• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iGO Navigation för Android

F

F.d. 14324

Guest
Sv: Igo Navigation för Android

Det ser ut som Europakartan kostar 280 Kr, språkpaket finns för 46 Kr, bägge som köp inne i appen.
För test har man 7 dagar på sig och jag har laddat hem Sverigekartan utan kostnad.

mvh jocke
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Igo Navigation för Android

Jocke kan du se vilken kartversion de skickar med?

Peter f.n i Eckernförde
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Igo Navigation för Android

Den gratiskarta jag tog hem över Sverige heter 2015Q3
Europakartan man betalar för är också från 2015Q3, funderar på om jag ska betala nu eller köpa kartan efter jag navigerat med Igo mer än två kilometer...

mvh jocke
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Igo Navigation för Android

Har du lurat ut hur man lägger till egna pois?
I Users/00? Vilket format?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Igo Navigation för Android

:D Är på gång men ett slags strul med telefonen gör att jag tappat fart, av nån anledning kommer jag inte åt filerna i luren med datorn just nu.

En sak jag saknar med Igo är samarbete med tex Locus, men det är väl bara att börja trakassera deras support igen. ;)
Skulle man få in egna intressepunkter i Igo vore det bra, skulle ikonerna dessutom visas på kartan under navigering vore det ännu bättre.

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: iGO Navigation för Android

Nu har jag rotat runt en del på internet efter lösningar med custom pois för igo, snurrigt värre för en oinvigd men både kml och Upoi nämns, jag tycker upoi låter bekant från STACTs tidigare arbete med filer till iGO för ios.
Eftersom jag inte riktigt vet var jag ska börja och inte hittar något solklart på internet (verisionen är ju rätt ny) så skickade jag istället ett mejl till supporten med frågan hur man gör. Passade även på att nämna att iGO Navigation saknas i listan av navigatorer när man skickat positionen från Locus.

mvh jocke
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Igo Navigation för Android

Har du lurat ut hur man lägger till egna pois?
I Users/00? Vilket format?
Gissningvis är det, som Joakim nämnde, i formatet .upoi.
Och om det är samma som på ios, så är det textkodningen Little Endian eller något liknande (inte ansi eller utf8, som är de vanliga). Det var där mina försök att skapa fil till ipad bröt ihop. Det och att ios uppdaterades så att mappen där filen sparades inte gick att komma åt.

Om man sparar en egen favorit i igo så kommer en fil vid namn user.upoi att skapas. Det var i den filen jag lade in alla hbks platser. Jag provade att lägga dit bordatlas också, men då nåddes maxtaket på antal platser. Kommer inte ihåg hur många det var (nånstans mellan 6500 och 9000 var det nog).
Skall bli intressant att testa detta igen. :)

Stefan
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: iGO Navigation för Android

Hur många enheter kan man installera vid ett köp?
//Arne B
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: iGO Navigation för Android

Vet ej Arne, jag har inte köpt appen ännu.

mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Navigation för Android

Lite annat stuk på menyer och layout än iOS-versionen annars verkar det mesta vara likt vid en första anblick.

Glädjande är att Sundsvallsbron finns med vilket tyder på uppdaterade kartor.

Nu förstår man bättre dröjsmålet med nya kartor i iOS-versionen, den förhållandevis lilla arbetsstyrkan har varit fullt sysselsatt med Androidversionen.

Kanske kan vi nu hoppas på nya kartor även till iOS och iGO-appen återtar sin ledande position.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: iGO Navigation för Android

Laddat ner nya 7-days trial versionen, helt nytt utseende jämfört med Primo-versionen på android.

Verkar snålt med POI, iallafal på trail-versionen.

Laddade även ner Trial-tillägget "Premium geography map package"
men kan inte se vad det tillför.

Skulle gärna vilja få in ställplats-POI, för att testa den lite mer här i Tyskland.

Det står att det finns uppdaterade kartor ifall man betalar för dem,
nån som testat ifall de är de nyaste?
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: iGO Navigation för Android

Finns det ingen som vet hur många plattor/telefoner på en licens!
//Arne B
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: iGO Navigation för Android

På Apple verkar det bara vara en enhet per licens men jag vet inte om det funkar likadant på Android.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: iGO Navigation för Android

Jag kör 2 enheter på iPad o iPhone med den nya IGO så antagligen fungerar det på alla som har samma Apple-ID.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: iGO Navigation för Android

Har köpt Europa och installerat på 2-plattor o 1 telefon.
Installation 2 o 3 fick jag köra samma procedur som köp av Europa karor. Fast jag behövde inte köpa på nytt i Google Play.
20160614_191230.jpg
Samtliga har summan för Europa försvunnit.. Måste innebära att det fungerar med fler än en enhet.
//Arne
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: iGO Navigation för Android

Finns det ingen som vet hur många plattor/telefoner på en licens!
//Arne B

Jag vet inte heller, men jag skulle förmoda att det är minst fem enheter. Såklart under förutsättning att alla är registrerade till samma google-konto.
Android brukar inte vara lika rigida vad gäller sådana gränser som IOS är.

//Stefan
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: iGO Navigation för Android

Nu har jag testat att navigera två kortare resor med iGO, den sköter sig fortfarande som den ska och vid en trafikplats, med en slags hoptryckt rondell under E18 nära mitt jobb, så sköter sig iGO exemplariskt med mycket mindre tjat än vad tex tanten i Here hasplar ur sig.
Under den andra navigeringen hade jag nog fipplat till inställningarna för igo var helt tyst hela tiden, sånt kan jag tycka är behagligt men det var väl inte riktigt det jag ville testa just nu.

En sak jag ofta använder i de olika navigatorerna/apparna är funktionen att leta upp bensinmackar och även en och annan restaurang, och då helst efter rutten, inte vid en punkt jag redan passerat och inte vid destinationen. Här sköter sig iGO exemplariskt!
Trycker man på "lägg till waypoint" och därefter "platser" så visas bensinstationer och restauranger efter rutten, Logi och parkeringar visas vid destinationen, det är en grundinställning som passar rätt bra för mig.
Trycker man sedan på någon av kategorierna så kan man ställa in det så att platserna sorteras efter omväg, himla bra alltså, mackarna utan omväg får en liten grön pil, de med lite omväg får en gul pil och är omvägen större blir pilen röd.

Noterar att det är samma karta som i min Here-app och i min Garmin, fel fart visas på vägen där jag bor, men det är inte appens fel utan kartans.
Istället för att gnälla borde jag rapportera det till Here, men folk kör så fort förbi här så om det visas 40 i navigatorn där skylten visar 60 spelar ingen större roll när många ändå tycks tro att det är nittio...

[YOUTUBE]SolPstTYcP0[/YOUTUBE]

mvh jocke
 
Toppen