Sv: Ingen kyla med gasolen
El både 230 V och 12 V funkar säger du.
Alla tre driftsätt generar värme i kokaren.
Kokaren är den "skorsten" som finns ovanför brännaren.
Blir det inte kallt med gasdrift så återstår egentligen bara en sak, gaslågan värmer för lite.
Det är svårt att avgöra hur stor lågan skall vara.
Många berättar att de gjort rent munstycket och fått bättre låga och sen bra kyla.
Det finns myter att det inte går att rensa munstycket utan att man måste köpa ett nytt. Kostar hundralappar.... Saken gäller att man vid rensning kan råka rymma upp hålet.
Man kan ofta rensa det med en tops för det är knappast så att det sitter något så fast i det lilla hålet att det kräver att man sticker igenom en tråd.
En koppartråd är bra då den knappast kan rymma upp hålet.
En lupp är bra, och att blåsa med en liten tryckluftsprayflaska är bra.
Att tappa det lilla munstycket är obra, största noggrannhet vid demoleringen gäller.
För att kolla gastermostaten, titta på gaslågan, kolla genom att se på lågan, eller lyssna på den. Be någon vrida på gastermostaten hela varvet fram och tillbaka, vid en punkt, beroende på hur kallt det är i kylen, skall lågan öka resp minska, sker så är termostaten OK.
Men det kan skilja sig på reglerpunkten beroende på temperatur i kylskåpet.
En frisk låga skall höras som ett brusande ljud, (kräver dock en oförstörd hörsel)
Vilolåga, dvs den låga som blir när gastermostaten ställt ner, dvs när det är tillräckligt kallt i skåpet är liten och hörs knappast.
I värsta fall har någon tidigare ägare eller tekniker bytt munstycke, och satt dit ett med för litet hål.
De finns i olika storlekar.
Det är mindre hål i de för 50 mB system. Så det går att blanda ihop.
Jag har även sett de som bytt gasregulator (den på gasflaskan) och fått en för 30 mB när bilen har system för 50 mB.
Resulterar blir för liten låga i kylen och klena spislågor.
Så det går att blanda ihop allt till helt omöjlighet.
Ett sätt att bedöma om det blir tillräcklig värme av gaslågan är att känna vid avgasröret, dvs till höger på övre gallret.
Där skall det lukta varmt, lite avgaslukt, och dra ganska varmt.
Det blir ofta varmare än vid 230 V drift.
Kör man bilen vädrar det ut lite så man får avvakta en stund.
Något jag saknar är vilket nummer på munstycket som gäller för olika kylskåp och olika tryck, dvs 30 mB eller 50 mB.
Finns någon som har sådana data?
Jo munstycket är numrerat.....
de
Roy