han som programmerar om styrdonet men middsommarn kom i mellan. Var en sväng i Stockholm med bilen och den har rullat ca 200 mil efter åtgärden. En gång har motorlampan tänts och felkoden var att trycket i PDF är under gränsvärden. Ingen limpmode och koden gick bra att radera. Efter samtalen med programmeraren så var beskedet att kör bara på, om det blir för frekvent då programmerar vi styrdonet. Men radera felkoderna före besiktning. Bilen går som ett skott. Nåja, något piggare är den allt och bränslesnålare. Kör nu ledigt 120 mil på en 60 liters tank....
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar BigSpender för detta inlägg:
Zottiz (2016-11-09)
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...
Gammal
HBK Medlem
 
vippens avatar
 
Inlägg: 624
Hemvist: Malmö
Ålder: 53
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB... - 2016-07-12, 23:44

Prova då och dra en slangen från difftryckgivaren till tex undersidan av luftfiltret .
Jag minns inte vilken 50 % att det blir rätt direkt dessutom helt gratis
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 2 användare säger Tack till vippen för detta inlägg:
miabosse (2016-08-15), Zottiz (2016-11-09)
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...
Gammal
FD.HBK Medlem 2016
 
BigSpenders avatar
 
Inlägg: 1 228
Hemvist: Mariestad
Ålder: 63
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB... - 2016-07-13, 07:40

Jag läste om det tipset tidigare också, tror det var på Citroenakuten, och iden är inte dum alls. Poängen är att skapa en tryckskillnad som varierar med belastning och varvet, men ändå inte överstiger gränsvärdet. Jag har ju inte hittils gjort någon åverkan på mjukvaran och skulle helst låta bli det.

Men nu är det sommar och för min del blir det mycket att göra, allt eftersom vädret tillåter. Sedan skall man också ut med husbilen mellan skurarna så Caddyn får vänta mot senhösten, den fungerar ju bra nu. Roligt att någon fattar att man skall hålla utgifterna i schack. Från den vinkeln ser det bra ut hittils. Istället för att sprätta i väg 25 laxar, så verkar det som att 3 tusen räcker också. Skulle det visa att SBP har en annan åsikt, så kan jag alltid köpa en pirat PDF för 400€ och ändå klara mig betydligt mindre än VW debiterar. På sikt har jag ju en projekt "primitivo", en bil som är skattefri och utan elektronik, men den blir inte klar länge än.....

Ang. den här tråden, så tror jag att jag är lite för tidigt ute med den. Problemet är inte aktuellt än för de flesta då de kör så lite. Många har också garanti och motorförsäkring i sina nya bilar. Men tids nog blir det aktuellt. Försäkringsbolagen betraktar snart PDF som en "normal" service åtgärd och inte som ett färsäkringsfall. Likaså så bilfabrikanterna. Ingen vill ha en nota på 20 - 40 tusen på knäet..Tror jag... När knällen blir vanligare om femår eller så, så skall jag kommentera somliga: " Man måste vara miljömedveten och hålla bilen i lagstadgad skick, bara att boka tid hos verkstan och lägga ut dom slantarna".....
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar BigSpender för detta inlägg:
Zottiz (2016-11-09)
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...
Gammal
HBK Medlem
 
Lariva2s avatar
 
Inlägg: 35
Hemvist: Västerås
Ålder: 65
Angry Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB... - 2016-08-14, 15:52

Jag har besiktat vår 2011 Fiat ducato med maxi chassi och 3.0 motorn den 9/9 2016 i västerås (sv bilprovning) och fått K-värde 1,0 där det skall vara max 0,5. Körde därefter med mycket höga varv i flera mil och gjorde om testet, och fick då 0,8.
Detta tycks vara ett återkommade problem, eftersom jag kollade de senaste besiktningarna, och det har varit höga K värden varje år, som den besiktigats, med åtgärd från verkstad som följd.
Senast med luftmassefilterbyte med 0,3 som K-värde vid efterkontrollen.
Skall nu lämna in den på Björkmans i västerås som servat bilen sen den var ny 2011.
Man tycker ju att Fiat centralt borde ha någon uppdatering av inställningarna av dessa motorer, men min Fiat verkstad säger att det inte finns någon.
Jag köpte bilen nu i våras för att kunna åka in i tyskland miljözoner. http://www.husbilsklubben.se/forums/...cons/icon8.gif
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar Lariva2 för detta inlägg:
Zottiz (2016-11-09)
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...
Gammal
HBK Medlem
 
Relaxs avatar
 
Inlägg: 1 908
Hemvist: Kungsbacka
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB... - 2016-08-15, 00:26

Lariva2, har din Fiat 2011 verkligen partikelfilter, detta kom först 2012 enligt lagkrav iom att euro5 infördes!
Tidigare Fiathusbilar kunde enligt särskild extra beställning erhållas med partikelfilter till en extrakostnad på ca 10.000:-.

