• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iGO Navigation för Android

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: iGO Navigation för Android

Har försökt testköra parallellt med Garmin, dock stänger IGO ner sig redan efter någon km, förmodligen en spärr i trial-versionen, lite synd.

Någon som testat att köpa de "nya kartorna" ?
isåfall är de nya eller ett knep att få oss att betala för gamla kartor?
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: iGO Navigation för Android

Nej Peter, jag tror inte det är en spärr på km i trialversionen, jag har navigerat en sträcka på ca en mil utan att iGO slår av.
Jag försökte betala för appen i går men misslyckades, exakt varför vet jag inte men köpet vägrar gå igenom, pengar finns på kontot jag kopplat till play och jag är nästan säker på att jag lyckats med Inapp-köp tidigare, jag får väl koppla in "Paypal-divisionen" hemma så löser det sig förhoppningsvis, säkert nån detalj jag förbisett i farten.

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: iGO Navigation för Android

Jag höll inte koll på sträckan men upplevde det som relativt kort tid innan appen stoppade, startade om den 3ggr, sen tröttnade jag.
Annars gillar jag det nya upplägget, kan man bara få till det med aktuella lifetime kartor och at man kan lägga in egna POI så kan den bli en hit :)

På campingen i Koblenz
 
Senast ändrad:

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: iGO Navigation för Android

Hur ska man navigera med egna poi som hbk:s ställplatser med IGO?
Tacksam för svar.
//Arne B
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: iGO Navigation för Android

Peter, inte att förglömma är en fungerande koppling till Locus Map, en koppling mellan maps.me-iGO hade också suttit fint men där ligger nog problemet hos Maps.me eftersom den inte kommunicerar med någon navigeringsapp överhuvudtaget utom sin egna inbyggda.
Locus kommunicerar dock fint med flera nav-appar och det borde inte vara omöjligt att fixa till om bara viljan finns hos NNG, om flera önskar det av supporten kanske det prioriteras. ;)

Arne, appen är relativt ny och jag tror att om vi bara hittar ett sätt att få in hbk i iGO så kommer du att få reda på det, jag har tittat lite på det och jag gissar att jag inte är ensam om att leta efter vägar, men i nuläget har i alla fall inte jag några "Breaking news" att komma med.

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: iGO Navigation för Android

@Arne B: Jag har provat ett par varianter utifrån STACT's tidigare inlägg;

  1. Konvertera Hbk2016.gpx till .upoi m hj a GPSBabel
  2. Skapat en favorit i IGO, plockat upp den user-upoi som skapas och försökt fylla på den med en HBK-plats
  3. Lagt in en .kml fil (Tömningsplatser HBK)

Inget har fungerat. Har försökt ta reda på vilka fält IGO jobbar med (åtskilda med | i en upoi-fil), men ännu inte hittat något.
STACT hade ju lyckats med varianten enligt pkt 2 ovan (på en äldre IGO-version?). Vilka fält använde du?
I den user.upoi som IGO skapar för en favorit är första fältet "@Favourites", så här:

1|@Favourites|Wohnmobilstellplatz Wismar||53.894170|11.450277|_GER||||23966|Wismar|Schiffbauerdamm|16||||11.4501872,53.8944727

Det gäller att veta vilka fälten är och vilka av dessa som är nycklar (gissar jag).

Det bästa vore förstås om vi kunde få svar från NNG på Jockes mail!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: iGO Navigation för Android

Jag hittade en av de gamla filerna och så här ser den ut:
1|Husbilsklubben|Fliseryd /Jungnerholmarna||57.130282|16.25583|||||||Ställplats|||||

Jag tror dessutom att jag klurat ut fler positioner i filen.
Det jag hade problem med det sista var inte var sakerna skulle ligga utan att fil-enkodningen, en variant av "Little Endian" (tror jag det hette, jämför med "UTF8") bröt ihop på de mest undrliga ställen. Ibland funkade åäö, andra gånger gjorde de inte det.

Förhoppningsvis är det inte samma enkodning i Androids fil. Frågan är VAR users.upoi lagras. Jag har inte hittat den. Men jag har inte heller en rootad telefon. Kanske skall rota fram en av mina äldre varianter som är det för att kolla.

