• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Free Motorhome Stopovers

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Har letat i vartenda bokhandel både hemma och i Europa efter kartor med gratis ställplatser, parkeringar etc. för Frankrike, Spanien och Portugal. Jag visste att det fanns men inte var man kunde köpa dessa.
Hittade en Engelsk länk men gillade inte betalning i pund så efter mera Googlande hamnade jag på bokus.com med våra egna pengar! ...och så här ser det ut:

Stopovers.jpg

Allt är uppdaterat 2016!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Free Motorhome Stopovers

Betydligt enklare är appen Mobil Life + där man kan göra urval på faciliteter och avgifter.
Kan användas offline!

image.png
Ställplatser i Frankrike (gröna <5€, röda >5€)
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: Free Motorhome Stopovers

Vi har utnyttjat French Passion. Helt suveränt! Man behöver inte alls handla något. Samma finns i Tyskland o Spanien. Du hamnar på bondgårdar, vinodlingar o mycket mer. Helt gratis. Dock inga faciliteter. När vi behövde tömma o fylla på vatter gjorde vi detta på vanliga ställplatser.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Free Motorhome Stopovers

Det finns också Britstop som väl utvecklat i Storbritannien. Här i Sverige har det även startat Swedestops, det är ännu så länge ganska nytt här och finns mig veterligen ännu så länge bara runt Mälardalen och Dalarna men håller på att utvecklas.
Det här är nog något vi får hoppas på som motvikt till stängda natt parkeringar och överprisade ställplatser.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Free Motorhome Stopovers

Jag har troligen samtliga "bra" appar i paddan (utom CC ACSI som försvinner om man inte betalar varje år), men, men... Grejen med kartor är att Marianne gärna vill se platsen i förhållande till omgivningen. Nej, en padda duger inte åt henne, det skall vara papperskartor med helst 1:500 000 upplösning (sällan förekommande) där 1:1 000 000 är det mest vanliga. Hon har ingen surf i mobilen heller, bara prat & sms.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Free Motorhome Stopovers

Tyvärr inte i Sverige men du kan köpa den här, lägg på ca 3,5 € för frakt. Här finns även gasolpåfyllning om du har gasoltank (som vi). Mycket bra karta, visste inte ens att den fanns...

Aires.jpg
 
Senast ändrad:
Toppen