• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin Nuvi

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Nu har vår navigator Garmin Nuvi varit online i tre dygn för att uppdatera kartor. Jag har förstått att det kan ta lång tid men är inte detta lite för lång tid?
Vi har visserligen en väldigt seg uppkoppling för närvarande.
Men nu så ska vi köra vidare i morgon och om nu inte kartuppdateringen är klar (vilket den troligtvis inte är) vad händer då när vi kopplar ner internet?
Dör vår navigator då eller bara återgår den till dom kartor som finns? Just nu så säger den att beräknad tid är 23 timmar kvar. Jag fattar egentligen inget?

Eva
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Garmin Nuvi

Jag gjorde en uppdatering igår den var på 7,5 Gb, det går väldigt långsamt idag här och jag misstänker att gränsen för nedladdning överskridits.
Kanske likadant hos dej, då brukar avtalet gälla att det går ner på sparllåga, kanske det går att slänga in lite pengar på kontot om det är felet.
Att avbryta en uppdatering kan säkert skapa problem, man ska inte ta ur kablarna utan försöka avsluta först om det går.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Garmin Nuvi

Jag tror inte att det är någon fara att avbryta uppdateringen så länge du är i första fasen nedladdning av kartan på din dator. Jag hade en liknande situation med en nedladdning som aldrig tog slut. Ringde till suporten och fick hjälp att ladda ned till datorn via ett program som heter MapInstall. Följde instruktionerna och det funkade.
För övrigt skall man nog göra kartuppdateringar hemma med ett någorlunda snabbt bredband, när man är på rull kan det vänta.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Nuvi

Jag var ute för ett liknande problem med en Garminenhet, då var det så att den laddade ner kartorna gång på gång, när en nedladdningen var klar så började den om på nytt igen ända tills vår datamängd gick åt.

Det löstes med att installera mapinstall och mapmanager ( finns hos Garmin) och sen ladda ner kartan till datorn och därefter från datorn till enheten.

Vid en senare kontakt med Garmin support. Verifierades att på en del enheter kan det vara problem med att ladda hem kartuppdateringarna direkt till enheten.

Räcker inte lagringsutrymmet till så brukar det komma upp ett meddelande om det vid nedladdningens början och då börjar den inte att ladda ner alls.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Garmin Nuvi

Garmin jaa... Det är segt att ladda upp kartor hemma också, då jag har mobilt bredband. Vet inte hur många gånger jag bränt datamängden på dessa uppdateringar. Numera gör jag så att jag tar datorn till Biblioteket och laddar där. De har en hastighet som heter duga. Men Garmins hastighet, på deras hemsida alltså, är rätt så dålig också, så hur man än gör så får man räkna med ca 2 timmar. Jag har Europa kartor men uppdaterar enheten också samtidigt.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Nuvi

Brukar göra kartuppdateringar i slutet av någon månad när det finns lite utrymme på quotan. Men bara till datorn. För sedan över kartan med mapinstall. Har också mobilt bredband än så länge.
EssoJ
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Garmin Nuvi

Brukar ta nästan 2 tim o jag har snabb fiber.

H. Leif
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Nuvi

Jag var ute för ett liknande problem med en Garminenhet, då var det så att den laddade ner kartorna gång på gång, när en nedladdningen var klar så började den om på nytt igen ända tills vår datamängd gick åt.

Det löstes med att installera mapinstall och mapmanager ( finns hos Garmin) och sen ladda ner kartan till datorn och därefter från datorn till enheten.

Vid en senare kontakt med Garmin support. Verifierades att på en del enheter kan det vara problem med att ladda hem kartuppdateringarna direkt till enheten.

Räcker inte lagringsutrymmet till så brukar det komma upp ett meddelande om det vid nedladdningens början och då börjar den inte att ladda ner alls.

I dag så kom det upp ett meddelande om att minnet på navigatorn var fullt. Det är den första uppdatering jag har gjort så det verkar otroligt. Så jag tror att det är på samma sätt för mig, den har uppdaterat om och om igen. Men nu vet jag hur jag ska göra. Hur fur jag bort allt som nu tar plats?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Garmin Nuvi

Använder man Garmin Express så bör den uppdateras före man börjar ladda kartor.

Leif
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Garmin Nuvi

Valet är fritt. Men uppdateringar tar tid och skapar ofta andra problem.

En uppdatering tar ju med lite nya vägförändringar, men sannolikheten att man ska hamna just där direkt efter ändringen och att gps'en inte är uppdaterad är rätt liten.
Uppdaterar en gång om året, räcker gott åt mig.
Har vid något tillfälle kört i tre år innan uppdatering, hade inga problem då heller.

/Leif
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: Garmin Nuvi

Hasse! Ett tips: ta en I-pad fixa I-go-primo sen är du utan problem. Kolla med Knarrevik!
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Garmin Nuvi

Det är väl garmins affärside. Det låter så bra med livstids uppdatering.
Vid första uppdateringen får man veta att minnet är fullt och man måste köpa ett extrakort.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Garmin Nuvi

Ett litet sdkort kostar inte många kronor och så kan man ju rensa lite skräp som samlats.
Man behöver inte ha en padda för att ha IGO jag har en samsung med IGO kartorna är drygt ett år gamla.
Igo verkar fokusera på inbyggda gps i nya bilar oavsett operativ.
Skulle inte förvåna om man lägger ner supporten för apple.
Företagens strider och övertaganden verkar gå ut över support till gamla kunder.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Nuvi

Min Garmin Camper sa till igår att det kommit nya kartuppdateringar, var då i Kristiansstad, tänkte då att bäst att uppdatera innan vi kommer till Danmark, hemma brukar det gå på ca.2h. (fiber)

Igår med mitt Hallon mobilt bredband tog det nästan 8h,
(misstänker att Garmin's server är hårt belastad just nu)
samtidigt tömde jag hela surfpotten, fick köpa till mer surf :p:
men kul att Hallon surf funkar så bra i Danmark :)
Tog innan vi åkte ett Hallon mobilt bredband stor 20GB/mån. för 99kr i 3 mån, sen 149kr, ingen bindningstid.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Nuvi

Utförde vår senaste uppdatering av 3 st olika Garminmodeller 27/5 med hjälp av en PC med win10 (och ADSL). Totalt tog uppdateringarna (samtliga modeller med extrakort) för resp;
¤ 2689, 68 min
¤ 2595, 37 min
¤ 3490, 42 min
det tycker jag är helt ok, speciellt det behövs någon bevakning under uppdateringen!

Utan extra minneskort får man välja ut ett "begränsat" kartomfång pga att äldre GPS-ers internkapacitet efter 2-3 år inte längre klarar det med tiden allt omfångsrikare kartmaterialet med dess extra Poi's av alla de slag!
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Nuvi

I dagsläget kan du väl inte mena att man ska köpa IGO. Kartorna är ju över ett år gamla.

Att köra med något år gamla kartor upplevs tydligen mycket olika. För min del har det aldrig varit något problem med IGO som vi använder nu. Innan IGO hade vi en 4 år gammal TomTom som inte heller gav några som helst problem. Det hände väl då och då att istället för en korsning var det en rondell i verkligheten men vi fixade det galant ändå. Vid några enstaka tillfällen åkte vi bredvid vägen enligt GPS:en men vi var kloka nog att köra på den nybyggda vägen.

Betydligt viktigare än att "uppdatera" kartorna 4 gånger per år tycker jag det är hur bra GPS:en klarar att räkna ut rutten jag vill köra.
 
Toppen