• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenproblem Adria plåtis -05

F

F.d. 50271

Guest
Hej!

Har en Adria plåtis 2005:a (En Twin-klon som kallas Sea Sloop). Problemet är att jag har upptäckt att avluftningsslangen alt överfyllnadsskyddet(?) ligger lös och jag funderar på var den skall sitta egentligen. Inte kan den väl bara ligga lös sådär?

Misstänker att den borde gå till vattenpåfyllnadslockets baksida som en avluftning eller retur men det finns ingen nippel där bakom att fästa slangen i. Hittar heller ingen annan anslutning runt vattentanken inom den räckvidd som slangen räcker.

Finns det någon här med en Adria Twin 2004-06 som vet var slangen skall ta vägen?

Se bilder. Det är den klara slangen det handlar om. Längden stämmer precis ut mot karossen och det ser helt klart ut som den varit fäst i en nippel eller liknande.
 

Bilagor

  • IMG_1392[1].JPG
    IMG_1392[1].JPG
    1,9 MB · Visningar: 14
  • IMG_1390[2].JPG
    IMG_1390[2].JPG
    2,2 MB · Visningar: 27
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50271

Guest
Sv: Vattenproblem Adria plåtis -05

Finns det möjligen någon med en Adria plåtis 2004-2006 som har lust att kolla var avluftningen/överfyllningsskyddet (den klara slagen på bilderna) skall ta vägen?

Har inte lyckats lösa detta än trots idogt letande, Adria verkar inte ha ritningar eller info och detta vore skönt att kunna fixa.
 

Olansson

FD HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4288
Medlemskap
2022
Sv: Vattenproblem Adria plåtis -05

Kan det inte vara så att det är en avluftning av tanken när du fyller på och att den stänger när det är fult tycker mig se att det är något på undersidan locket är nog nån slags ventil men ja håller med att den borde vara ansluten någonstans
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Vattenproblem Adria plåtis -05

Har haft en likadan, tror att den skall vara ansluten till intaget för tycker mej minns att det kom ut där om man glömde att stänga kranen i tid när det blev fullt i tanken.
Min var en Adria Twin.

Leif
 
F

F.d. 50271

Guest
Sv: Vattenproblem Adria plåtis -05

Tack för svar! Ska kolla mer noga på ventilen om det kan vara så att den stänger när den nås av vatten. I så fall kommer ju bara vattnet att komma ut via påfyllningen igen.

Det finns nämligen ingen nippel på baksidan av vattenintaget (för luftslang eller överfyllnad - har haft nere det och kollat) och röret ner till tanken är alltså homogent.
 
F

F.d. 50271

Guest
Sv: Vattenproblem Adria plåtis -05

Kollat nu - den vita lösa slangens infästning/nippel är helt öppen oavsett om man trycker vatten eller luft igenom. Om jag pluggar slangen går det inte längre fylla på vatten eftersom luft inte kommer in i tanken. Om jag överfyller kommer det ut vatten genom den lösa slangen. I änden på samma slang ser det ut som den suttit fast i något men som sagt så finner jag inte var den skall gå. Jag har tagit loss allt runt tanken (träskivor etc) likaså.

Problemet kvarstår alltså så fler tips mottages tacksamt!
 

Pumba

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
17761
Medlemskap
2024
Sv: Vattenproblem Adria plåtis -05

Hej
Har du haft bilen länge, kan vara så att förra ägaren bytt vattenintaget?
Jag har varit om samma sak på en husvagn, där ägaren före bytt (före försäljning) till en billigare version av intag ( utan luftnippel ).
Själv upptäckte jag problemet efter en tur på gropig väg, vid fikapaus visade sig att hela vagnen var blöt på golvet.
Med vänlig hälsning, Pumba
 
F

F.d. 50271

Guest
Sv: Vattenproblem Adria plåtis -05

Har haft bilen i 2 år nu i augusti. Jag tackar för tipset, är inne på detta nu. Det går att se i isoleringen att det finns utrymme för slangen mot vattenpåfyllningen. När jag köpte husbilen så hade även den tidigare ägaren beställt ett nytt lås till vattenpåfyllningen som skulle passa ihop med nyckeluppsättningen = han har troligen som du skriver även bytt påfyllningen före dess.

Jag har nu lämnat in bussen till husbilsfirma för åtgärd dvs byte av intaget.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vattenproblem Adria plåtis -05

Är det inte så enkelt att föregående ägare bytt påfyllningsgenomföringen och fått en utan anslutning för överfyllnadsslang/lyftning. Den lilla tappen som sitter i genomföringen till tanken och som den lilla slangstum pen sitter i är antagligen en backventil som skall leda in luft i tanken allt eftersom tanken töms vid spolning. Prova att blåsa respektive suga i slangen.
 
Toppen