• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Telenor Sverige

F

F.d. 14324

Guest
Sv: Telenor Sverige

Vad glad jag blev en stund där, och samtidigt sur för att jag precis köpt 15Gb data för 1500Kr till en kommande utlandsresa..
Nåja, nu är man tillbaka på jorden igen, läget neutraliserat, konstaterar att jag tillät mig luras av en artikel på annat ställe.
Men jag borde nästan ha en pluspoäng för att jag faktiskt lyckades leta fram en tråd där ämnet redan var igång utan att starta en tråd till. ;):D

mvh jocke
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Telenor Sverige

Begränsningar finns, bl.a. detta: Surfhastighet upp till 1 Mbit/s utanför Skandinavien. Önskar du ta bort hastighetsbegränsningen kan du byta till löpande debitering, 0,58 kr/MB.

0,58 kr/mb blir 580 kr för en gb!

Surfa utomlands, utan extra kostnad - Telenor Frihet

Jappe

Ja, där försvann halva nöjet - dom är verkligen "fula" och Husbil&Husvagn går på det. Dessutom ger dom en rejäl rabatt för att binda 24 månader - vill låsa kunderna innan det blir fritt enligt tvingande lag.

Anders
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Telenor Sverige

Vad jag förstår så gäller fri surf inte existerande abbonemang utan man måste byta till nytt fritidsabb eller nyteckna.
Risken är stor att många tror att det gäller alla telenor abbonemang och får sig en otrevlig överraskning när man kommer hem från semestern.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telenor Sverige

Den viktiga frågan här är väl hur långt 1 mb/sek räcker.

En stor bild på 4mb skulle då ta 4 sek att skicka iväg?

Att vara uppkopplad med en navigationsapp under körning?

Jag har under tidigare utlandsresor varit uppkopplad med dyra utländska simkort under körning med olika navigationsappar och blivit förvånad över hur länge gigabytarna har räckt. Någon som vet om det är möjligt att använda navigationsappar med telenors abonnemang, alltså om 1 mb/s räcker till?

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Telenor Sverige

Du behöver inte vara uppkopplad för att använda navigeringsappar.
Inte ens med HERE om kartorna laddas ned i förväg.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Telenor Sverige

Nej, det är helt rätt, man måste inta vara uppkopplad för att navigera sig fram.
Men, om man är uppkopplad så finns det fördelar man kan använda och hela grejen med navigering och planering skulle underlättas markant för den grupp av människor som inte riktigt klarar av att se till att alla system fungerar perfekt när de inte har internet. Så den stora/viktiga frågan kvarstår: Räcker 1mb/sekund för planering och navigering? I så fall skulle det underlätta rejält redan nu!

mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Telenor Sverige

OK! Ställplatsappar, POI Viewer t.ex.

Jappe

POIViewer behöver uppkoppling om du inte förcachat kartorna och det har man i regel inte gjort.

En ställplatsapp som däremot inte kräver online är Mobil Life +, enligt min mening oumbärlig. Enkel tyska i informationen och engelska kommandon.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Telenor Sverige

Jaha! Då var man tillbaka hos Telenor igen. Jag tog Frihet obundet 12 GB för 399. Det duger trots att det bara är 1 mb/s, tills jag hamnar i Spanien och kan använda Masmovil 4G Internet Total 50GB 89,90€/month i mobila routern.

Vi hoppas att du ska trivas hos oss!

Vänliga hälsningar,
Telenor

Namn:
Ralph Laingren Avtalsform:
Frihet 12 GB
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Telenor Sverige

Nej, det är helt rätt, man måste inta vara uppkopplad för att navigera sig fram.
Men, om man är uppkopplad så finns det fördelar man kan använda och hela grejen med navigering och planering skulle underlättas markant för den grupp av människor som inte riktigt klarar av att se till att alla system fungerar perfekt när de inte har internet. Så den stora/viktiga frågan kvarstår: Räcker 1mb/sekund för planering och navigering? I så fall skulle det underlätta rejält redan nu!

