• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Funktioner i Sygic

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Testar navigatorappar för fullt och har kommit till Sygic. Konstaterar att den ligger bra till i konkurrensen men jag fixar inte ett par manövrar. Kan man lägga in waypoints i en befintlig rutt? T.ex. om jag har en rutt från Stockholm till Göteborg men vill lägga till ett stopp i Motala på vägen. Eller bara en liten omväg till närmaste OK/Q8-station, hur gör jag det?
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Funktioner i Sygic

Att lägga till en annan rutt, annat stopp, annan väg etc går bra.
Markera bara krysset uppe i hörnet på höger sida så kan du lägga in många olika stopp, rutt etc
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    1,8 MB · Visningar: 18

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Funktioner i Sygic

OK, gutt! Då kan jag söka bland såväl adresser som POIs o.s.v?
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Funktioner i Sygic

På kartan kan man sätta fingret på rutten. Då hoppar det upp en markör som kan flyttas dit du vill. Då räknas rutten om.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Funktioner i Sygic

Här har jag gjort en rutt från Bromölla till Sölvesborg längs E22. Sedan har jag dragit ner rutten till Edenryd enligt ovan.
 

Bilagor

  • Screenshot_2016-06-07-21-14-40.png
    Screenshot_2016-06-07-21-14-40.png
    457,7 KB · Visningar: 7

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Funktioner i Sygic

Det var ju riktigt smutt! Men om jag vill gå in och söka efter t.ex. en bensinstation el.dyl. under pågående rutt, behöver jag stoppa navigeringen eller..?
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Funktioner i Sygic

I andra appar har jag haft ett menyval typ "sök poi längs rutten" eller liknande. Finns det något motsvarande eller någon annan metod i Sygic som jag inte hittar?
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Funktioner i Sygic

Det kommer upp POI:s längs vägen du kör.
Här är en vild tagen från Växjö
 

Bilagor

  • image.png
    image.png
    1,5 MB · Visningar: 7
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Funktioner i Sygic

Om man trycker på rutten kommer det upp en meny i nerkant, där finns "Nära mig". Där kan man söka på alla möjliga pois.
 

Bilagor

  • Screenshot_2016-06-07-21-52-53.png
    Screenshot_2016-06-07-21-52-53.png
    194,5 KB · Visningar: 2

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Funktioner i Sygic

Har letat efter en möjlighet att enkelt söka efter POIs längs rutten men det funkar tydligen inte riktigt som jag hoppades. Hittade detta i ett supportforum:

"After the upgrade, it got a lot worse. Adding via point is so annoying, because it os no longer possible to add a viapoint by search. You must find the place on map, so if you want to plan a route more than one point, it is so unconvinient. I hate this upgrade. It really bothers."

Det låter som precis det jag sökte, att lägga till en "kör via" genom att söka bland POIs och adresser.
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Funktioner i Sygic

Hejsan!

Tycker att du ska testa Copilot om du inte gjort det. Vi har både Sygic och Copilot men faller alltid tillbaka till Copilot då den är enklare att använda och drar rutterna mer korrekt. Brukar använda vyn vägbeskrivning som sparar en del batteri också, men prova dig fram i gps djungeln ...
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: Funktioner i Sygic

Jag provar för fullt :) Copilot verkar också väldigt lovande. Ganska lik Sygic i mycket men den verkar ha de funktionerna jag önskar beträffande ruttplanering och ändringar under resans gång. Betydligt trevligare grafisk layout än Sygic har den också. Vilka kartleverantörer har Sygic resp. Copilot?
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Funktioner i Sygic

Har letat efter en möjlighet att enkelt söka efter POIs längs rutten men det funkar tydligen inte riktigt som jag hoppades. Hittade detta i ett supportforum:

"After the upgrade, it got a lot worse. Adding via point is so annoying, because it os no longer possible to add a viapoint by search. You must find the place on map, so if you want to plan a route more than one point, it is so unconvinient. I hate this upgrade. It really bothers."

Det låter som precis det jag sökte, att lägga till en "kör via" genom att söka bland POIs och adresser.

Håller med om att de gamla Sygicversionerna för några år sedan var bättre.
De första versionerna efter den stora förändringen var förfärliga. Nu har Sygic hämtat sig delvis. Jag har inte provat att söka pois under pågående navigering ännu. Ska testa nästa gång vi åker ut.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Funktioner i Sygic

Nu har jag testat att söka pois under pågående navigering. Det går utmärkt att lägga till en omväg till allt som finns i poilistan, typ mackar, bankomater, ställplatser etc genom att trycka på "nära mig", välja poi och sedan "kör via".
Däremot har jag hittills inte lyckas lägga till en plats via adressökning, utan att börja om. I det läget använder jag kartan och den hoppande markören.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Funktioner i Sygic

Har i år råkat ut för att både plattan och telefonen (båda relativt moderna Samsungapparater) lagt ner verksamheten pga brist på strömming. När sygic är igång verkar det som att laddningen inte räcker för att försörja plattan/telefonen med ström under längre körpass, även om dom varit fulladdade vid avfärd.
Laddar under färd plattan antingen via 230 volt inverter och Usb laddare med 2,4A, eller via 12V Usb med 2,5A, och telefonen via 12V Usb med 1,5A (samma output som originalladdaren).

Någon som upplevt något liknande?
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Funktioner i Sygic

Både Invertern och Usb laddaren försörjs via generator/startbatteri. Har för övrigt inte märkt någon försämring av laddningen av bil resp bodelsbatterier under färd.
Antar att jag borde testa generatorns laddningskapacitet på något sätt, men tror inte riktigt att problemet ligger där, utan snarare i sygics krav på strömförsörjning
 
Senast redigerad av en moderator:

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Funktioner i Sygic

Roland, jag har inga som helst problem att försörja min telefon eller Samsungplatta med "strömming" under färden.

Är du säker på att laddaren är korrekt, och verkligen laddar?

Ser du att symbolen för laddning visas i bägge enheterna?

Kåre

Jag kör givetvis åxå Sygic, kanske jag skulle tillägga!:D
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Funktioner i Sygic

Laddsymbolen syns och 12V laddaren klarar att ladda plattan när den används till annat än navigering med sygic - som surf eller bokläsning. Då använder jag ett 12V uttag från bodelsbatterierna.
Telefonen har jag inte testat att ladda vid annan användning än navigering. Laddas nattetid ua.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Funktioner i Sygic

Min samsungplatta behöver laddas var tredje natt ungefär, annars dör den.

Laddningen räcker inte till från cigg-uttaget.

Hur länge den räcker beror på ljusstyrka och ifall den är uppkopplad till routern i bilen eller inte. (Har ej med 3g i alltså.)

Jag har inte kört den på nått speciellt "hög-ampere" port, utan vanliga uttaget med en vanlig omärkt usb-kabel.
 
Toppen