• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många kör 5:2?

H

hianders

Guest
Funderar på att starta med 5:2 och undrar hur många som kör detta i klubben?

Tacksam för tips om enkla och bra recept!

Inger
:yes:
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Hur många kör 5:2?

Har också provat på 5/2 men den bästa varianten är trots allt att äta mindre samt att i möjligaste mån undvika allt för mycket fet mat och vara måttlig med kolhydrater/socker.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hur många kör 5:2?

Vi kör alla metoder, 5:2 (Dr Mosley från TV), VV (äta allt fast mindre), LCHF (Dr Jappe's rekommendation), medelhavsmetoden (mera nötter, olivolja & feta ost), men när helgen väl kommer då har vi glömt allt vad vi har lärt oss... Jag kan bara säga att Marianne ser betydligt bättre ut än jag någonsin har gjort på alla sätt och vis, riktig 5:2 pingla som jag gärna vilar ögonen på!

Nej, skämt åsido, vi kör inte 5:2 trotts att det tilltalar mycket, vi tycker fortfarande att det är för tråkigt med 500 kalorier/dag i 2 dagar, men vi äter betydligt mindre och rör oss desto mer...
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Hur många kör 5:2?

Vi kör med 5:2 eller 3:1 egentligen. När frukostäggen tar slut i 6-packen tar vi en fastedag. Jag hoppar över frukosten den dagen och trivs bra med det. Till lunch äter vi soppa och knäckebröd. Men på kvällen kommer suget framför teven. Då är det karaktären som sätts på prov. Det har konstaterats i klinisk forskning att periodisk fasta är bra för att motverka och förbättra typ-2 diabetes med insulinresistens.
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Sv: Hur många kör 5:2?

Både frugan o jag kör 5:2 i kombo med LCHF. Inga problem alls på fastedagarna eftersom kroppen kör på fettdepåerna istället för glukos.

Böjar dagen med fettkaffe och tar två-tre ägg till middag. Måndagar resp onsdagar eller andra dagar om det inte passar just då...
 

Calleinvierno

HBK Medlem
Inlägg
420
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2024
Sv: Hur många kör 5:2?

Svårt det där. För mycket av alla tillbehör.
Vi hoppas komma igång snart f.n är det 7-0 som gäller. Men nu är det slut med snacks och maltdrycker. Ev till finalen i fotbollen
Calleinvierno
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Hur många kör 5:2?

Jag såg också dr Mosley i TV:n med sin 5:2, och det verkade logiskt fast kanske lite jobbigt. Vad jag förstod så är vitsen att man i stort set fastar de två dagar och äter fritt, vad som helst under de femdagarna. Meningen är då att man får en kaloriunderskott totalt sett under en vecka vilket leder till viktminskning.
För mig fungerar detta inte alls. Under de dagar man fastar, så komponerar man den ena menyn efter andra i fantasin. Prick klockan 00.00 då fastan tagit slut börjar man njuta av maten. Lite som ramadan hos muslimer. Man har tre timmars sittningar mitt i natten och sover sedan sött till frukosten. Amerikansk frukost. Så rullar det på tills man väger sig och undrar om man missuppfattat något - igen.
Den enda bantningsmetoden som fungerar på mig är mycket intressant arbete utomhus och frugan på släktbesök så man får ingen markservice.
 
Toppen