• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ställplats Nora/marknadsplatsen

B

Bengt & Gunni

Guest
Natten till nationaldagen stod vi ett antal husbilar i Nora/marknadsplatsen.Bra plats lugnt o fint hela dagen men på natten bryter det löst.En Volvo personbil börjar köra rally med bredsladdar på området.Mitt intryck är att den ville provocera mot husbilarna genom att spruta grus mot dom.Den körde ett par varv och försvann sen.Trodde att det var lugnt men efter nån timme var den tillbaka och samma sak igen.Det var inte möjligt att ens försöka stoppa marodören.Vid tolvtiden på natten var vi ett antal husbilar som fått nog och körde därifrån.Blir nog inga mer besök i Nora.
// Bengt
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: ställplats Nora/marknadsplatsen

Var lite gasande en stund där förra året också. Men inte så illa och vi stod bra till vid ån så det var lite avstånd till det hela. Nora borde dela in planen med grisar eller liknande så det inte blev lika roligt..

Conny J
 
F

F.d. 50607

Guest
Sv: ställplats Nora/marknadsplatsen

Om ni har en kamera så fota marodören helst med blixt o så att numer plåten syns det brukar inte vara lika kul då.
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Sv: ställplats Nora/marknadsplatsen

Jag stod där natten till den 7/6 och upplevde samma sak. Vid 23-tiden kom en Volvo herrgårdsvagn med bredsladd och sprutade grus. Han körde dock bara ett varv innan han försvann, så något foto hanns inte med.
Jag har skrivit till Nora kommun och påtalat vad som har hänt. Synd att Nora går miste om ett antal husbilsbesökare pga några bilburna huliganer.

Lars
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: ställplats Nora/marknadsplatsen

Här har vi stått många gånger eftersom vi har bekanta i omgivningen. Den enda gång vi blivit störda var av busstrafiken när vi ställt oss för nära vägen där bussarna kör in. I övrigt har det inte varit några störningar alls.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.528
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: ställplats Nora/marknadsplatsen

Hej
Jag har skrivit till kommunen och undrar hur dom ställer sig till problemet.

Hej!

Det brukar vara trevligt att åka till Nora och övernatta med husbil, men ibland kan det vara problem.
En medlem i Husbilsklubben.se skrev så här idag.


Natten till nationaldagen stod vi ett antal husbilar i Nora/marknadsplatsen.
Bra plats lugnt o fint hela dagen men på natten bryter det löst .En Volvo personbil börjar köra rally med bredsladdar på området. Mitt intryck är att den ville provocera mot husbilarna genom att spruta grus mot dom. Den körde ett par varv och försvann sen.Trodde att det var lugnt men efter nån timme var den tillbaka och samma sak igen. Det var inte möjligt att ens försöka stoppa marodören. Vid tolvtiden på natten var vi ett antal husbilar som fått nog och körde därifrån.
Blir nog inga mer besök i Nora.
// Bengt


På vår hemsida tipsar vi om platsen men frågan är om vi vågar fortsätta med det.
Jag hoppas att kommunen tar detta på allvar och jag ser fram emot Era synpunkter på det inträffade.

mvh

Åke Andersson
Husbilsklubben.se Styrelseledamot
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.528
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: ställplats Nora/marknadsplatsen

Hej igen
Nu har jag fått svar från Turistchefen i Nora.


Hej Åke!

Blir både ledsen o bestört av ditt mail.
Har svårt att förstå hur dessa "bilister" kan agera på detta sätt.
Jag har skickat frågan vidare till mina chefer inom kommunen och jag ska försöka få till någon lösning så att det blir svårare för dessa bilister att komma in i området.

Du ska veta att vi jobbar sen tidigare med planer för att få till en bättre ställplats för husbilar. Målet är att ha den klart till säsongen 2017.

Men fram tills dess måste vi agera.
Vi hoppas att du och dina vänner återkommer till Nora!

Med vänliga hälsningar/Best regards

Håkan Ceder
Turistchef
Nora Turistbyrå
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Sv: ställplats Nora/marknadsplatsen

Vi står just nu på marknadsplatsen i Nora. Vi stod har för ca två år sedan och då råkade vi ut för sprut från bilar som körde omkring och sladdade.
Ikväll är det samma historia en röd Volvo kommer in i full fart och sladdar.
Förra gången så skrev jag ett mail till kommunen, men de behagade inte svara.
Några åtgärder för att försvåra buskörning har inte skett.
Att göra en ställplats är bortkastade pengar när man inte kan stävja buskörningarna . Jag har halva regnr tyvärr bara bokstäverna.
Kan bara säga håll er borta från marknadsplatsen om ni vill övernatta.
Lars
 
F

F.d. 53340

Guest
Sv: ställplats Nora/marknadsplatsen

Vi har stått där i flera år när det är båtrace lika varje gång buskörning.det kom en epa som började när frugan sprang ut barfota och slet upp dörren på den och sa till han. epan stod på parkeringen hela helgen.det blev lugnt resten av helgen. Det är många bilar som har fått sten på sig när vi stått där. Lika är det i Kalmar svinö och gamleby mm.
Janne.
 

Crewboy

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
13408
Medlemskap
2024
Sv: ställplats Nora/marknadsplatsen

Vi hade samma problem när vi var där. Tre-fyra bilar med ungdomar, som körde på samma sätt. Jag surnade till och gick ut, men då försvann de. Gömde mig bakom en el station och när de kom tillbaka smög jag fram, fotade nummerplåtarna och snackade med dem. Det var en bil med bara tjejer och killar i de övriga, så jag föreslog att de skulle öka nativiteten i Nora kommun - i något grövre ordalag - hellre än att störa nattron för oss i husbilar. Det blev ingen mer buskörning den kvällen! Påtalade även problemet för chefen på Turistbyrån, hoppas det blir många små barn, så de får andra intressen på kvällarna!
 
Toppen