• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

blocketbedrägeri

F

F.d. 30621

Guest
Hej

Idag ringde en man för att informera mig om att min husbil ligger ute till försäljning på blocket. Foto taget igår i Göteborg, med regnummer tydligt. Adria matrix för 290 000 kr.

Ett par frågor dyker upp:

Behöver jag oroa mig? Flyttar bilen idag oavsett. Annonsen är anmäld, polisen kontaktad (45 min kötid, de ringer upp).

Är det något annat jag behöver tänka på? Eller oroar jag mig i onödan?

Mvh Thomas
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: blocketbedrägeri

Du behöver nog inte oroa dig mer än för att det kan komma att ringa lurade spekulanter om ett par dagar som undrar varför du inte hör av dig eller när dom kan komma och hämta bilen.
Förmodligen så är det snabba handpenningar för att hålla bilen som bedragaren är ute efter.:(
 
F

F.d. 30621

Guest
Sv: blocketbedrägeri

Ungefär som jag tänker, gissar att fler här inne varit med om samma sak.. tack!

Mvh thomas
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: blocketbedrägeri

Det förekommer jätteofta bedrägerier eller försök till det på blocket.
Ser man en annons som är iögonfallande uppenbart felaktig, tryck på anmäl annonsen.
Blocket utreder då den.
Jag har anmält ett flertal, alla togs bort och ingen av dom kom tillbaks.

Det är när ingen i samhället bryr sig som bedragare lyckas.

/Leif
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: blocketbedrägeri

Det finns ibland fler flervarningssignaler i annonserna som är värda att väga in.

- Inget telefonnummer i annonsen

Inte alla skummisar är så iskalla och slipade så att dom kan sitta och ljuga live över telefon. Dom föredrar kontakt via mail och fortsätter gärna med det även efter att man fått kontakt.

- Hemorten är ute på landet – sällan i storstäderna där många spekulanter bor

Det gör det naturligt svårt att komma och titta på varan och göra affär på plats. Erbjuda möjligheten att få lägga handpenning eller att skicka varan med post är bluffarens drag. Ibland riktigt snyggt inlindat för att det skall låta seriöst.

Så ett riktigt bra pris på en vara, i en annons utan telefonnummer, från någon som inte bor i en större stad och där säljaren erbjuder sig att skicka varan eller hålla den mot handpenning är en riktig högriskare.
Jag har anmält ett antal sådana annonser efter kontakt med säljaren. Speciellt vanligt är det bland annonser på Sonos högtalare har jag märkt. Hög efterfrågan och dyra grejer verkar vara det som drar åt sig parasiterna.:mad:
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: blocketbedrägeri

Vår husbil har också varit ute på blocket. Jag har blivit uppringd av 5 personer som frågat om bilen. Den var fotad på sin uppställningsplats och "säljaren"hänvisade till den personal som jobbar där vi har den uppställd.
När jag åkte dit och kollade så var en av intressenterna där och ville titta på bilen och var villig att betala det begärda priset på 157 000 för en Carthago i51.
Det är vad jag vet minst en som betalt 10000:- i handpeng.
Det som låter för bra är alltid för bra.
Anders.
 
Toppen