• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oxid på batteriets minuspol

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
Nyfiken som man är ville jag titta hur startbatteriet ser ut på min HB. Då ser jag att minuspolen är en enda blågrön klump med en diameter på ca 5-6 cm. Varför blir det så?
Mvh. Klas
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Oxid på batteriets minuspol

Är flera samverkande, men "dålig kontakt" är en ingrediens. Du får lite strömmar som går runt o i kombination med fukt o damm.

Kan på sikt bli ett problem, så ta loss och rengör ordentligt (använd handskar), vill du slippa problem framöver så köp en tub kontaktfett o kleta in pol och kabelsko.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Oxid på batteriets minuspol

Hej
Om det beror på dålig kontakt får jag skjuta skulden på tidigare ägare eller verkstäder. Själv har jag tidigare aldrig råkat ut för något liknande.
Mvh. Klas
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Oxid på batteriets minuspol

Hej
Nyfiken som man är ville jag titta hur startbatteriet ser ut på min HB. Då ser jag att minuspolen är en enda blågrön klump med en diameter på ca 5-6 cm. Varför blir det så?
Mvh. Klas

Beror på att batteriet läcker syra runt polen, prova o rengör men om det återkommer är det bara att byta batteri.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Oxid på batteriets minuspol

Hej
Är det ett typiskt MB fel?
Måste eller bör jag ha laddare i supplyläge ansluten om jag ska ta bort batteriet och rengöra riktigt?
Mvh. Klas
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Oxid på batteriets minuspol

För radions skull så man slipper eventuell läskoden och tappat minne. Motorelektroniken har nog viss backup men absolut inte fel med strömmatning när du lossar polerna. Glöm inte minuspolen först och sist..
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Oxid på batteriets minuspol

Är syra i alla batterier, och allt som fungerar kan o kommer att gå sönder en vacker dag. Kan även bero på täppt ventilation eller överladdning.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Oxid på batteriets minuspol

Hej
Täppt ventilation kan vara orsken till mina problem med oxid på minuspolen. Någon har monterat en kabel i gummibussningen där ventilationsslangen går ut i det fria med påföljd att slangen är helt tät. Blir till att borra ett nytt hål för slangen.
Mvh. Klas
 
Toppen