Har själv en 3-lit Fiat 2012, med aut 5 ton alltså med partikelfilter som nu rullat ca 3.500 mil - har inte haft några som helst problem, partikelfiltret märks överhuvudtaget inte av! Vad mer, eftersom automaten reglerar de varvtal som motorn arbetar med så tillhör jag inte dem som varvar ur, se följande info om hastighet/varvtal!

Vid en verklig hastighet (enl GPS'en), har min Fiatmotor följande vartal;
75 km/t - 1450 r/m
85 km/t - 1750 r/m
96 km/t - 2100 r/m
Och mycket fortare kör man knappast normalt med en husbil, eftersom jag som sagt ovan inte haft det minsta minsta problem så förstår jag alltså inte dem som "förespråkar" för dieslar extrema varvtal pga partikelfiltret. Vitsen med dieslar är ju lägre varvtal, högt vridmoment och lägre bränsleförbrukning vid lägre varv utvecklingen av motorer går ju framåt.

När generering (=rengjöring/förbränning av uppfångade sotpartiklar) av filtret sker, sprutas extra bränsle in i motorn via motorns ordinarie insprutare. Det innebär att partikelfiltret en viss period hålls upphettat till 600 grader vilket är optimalt för regenereringen. Detta har inget med varvtalet att göra utan motorn ska arbeta normalt under regenereringsprocessen.

Problem kan ev uppstå om man bara/ofta kör korta sträckor så att kompletta regenereringsprocesser sällan eller aldrig fullföljs (en komplett process tar ca 15-20 min under normal körning!
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 2 användare säger Tack till Relax för detta inlägg:
Lariva2 (2016-08-15), Zottiz (2016-11-09)
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...
Gammal
HBK Medlem
 
anytecs avatar
 
Inlägg: 549
Hemvist: Luleå
Ålder: 61
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB... - 2016-08-15, 04:10

Har denna motor på våran hb Mb Sprinter 319 cdi -11
Kollade upp priserna på ett nytt dp filter ca 2500kr
Har inte märkt några problem ännu kört ca 4500 mil


Kan hjälpa att läsa och radera felkoder
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 2 användare säger Tack till anytec för detta inlägg:
PeterK (2016-08-16), Zottiz (2016-11-09)
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...
Gammal
FD.HBK Medlem 2016
 
BigSpenders avatar
 
Inlägg: 1 228
Hemvist: Mariestad
Ålder: 63
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB... - 2016-08-15, 06:45

Bifogar här en bild hur en partikelfilter ser ut inuti. Bilden föreställer ca en fjärdedel av den ytan som avgaserna skall genom. Den totala tvärsnittsytan är kring 2kvadrat decimeter i en 1.6 liters motor. Avgaserna skall genom dessa pyttesmå hål som ser ut som små svarta prickar. Inte undra på att dessa "bromsar" eller stryper motorn.

Har nu kört med min Caddy ca 500 mil utan PDF, och utan omprogrammering. Bränsleförbrukning har minskat ca 10% och motorn arbetar mycket lättare. Motorlampan har tänts tre gånger, men inget "limpmode" och lampan går att släcka med en enkel diagnos verktyg. Skall senare mixtra med tryckgivarslangar så jag slipper felkoden.

Eftersom jag fick promlem med PDF, så har jag studerat ämnet mer. VW tycks vara speciellt dyrt att åtgärda. Typiskt. Det är framförallt två saker man skall ha klart för sig om man har PDF i sin bil. Man skall absolut använda den specialoljan som föreskrivs. Man skall inte ha för mycket motorolja. Helst bara halvfyllt. Ytterligare saker som är bra. Motorvärmare, PDF medel i tanken var 1000 mil. Alltid ren luftfilter...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg SAM_0162.JPG (550,7 KB, 8 visningar)
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...
Gammal
HBK Medlem
 
Lariva2s avatar
 
Inlägg: 35
Hemvist: Västerås
Ålder: 65
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB... - 2016-08-15, 08:52

Skall kolla om partikelfilter finns, men vad kollar dom annars för sotpartiklar med K-värdet.
Eftersom jag kan för lite om motorer är man helt utlämnad åt fiatverkstaden-
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande Tackar Lariva2 för detta inlägg:
Zottiz (2016-11-09)
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...
Gammal
HBK Medlem
 
PeterKs avatar
 
Inlägg: 2 871
Hemvist: Köping
Ålder: 56
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB... - 2016-08-16, 02:24

Citat:
Ursprungligen postat av BigSpender Visa inlägg
Bifogar här en bild hur en partikelfilter ser ut inuti. Bilden föreställer ca en fjärdedel av den ytan som avgaserna skall genom. Den totala tvärsnittsytan är kring 2kvadrat decimeter i en 1.6 liters motor. Avgaserna skall genom dessa pyttesmå hål som ser ut som små svarta prickar. Inte undra på att dessa "bromsar" eller stryper motorn.