Jag tror att det är fullt möjligt att importera HBKs lista till iGO, bara vi hittar var den skall vara. Men det lär inte bli användarvänligt eller underlättat av NNG.

//Stefan
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: iGO Navigation för Android

Jag har kört ett tag med IGO på en android platta och fixar du att det går att få in pois i den så blir det absolut optimalt!

Jappe
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: iGO Navigation för Android

Jag hittade en av de gamla filerna och så här ser den ut:
1|Husbilsklubben|Fliseryd /Jungnerholmarna||57.130282|16.25583|||||||Ställplats|||||

Jag tror dessutom att jag klurat ut fler positioner i filen.
Det jag hade problem med det sista var inte var sakerna skulle ligga utan att fil-enkodningen, en variant av "Little Endian" (tror jag det hette, jämför med "UTF8") bröt ihop på de mest undrliga ställen. Ibland funkade åäö, andra gånger gjorde de inte det.

Förhoppningsvis är det inte samma enkodning i Androids fil. Frågan är VAR users.upoi lagras. Jag har inte hittat den. Men jag har inte heller en rootad telefon. Kanske skall rota fram en av mina äldre varianter som är det för att kolla.

Jag tror att det är fullt möjligt att importera HBKs lista till iGO, bara vi hittar var den skall vara. Men det lär inte bli användarvänligt eller underlättat av NNG.

//Stefan

I min Galaxy Note4 ligger user.upoi i:

0/Android/data/com.nng.igo.primong.igoworld/files/save/profiles/01/users/00/

Android version 5.0.2
//Bosse

Edit: PS. Fick du till kategorier då också? Dvs så att HBK platserna fick en egen kategori, eller hamnade de som "3600 favoriter" (blir ju inte särskilt användarvänligt)? DS.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: iGO Navigation för Android

Kategorin var Husbilsklubben, kategori är det första efter index-siffran.
Så @Favourites är kategorin som det blir när man sparar platser i iGO.

På den Galaxy Note jag provade nu hittade jag filen i
/storage/sdcard0/Android/data/com.nng.igo.primong.igoworld/files/save/profiles/01/users/00/user.upoi

Så det ser ut att vara samma som din. Bara de första mapparna som kan skilja.
Filen var encodad som "UCS2 LE BOM" så det är säkerligen att måste för att få filen att fungera.

Men nu har jag allt jag behöver för att börja fixa filen - utom tid då... :)
Jag har kvar det script jag använde förr. Skall se om det går att använda igen.

Återkommer.

//Stefan
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: iGO Navigation för Android

Har testat lite med att göra en fil med två, tre platser.
En av dessa tre visas i iGO. Så det var ett steg fram, ett litet steg, men i alla fall.
Så jag fick ett svar men ännu fler frågor...

//Stefan
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: iGO Navigation för Android

Det kan vara till hjälp. Problemet är att den beskrivningen är för iGOs navigator, inte deras app.

Men jag skall definitivt testa varianter runt det.

Det verkar för övrigt som att denna variant av iGO app inte bryr sig om kategorierna. Så de jag får in ligger i en enda lång lista (just nu två-tre platser lång...)

//Stefan
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: iGO Navigation för Android

OK. lite blandade resultat här.

Först. Jag har lyckats att skapa en fil som fungerar.

Problem 1: Nya iGO appen bryr sig inte om de kategorier som fungerade i den gamla versionen på iPad.
Så alla platser ligger i en lång lista, sorterad i bokstavsordning.
Det står att det finns 300 platser. Det är lögn. Den visar max 300 platser åt gången på kartan (med stjärnikon), men det verkar som att alla (de flesta i alla fall - jag har inte räknat dem) platser finns med.

