• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ingen kyla med gasolen

qrutov

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
16053
Medlemskap
2023
Jag har läst allt om de problem som ni på forumet har haft angående kylproblem med gasol och testat det mesta utan resultat. Elen fungerar klockrent och allt är rengjort och blåst så att det är inget sådant. Jag misstänker att det är termostaten för gasolen som spökar(trasigt kapillärrör?). Det är en liten låga som brinner och man kan ana lite kyla i frysfacket. Jag har letat som tusan på nätet vart man kan skaffa en ny termostat, är det någon som har något bra tips. Skåpet är ett Electrolux RM 4361.
En sak till varför fortsätter den automatiska tändning fast lågan brinner, inte hela tiden men lite nu och då startar den av sig själv.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Ingen kyla med gasolen

Jag har läst allt om de problem som ni på forumet har haft angående kylproblem med gasol och testat det mesta utan resultat. Elen fungerar klockrent och allt är rengjort och blåst så att det är inget sådant. Jag misstänker att det är termostaten för gasolen som spökar(trasigt kapillärrör?). Det är en liten låga som brinner och man kan ana lite kyla i frysfacket. Jag har letat som tusan på nätet vart man kan skaffa en ny termostat, är det någon som har något bra tips. Skåpet är ett Electrolux RM 4361.
En sak till varför fortsätter den automatiska tändning fast lågan brinner, inte hela tiden men lite nu och då startar den av sig själv.

Kolla att det inte bara behöver fyllas på köldmedium.
ERIKPER
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Ingen kyla med gasolen

Hej..
Vi har haft samma problem,Knaus 640 -98 nu när vi i vintras var i Spanien/Portugal. För oss räckte det med att rensa munstycket.. En tunn, tunn koppartråd togs loss från en strömkabel.. kördes igenom munstycket. Vi upptäckte även sotansamling där gasolröret går in i munstycket.. Nu har vi en fin blå låga i brännaren och rejält kallt i kyl och frysfack..
Lycka till
Libom
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Ingen kyla med gasolen

El både 230 V och 12 V funkar säger du.
Alla tre driftsätt generar värme i kokaren.
Kokaren är den "skorsten" som finns ovanför brännaren.
Blir det inte kallt med gasdrift så återstår egentligen bara en sak, gaslågan värmer för lite.
Det är svårt att avgöra hur stor lågan skall vara.
Många berättar att de gjort rent munstycket och fått bättre låga och sen bra kyla.

Det finns myter att det inte går att rensa munstycket utan att man måste köpa ett nytt. Kostar hundralappar.... Saken gäller att man vid rensning kan råka rymma upp hålet.
Man kan ofta rensa det med en tops för det är knappast så att det sitter något så fast i det lilla hålet att det kräver att man sticker igenom en tråd.
En koppartråd är bra då den knappast kan rymma upp hålet.
En lupp är bra, och att blåsa med en liten tryckluftsprayflaska är bra.
Att tappa det lilla munstycket är obra, största noggrannhet vid demoleringen gäller.


För att kolla gastermostaten, titta på gaslågan, kolla genom att se på lågan, eller lyssna på den. Be någon vrida på gastermostaten hela varvet fram och tillbaka, vid en punkt, beroende på hur kallt det är i kylen, skall lågan öka resp minska, sker så är termostaten OK.
Men det kan skilja sig på reglerpunkten beroende på temperatur i kylskåpet.
En frisk låga skall höras som ett brusande ljud, (kräver dock en oförstörd hörsel)

Vilolåga, dvs den låga som blir när gastermostaten ställt ner, dvs när det är tillräckligt kallt i skåpet är liten och hörs knappast.


I värsta fall har någon tidigare ägare eller tekniker bytt munstycke, och satt dit ett med för litet hål.
De finns i olika storlekar.


Det är mindre hål i de för 50 mB system. Så det går att blanda ihop.


Jag har även sett de som bytt gasregulator (den på gasflaskan) och fått en för 30 mB när bilen har system för 50 mB.
Resulterar blir för liten låga i kylen och klena spislågor.
Så det går att blanda ihop allt till helt omöjlighet.


Ett sätt att bedöma om det blir tillräcklig värme av gaslågan är att känna vid avgasröret, dvs till höger på övre gallret.
Där skall det lukta varmt, lite avgaslukt, och dra ganska varmt.
Det blir ofta varmare än vid 230 V drift.
Kör man bilen vädrar det ut lite så man får avvakta en stund.


Något jag saknar är vilket nummer på munstycket som gäller för olika kylskåp och olika tryck, dvs 30 mB eller 50 mB.
Finns någon som har sådana data?

Jo munstycket är numrerat.....


de
Roy
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Ingen kyla med gasolen

Jag hade exakt det problemet härom veckan.
Låga fanns, om än svag. Ingen direkt kyla.
Blåste så rent jag kunde med den tryckluft som fanns att tillgå på plats utan resultat. Tog isär när jag kom hem och blåste rent med riktig tryckluft - funkar perfekt.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Ingen kyla med gasolen

Vi hade också problem med dålig kyla med gasolen förra övervintringen. Det luktade illa och brann med oren låga.
Det hjälpte inte att rengöra.
Jag köpte ny brännare med det lilla munstycket hos husbilfirman Sangar i Spanien.
Tjejen i tillbehörsbutiken tog fram rätt prylar på uppgifter som finns på produktlappen som sitter inne i kylen.
Var rädd om den lappen var hennes kommentar.
När jag bytt brännaren blev det lite bättre men inte riktigt bra.
Så när vi kom hem så plockade jag av brännaren och blåste rent med tryckluft upp i röret där lågan brinner.
Jag hade läst i någon tråd här på forumet att det också kan samlas skit i röret mellan regulatorn på baksidan av kylskåpet och brännaren, så jag plockade av det röret och rensade först med en ståltråd och sedan med tryckluft.
Där fanns rost och avlagringar i det röret som släppt och satt igen det lilla munstycket.
Det var därför det blev dålig låga.
Efter att jag monterat ihop det så har det funkat mycket bra över ett år.
Det är till och med så man får passa så det inte fryser i kylen.
Krister.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Ingen kyla med gasolen

Du nämnde produktlappen som finns inne i kylskåpet.
Eller typskylten.
det finns typskylt på de flesta apparater, som Kylskåp ofta invändigt, på pannan, spisen, elektroniken och själva bilen.
Vid rengöring av kylen är det risk att man tvättar bort texten på skylten.
Själv har jag fotograferat av alla typskyltar.
Och det går att göra en utskrift om man vill köpa en reservdel till någon pryl.

Hur har det gått med kylen för trådskaparen, kallt åt ölen ännu???

De
Roy
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Ingen kyla med gasolen

Vårt kylskåp startade inte om på natten. Dessutom förde det ett jäkla liv när det skulle starta. Då gjorde jag som Krister - tog isär själva brännaren drog med en koppartråd (ca 1 mm) i alla hålen i brännaren samt i munstycket där gasolröret går in i brännaren. Blåste med tryckluft i alla hålen - monterade ihop allt igen.

Slutresultat: Nu hörs det knappt när brännaren till kylen startar och det blir jättekallt, +3 grader på halv termostat. Tack Krister.
 
Toppen