Har nu kört med min Caddy ca 500 mil utan PDF, och utan omprogrammering. Bränsleförbrukning har minskat ca 10% och motorn arbetar mycket lättare. Motorlampan har tänts tre gånger, men inget "limpmode" och lampan går att släcka med en enkel diagnos verktyg. Skall senare mixtra med tryckgivarslangar så jag slipper felkoden.

Eftersom jag fick promlem med PDF, så har jag studerat ämnet mer. VW tycks vara speciellt dyrt att åtgärda. Typiskt. Det är framförallt två saker man skall ha klart för sig om man har PDF i sin bil. Man skall absolut använda den specialoljan som föreskrivs. Man skall inte ha för mycket motorolja. Helst bara halvfyllt. Ytterligare saker som är bra. Motorvärmare, PDF medel i tanken var 1000 mil. Alltid ren luftfilter...
Rent spontant känns det inte som ett partikelfilter skulle hindra/strypa dieselmotorn att arbeta.

I min Chrysler 300C CRD har jag samma MB V6-motor som Anytec har i sin HB,
fast min har jag optimerat till 300hk/649Nm.
Har aldrig haft något problem med partikelfilter, regenerering, samt utsläppsvärdena ligger perfekt.

I min Chevrolet Aveo med 1,3L Fiat-diesel, så tänds varningslampan ibland för misslyckad regenerering av partikelfiltret, avgasvärden ligger dock helt perfekt.

Har aldrig hört talas om specialolja, eller köra med låg oljenivå, heller inte om nåt medel att slå i tanken.

Gäller dessa "tips" enbart VW, eller?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Partikelfilter


2005 Hymer S820 MB Sprinter 616
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 2 användare säger Tack till PeterK för detta inlägg:
Relax (2016-08-16), Zottiz (2016-11-09)
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...
Gammal
HBK Medlem
 
Michael Ss avatar
 
Inlägg: 826
Hemvist: Kungsör
Ålder: 57
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB... - 2016-08-16, 06:25

Att sköta om en motor med partikelfilter är enkelt, RFM och följ instruktionerna.
Så himla enkelt är det.

Använd den olja och diesel som tillverkaren rekomenderar.
(det finns billig svavelhaltig diesel att få tag på = Förstör en DPF motor)
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 2 användare säger Tack till Michael S för detta inlägg:
Relax (2016-08-16), Zottiz (2016-11-09)
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB...
Gammal
HBK Medlem
 
Inlägg: 540
Hemvist: Karlstad
Sv: Lite om partikelfilter i nyare HB... - 2016-08-16, 07:47

Citat:
Ursprungligen postat av Lariva2 Visa inlägg
Skall kolla om partikelfilter finns, men vad kollar dom annars för sotpartiklar med K-värdet.
Eftersom jag kan för lite om motorer är man helt utlämnad åt fiatverkstaden-
Så vitt jag vet så kollas inte bilar med partikelfilter som bilar utan partikelfilter, på min Opel med partikelfilter gjordes ingen rökgastest utan de kollade bara så att systemet inte hade några felkoder för avgasreningen.

Skulle partikelfiltret dra igång reningen under ett rökgastest så skulle nog alla värden bli tokiga.
   
Svara med citat Snabbsvara på det här inlägget
Följande 4 användare säger Tack till pekke för detta inlägg:
BigSpender (2016-08-16), Ingrid & Thomas (2016-09-06), Lariva2 (2016-08-16), Zottiz (2016-11-09)
Svara

  Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - > Ämneskategorier för Husbilen > Värt att veta om Husbilar


Ämnesverktyg
Visningsalternativ


Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Beslutsproblem vid köp av nyare husbil. Royne Husbilsköp o Import 3 2016-04-02 07:01
DRL inkoppling nyare Fiat? Tuzzan Elförsörjning 21 2015-12-15 17:47
Gamla däck på nyare bil ?? HUSIS Sköt om Husbilen 1 2012-09-10 10:46
Ännu nyare plåtis? aake Under Markisen 1 2011-12-03 21:36
Nyare bilar? Ancan Under Markisen 47 2008-03-09 07:41


Program från vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©2005-2015, Husbilsklubben.se eller respektive Författare

Bankgiro: 5262-9615 IBAN: SE0850000000054171005892 BIC: ESSESESS