Problem 2: Om man tittar på platsernas egenskaper så visas de rätt på kartan, men det står att landet är "Grekland" - mer om det längre ner

Kort beskrivning hur man får dem till rätt plats:

1. Ladda hem appen ES file explorer (det finns säkert andra appar också, men detta är en av de bättre. Gratisversionen fungerar bra).
2. Ladda ner den bifogade filen här i inlägget på din Android enhet.
3. Öppna ES explorer och gå till /storage/sdcard0/download ("downloads" kan ligga någon annanstans på din enhet, men sökvägen bör vara ganska lik).
4. Packa upp filen "user.zip" hit.
5. Håll ca 2 sec på filen user.upoi för att markera den.
6. Välj sax-symbolen i överkant
7. Gå till iGO-mappen. På min telefon ligger den på denna sökväg:
/storage/sdcard0/Android/data/com.nng.igo.primong.igoworld/files/save/profiles/01/users/00 men det kan skilja. Från "Android" bör det dock vara samma hela vägen ner.
8. Finns redan en user.upoi så döp om den och klistra sedan in den nya filen.
9. Starta om iGO.
(Detta är den kortfattade beskrivningen - om någon vill göra en bättre vore det välkommet :)
Det kan användas i den kommande specialtråd för filen ifråga)

Notera: Jag lade till "download" och "00" mapparna som favoriter i ES Explorer. På det sättet behövde jag inte leta så mycket efter rätt mapp. Praktiskt under testandet när jag kopierade in ett tiotal olika varianter...

Då kommer vi till "Greklandsproblemet". Detta kommer sig av att det i filen finns en kortkod för land. "_GRE" i detta fall. Tidigare versioner av iGO har inte visat denna kod och den första konverteringsprogram jag använde lade in _GRE på alla poster.
Nu behöver jag alltså skapa en översättning som gör om landsinfo i filen till rätt kortkod. Och den delen har jag inte börjat med än.
Där skulle jag gärna vilja ha hjälp! En lista som översätter alla HBKs länder till dess kortkod, så kan jag koncentrera mig på att skapa själva översättningen. :)
De jag redan vet säkert är dessa två:
Sverige=_SWE
Tyskland=_GER

Så jag vore tacksam om någon kan lägga nån timme eller två att ge mig listan över resten. Tack på förhand.

//Stefan
 

Bilagor

  • user.zip
    108,7 KB · Visningar: 11
Senast redigerad av en moderator:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: iGO Navigation för Android

Bra! Men en bit kvar?
La' in din user.upoi-fil i rätt mapp.
iGO visar platserna i bokstavsordning som du sa, men bara svenska platser.
Söker iGO bara i det land man befinner sig i?

Beträffande _GRE, är det ISO-kod 3-ställig som används?
Försöker leta upp koderna och göra en fil till dej;
Hälsar Bosse
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: iGO Navigation för Android

Snyggt jobbat Stefan! :)
Själv har jag fastnat i ett pythonscript som ska konvertera kml till upoi, de två stora problemen just nu är att jag inte får igång det och skulle jag få igång det så vet jag inte om det fungerar. Att jag envisas med kml-spåret är för att jag har Maps.me-filen med sina bildlänkar i åtanke, men om det jag vill är möjligt att få till vet jag inte.

Botte, det vore bra om du ordnar landskoderna för jag har typ 0 med tid just nu (råkade bli så att vi håller på att flytta...)
På kartan har jag platser från flera länder, kollade lite snabbt i danmark och tyskland där jag har kartor men även platser visas i spanien och frankrike där jag inte har någon karta, har inte undersökt det så noggrant.

[YOUTUBE]PXt6kSAiOnU[/YOUTUBE]
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: iGO Navigation för Android

Tyvärr funkar inte de här. I den filen hade Grekland "GRC" och i filen "GRE"
Och tyskland har i filen "DEU" och i filen "GER".

Så det verkar inte vara ISO standard de använder...

//Stefan
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: iGO Navigation för Android

@Sjöberg Jag använder gpx-filen som bas eftersom jag då kan utnytja det script jag en gång gjorde för iPad iGO med ytterst lite ändringar.

Jag kan göra om det ganska enkelt för att använda kml som bas istället - de är ju båda xml-varianter.

I denna filen så visas info om "Stad" i de fall det förekommer i filen, vilket nog mest är på nyare platser...

//Stefan
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: iGO Navigation för Android

Bra! Men en bit kvar?
La' in din user.upoi-fil i rätt mapp.
iGO visar platserna i bokstavsordning som du sa, men bara svenska platser.
Söker iGO bara i det land man befinner sig i?


Jag flyttade kartans fokus till Tyskland och då visades alla platser där - i alla fall i kartan.

//Stefan
 
Toppen