mvh jocke

Ja, det räcker med råge. Men det ska vara Mb/s, vilket är en miljard gånger mer än mb/s :) (M=miljon, m=tusendel).
Det kan bli en liten fördröjning när den ska ladda ner nya bitar av kartorna, men det sker lite innan man kommer "till kanten" på kartan, så det ska inte vara något problem.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Telenor Sverige

Ja, det räcker med råge. Men det ska vara Mb/s, vilket är en miljard gånger mer än mb/s :) (M=miljon, m=tusendel).
Det kan bli en liten fördröjning när den ska ladda ner nya bitar av kartorna, men det sker lite innan man kommer "till kanten" på kartan, så det ska inte vara något problem.

Jösses! Vad du kan! Väldigt stor skillnad på M och m! Större än mellan Marabou (Mondelez) och Cloetta (Fazer).

Jappe
 
Senast ändrad:

Solrosen44

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Västerås
HBK-Nr
16619
Medlemskap
2026
Sv: Telenor Sverige

Jaha! Då var man tillbaka hos Telenor igen. Jag tog Frihet obundet 12 GB för 399. Det duger trots att det bara är 1 mb/s, tills jag hamnar i Spanien och kan använda Masmovil 4G Internet Total 50GB 89,90€/month i mobila routern.

Vi hoppas att du ska trivas hos oss!

Vänliga hälsningar,
Telenor

Namn:
Ralph Laingren Avtalsform:
Frihet 12 GB

Jag uppgraderade mitt vanliga Telenor M (12 GB) till Frihet och är övertygad om att det kommer att funka hur bra som helst i Europa i sommar. Den lägre hastigheten kanske inte är optimal för att ladda ner filmer, Netflixa osv men för de allra flesta så duger det gott o väl.
O jisses vad skönt att slippa hålla på med att ordna med simkort i varje land man kommer till! :spinny:

//Ika
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Telenor Sverige

OT - ej Telenor, men navigering online.
Jag har idag kört med Google maps igång som navigator med förbindelse som oftast pendlat mellan 1 o 2 Mb/s (Net1 mellan Norrköping och Godegård via Finspång och Tjällmo). Kartan hängde med hela tiden. Eftersom vi inte har någon begränsning i datamängden på vårt Net1 så kan vi göra så utan att riskera psykbryt när fakturan kommer.
Faktiskt riktigt trevligt att navigera i ett satellitfoto med alla detaljer, jämfört med Sygic/Garmin och en streckkarta. Saknade dock info om aktuell hastighetsbegränsning.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Telenor Sverige

Jeg vil påstå at 1 Mbit/sek holder for allt utenom streaming video i mer enn 360 linjers kvalitet. SD TV kvalitet klarer seg godt med 5 Mb/s, HD litt mer ved mpeg4 og rundt 10 for mpeg3. Dette under forutsettning at det er virkelig båndbredde og ikke teoretisk maks.

Regner med at Telenor har satt denne hastigheten for å slippe kjempe volumbelastninger fra roaming partnere.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Telenor Sverige

Så var det gjort, nytt abonnemang från Telenor är beställt.
Min fru ordnade detaljerna så jag vet inte exakt vad jag får, men en aning billigare än mitt nuvarande abonnemang blev det och jag kommer att slippa fippla med olika simkort, der är bra för jag är värdelös på att få sånt att fungera!

Tre arbetsdagar skulle det ta innan kortet kommer, imponerad över att Telenor har kundtjänsten igång på självaste midsommarafton, hoppas den stackarn har ett hyggligt lönepåslag idag. ☺

mvh jocke
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Telenor Sverige

Lycka till Sjöberg, hoppas att din bättre halva inte har bundit upp sig i 24 månader redan nu när det händer så mycket på området. Har själv Telenor kontant och går i tankar att binda upp mig dock max 1 månad. Surf är redan fixad (40 GB/månad) utan roaming i hela Norden (Telia) med 1 månad uppsägning. Jag tror det blir lite "grönare" på andra sidan staketet inom snar framtid... ...men lycka till & ha en trevlig Midsommarafton med dina närmaste : )
 
Toppen